Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un nou inceput

Dupa 10 ani de cooperare cu Mercedes-Benz pentru productia Crafter, VW a preferat sa investeasca intr-o unitate de productie proprie noua, in Polonia, care sa ii permita obtinerea unei capacitati mari (100.000 de unitati in 2017), dar si a unei flexibilitati sporite in ceea ce priveste numarul de variante. In plus, prin dezvoltarea unui model propriu, care sa inglobeze componente comune cu Caddy si Transporter, VW ar putea obtine si costuri mai mici de productie, dar si profituri mai mari, sigur, asta dupa amortizarea investitiei in fabrica si dezvoltarea noului model.
 

Dar, cum fabrica este gandita sa lucreze fara „reparatii” cam 50 de ani, iar un model de utilitara trebuie sa-si scoata banii dupa 10 ani, cand deja se vorbeste de lansarea unei noi generatii, oficialii VW sunt optimisti in ceea ce priveste succesul noului Crafter, care ofera deja cateva echipari in premiera – cea mai remarcabila fiind directia electromecanica – un aranjament ergononic al cabinei si capacitati de incarcare si functii de asistenta a soferului „best-in-class” sau chiar unice pe acest segment.

Dezvoltarea unui model propriu a devenit necesara in contextul in care volumele din distributia urbana au crescut foarte mult, gratie dezvoltarii comertului electronic si cresterii cererii de vehicule grele de distributie. Numai in Germania cifra de afaceri obtinuta din comertul electronic s-a dublat in ultimii sase ani, atingand in 2016, dupa estimarea specialistilor, 44 de miliarde de euro.
Vanzarile de utilitare au crescut anul trecut cu 41% in Europa de Est (pana la 231.000 de unitati), respectiv cu 14% in vestul Europei (495.000 de unitati), fiind asteptata o crestere totala a vanzarilor cu 15% in lume, pana la 1,3 milioane de unitati.
In conditiile in care capacitatea uzinelor Mercedes-Benz din Düsseldorf, unde s-au produs pana acum si Sprinter, si Crafter, este limitata, Volkswagen nu ar fi reusit sa atinga o cota de piata mai mare pe segmentul Crafter si astfel nici nu ar fi putut raspunde cererii in crestere de astfel de vehicule, deci ideea unei fabrici proprii tine nu atat de orgoliul de a avea un produs propriu, cat mai ales de dorinta de a avea o capacitate mai mare si de a putea oferi clientilor o gama foarte larga de configuratii. De altfel, oficialii Volkswagen estimeaza ca aproape fiecare unitate livrata va fi personalizata.
Iar noul Crafter ofera o baza buna si pentru alte dezvoltari ulterioare, precum modele electrice, un prototip fiind deja expus la IAA chiar in aceasta toamna, sau caravane (campere), domeniu pe care VW isi propune sa dezvolte cat mai curand un model direct din fabrica.
Cu o capacitate de productie initiala de 50.000 de unitati pe an, din 2017, cand vor fi lansate in productie inclusiv versiunile cu tractiune 4×4 si cu tractiune pe spate, VW va atinge 100.000 de Crafter pe an la Wresnia (Polonia), unde are avantajul de a fi adus lucratori deja experimentati din fabrica unde se produce Caddy, astfel incat formarea profesionala a celorlalti nou-angajati sa mearga foarte repede.
Chiar daca ne-ar fi placut ca VW sa aleaga Romania pentru productia noii game Crafter, alegerea Poloniei e logica in conditiile in care grupul Volkswagen detine in aceasta tara nu numai o uzina in care produce un alt van – Caddy – ci si fabrici de camioane (MAN) si autobuze (MAN/Scania), iar reteaua de furnizori poate fi mult mai bine gestionata pentru atatea centre. Totusi, noul Crafter include si cateva componente produse in Romania: blocul de directie provine de la Autoliv, de langa Brasov, iar sistemul de injectie folosit la motoarele VW este produs in moderna unitate de productie Delphi de la Iasi.

