Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Economia recirculara reprezinta viitorul planetei

Resursele planetei nu mai sunt la fel de bogate ca in trecut, astfel incat una dintre tendintele la care va trebui sa ne aliniem cu totii pentru a mentine cresterea economica este economia recirculara, adica sa refolosim pe cat posibil resursele pe care le detinem. Aceasta este una dintre ideile prezentate in cadrul evenimentului „Leading through Change“ organizat de CHEP Romania, compania care aplica deja aceasta solutie prin sistemul de inchiriere de paleti.

Comunitatea de afaceri din sectoarele producatoare de bunuri de larg consum, logistic si de retail s-au reunit primavara aceasta in cadrul evenimentului „Leading through Change“ organizat de CHEP Romania, pe tema Revolutiei Industriale 4.0. Scopul evenimentului a fost crearea unei viziuni asupra dezvoltarii afacerilor in viitor, prin intelegerea provocarilor si oportunitatilor aduse de digitalizarea sectorului producator.
Compania britanica de cercetare de piata IGD a oferit, prin Ray Leung, category capability manager, o perspectiva asupra tendintelor globale in FMCG si comertul modern, marcate de digitalizare: orientarea consumatorilor catre experiente de cumparare simple si rapide, interconectivitatea produselor, personalizarea si hiperautenticitatea.

Companiile trebuie sa colaboreze
Pentru a avea un avantaj competitiv, companiile vor trebui sa colaboreze mai bine, sa utilizeze datele cat mai inteligent, sa investeasca in noi tehnologii si, in final, sa-si recruteze si sa-si instruiasca personalul pentru roluri care inca nu exista, asa cum a aratat Alex Edge, supply chain capability manager IGD.
In acest sens a fost prezentata solutia Carrefour pentru un produs din carne de pui, unul dintre cele mai bine vandute din magazinele companiei. Reprezentantii supermarketului pretindeau ca acest produs provine de la ferme private din unele regiuni ale Frantei, insa fara a stie exact fiecare de unde este. Asa ca a dezvoltat o solutie numita blockchain care sa ii asigure trasabilitatea. Un blockchain este un grup de companii membre care colaboreaza pentru a imparti si aproba anumite date. Una din companii declara data de nastere a puilor, iar toti membri blockchain trebuiau sa aprobe respectiva inregistrare. Si inainte ca procesul de aprobare sa aiba loc respectivul produs de pui nu se