Capacitate de incarcare maxima
Conceptul intregului autovehicul a fost redezvoltat de la zero, ceea ce a oferit VW „sansa unica de a evita compromisurile, bazandu-se in acelasi timp pe experienta VW de zeci de ani pe acest segment de piata”.
Gratie aranjarii optimizate a interiorului, Crafter pune la dispozitie una dintre cele mai mari sarcini utile de pe piata, un volum de incarcare de pana la 18,4 m3 (in cazul versiunilor cu tractiune fata) si o inaltime maxima a spatiului de incarcare de 2.196 mm. Masa totala maxim autorizata e cuprinsa intre 3 si 5,5 t.
De asemenea, Crafter este extrem de versatil, fiind oferit intr-un numar foarte mare de variante de furgon, gratie celor trei lungimi disponibile (5.986 – ampatament mediu – 6.836 – ampatament lung – sau 7.391 mm – ampatament lung plus consola) si trei inaltimi (2.355, 2.590 sau 2.798 mm). Pe langa acestea, mai sunt oferite si variante deschise – cu cabina simpla sau cabina dubla, cu diferite lungimi (6.204, 7.004 si 7.404 mm), cu sau fara solutii pentru suprastructuri, de exemplu, in versiunea pick-up, cu suprastructura tip sau bena basculabila pe trei directii.
Cu o latime a spatiului de incarcare dintre pasajele rotilor de 1.380 mm si o lungime maxima a spatiului de incarcare de 4.855 mm, noul model asigura cele mai bune dimensiuni de incarcare din clasa sa, ceea ce permite transportul a noua containere cu role (in cazul versiunii celei mai lungi) si sase europaleti (de 1,20 x 0,80 m) in versiunea de lungime medie cu axa spate simpla sau patru paleti Euro 3 (de 1,00 x 1,20 m). Incarcarea noului Crafter se realizeaza usor datorita deschiderii de 1.311 mm a usii glisante, inaltimii de incarcare de numai 570 mm pentru versiunile cu tractiune fata si deschiderii optionale la 270O pentru usile spate. Incarcatura poate fi fixata „din toate partile”, gratie unor sine de ancorare sub forma unor profiluri brevetate pentru domeniul aeronautic integrate in peretii laterali, peretele despartitor, in plafon si in podea.

Un interior bine organizat, confortabil si elegant
Pentru a observa mai bine evolutia noului model fata de generatia anterioara, Volkswagen Autovehicule Comerciale a invitat presa de specialitate in Almeria, o zona din sud-vestul Andaluziei, pentru a testa atat noul Crafter, cat si modelul precedent.
Fata de generatia actuala, noul Crafter ofera soferului un spatiu de lucru mai bine organizat si mai ergonomic. Astfel, desi panoul de bord este mai putin masiv, spatiile de depozitare sunt suficiente, cabina fiind mai aerisita. Liniile curbe de la Sprinter au fost inlocuite de altele drepte, la fel ca la Caddy si Transporter.
Iar in ceea ce priveste scaunele, se pot comanda trei variante diferite ale unui scaun optional cu suspensie ergonomica ergoConfort, cu suporturi reglabile pentru zona lombara si functie de masaj, certificate de AGR (Aktion Gesunder Rücken E.V.). Printre dotarile standard ale noului Crafter se numara geamurile electrice, inchiderea centralizata cu telecomanda wireless si solutiile de depozitare practice si ergonomic proiectate pentru telefon mobil, laptop si tableta, manusi de lucru si altele.
Optional este disponibila o priza de incarcare la 230 V, integrata in scaunul soferului, care permite o incarcare rapida (gratie puterii mari – 300 W) care nu numai a telefonului, ci si a diferitelor scule necesare. In echiparea standard intra doua prize de 12 V (trei la echiparea Trendline). Sistemul de aer conditionat este eficient si usor de folosit, optionale fiind sistemele Climatic si Climatronic, familiare deja clientilor de VW Caddy sau Transporter.

Mai silentios in versiunea cu tractiune pe fata
Pe drumurile deluroase si usor inclinate ale muntilor erodati precum canioanele din Arizona (asemanare, datorita careia, in Almeria sunt mai multe studiouri de film americane, unde s-au filmat, de-a lungul timpului, de la filme cu cowboy pana la seriile cu James Bond sau Indiana Jones, Urzeala Tronurilor si altele), noul Crafter a demonstrat ca este mai usor de manevrat, este mai silentios si schimbarile treptelor de viteza se simt mult mai putin decat la modelul precedent, asta datorandu-se si trecerii la tractiunea pe axa frontala comparativ cu tractiunea pe spate, cum a fost pana acum. Dar, chiar si asa, se simte evolutia unei noi dezvoltari, care fac soferul sa poata manevra cel mai lung/inalt model de Crafter cu aceeasi usurinta cu care ar conduce un Transporter.
Noul Crafter dispune de un sasiu care a fost reproiectat in totalitate, avand in dotare o directie electromecanica, utilizata in premiera in aceasta clasa de autovehicule, care permite dezvoltarile ulterioare de vehicule autonome sau cu functii de asistenta a soferului, precum sistemul activ de mentinere a benzii de deplasare (Lane Assist), Driver Alert, sistemele de asistenta la parcare (Park Assist) si la manevrarea unei remorci (Trailer Assist) etc. Alte sisteme de asistenta, unele dintre acestea fiind dotari optionale, includ tempomat adaptiv „ACC Follow to Stop”, franare de urgenta Front Assist, sistem standard automat de franare post-coliziune, asistenta pentru vant lateral, comanda automata de reducere a fazei lungi prin sistemul de asistenta pentru sistemul de iluminat si multe altele. Sistemele de siguranta pasiva disponibile includ – alaturi de airbagurile frontale, laterale si cele pentru cap, pentru sofer si pasagerul fata – o camera video spate, un sistem de avertizare pentru traficul din spate si protectie laterala bazata pe senzori care a fost dezvoltata special pentru noul Crafter.
Clientii de utilitare le privesc pe acestea ca pe o investitie, astfel ca VW a avut grija ca pretul la care va oferi noul model sa fie cat mai atractiv cu putinta. Pentru piata germana noul Crafter este oferit cu 2.400 de euro mai ieftin decat modelul actual, dar asta se datoreaza si faptului ca vechiul model, produs de Mercedes-Benz, are tractiune pe spate, ca si Sprinter, pe cand primele modele lansate de VW vor avea tractiune pe fata, care ofera avantajul unei sarcini utile mai ridicate si al unui pret mai mic.
Sasiul are o suspensie fata McPherson si cinci variante diferite pentru puntea spate rigida si arcuri parabolice care sunt arcuri progresive in unele versiuni derivate. Aceasta garanteaza mai multa stabilitate si siguranta. Iar in cazul versiunii cu tractiune pe fata, de mare volum, s-a reusit coborarea nivelului podelei cu 10 cm, ceea ce faciliteaza coborarea/urcarea – care implica un efort destul de mare zi de zi, in cazul unei firme de curierat – si operatiunile de incarcare.
Directia electromecanica, introdusa pentru prima data in acest segment, asigura o manevrare excelenta, indiferent de gradul de incarcare. Iar precizia imbunatatita a directiei si reactiile exacte asigura, de asemenea, o reducere semnificativa a emisiilor de CO2 datorita consumului adaptiv de energie.

Performanta si economie
Noul Crafter dispune de un motor de 2 l TDI, bazat pe platforma diesel modulara („MDB”) si reconfigurat special pentru a face fata la cerintele de utilizare intensa a unui autovehicul comercial. Motorul de 2,0 l TDI, „EA 288 Commercial”, dezvoltat suplimentar pentru Crafter, este disponibil cu tractiune fata la trei niveluri diferite de putere pentru pietele Euro 6: 102 si 140 CP sau, in varianta BiTurbo TDI, cu 177 CP. Motorul TDI de 1968 cm3 este montat transversal si este inclinat la opt grade spre puntea fata, lucru ce conduce la o lungime mai scurta de echipare si, prin urmare, asigura mai mult spatiu pentru sofer si sarcina utila. Toate motoarele indeplinesc standardul de emisii Euro 6 si sunt prevazute cu sistem stop-start ca dotare standard. Potrivit constructorului german, aceste motoare sunt, in medie, cu 15% mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil. Toate motoarele disponibile pe Crafter respecta normele Euro 6.
Noul Crafter este primul vehicul din clasa sa oferit, optional, cu priza de putere modulara. Pentru aceasta, vehiculul se poate comanda cu un generator aditional de 2x 180 A.
De la jumatatea anului viitor, grupurile motopropulsoare din oferta vor fi completate de sistemul de tractiune integrala 4MOTION, produs de Haldex, cu un motor montat transversal si sistem de tractiune spate cu motor montat longitudinal.
Pentru versiunile cu motor montat transversal (si tractiune fata), motorizarile de 102 si 140 CP pot fi combinate atat cu cutia de viteze manuala cu sase trepte, cat si cu cea automatica, in opt trepte.
Cutia automatica noua, AQ450, dezvoltata special pentru Crafter, consemneaza si ea o premiera, fiind prima cutie automatica de opt trepte folosita in combinatie cu un motor montat transversal si cu o tractiune pe fata la un vehicul comercial. Mai mult, un convertor de cuplu a fost special dezvoltat pentru Crafter, care dispune si de un ambreiaj mai rezistent.
Noua transmisie VW va fi disponibila si pentru versiunile cu tractiune integrala.

Aproape fiecare vehicul va fi customizat
Noul Crafter ofera diferite solutii bine gandite pentru producatorii de suprastructuri: o podea de incarcare universala optionala este prevazuta cu mecanisme de montare pentru rafturi, pentru ca sistemele de rafturi existente din autovehiculele inchiriate sau modelele anterioare sa poata fi instalate pentru toti furnizorii obisnuiti de solutii personalizate (Sortimo, Bott, Würth, Aluca s.a.). In plus, noul Crafter va fi primul autovehicul din clasa sa care va oferi echipamente modulare suplimentare optionale. Disponibile din fabrica, dotare optionala, sunt un al doilea compresor pentru refrigerare sau aplicatiile pentru produse proaspete, patru variante pentru o a doua baterie, un al doilea sistem de aer conditionat si un al doilea schimbator de caldura pentru sistemul de incalzire auxiliar cu functionare pe baza de combustibil.
Si, cum utilizatorii de vehicule comerciale sunt foarte atenti la costurile implicate de exploatarea acestora, noul Crafter ofera o interfata integrata de gestionare a parcului auto FMS ca interfata functionala telematica pregatita, care poate fi combinata cu oricare dintre solutiile telematice disponibile in general pe piata. Acest lucru faciliteaza integrarea noului Crafter in parcurile auto existente, indiferent de marca predominanta si de solutia telematica aleasa.

Articole similare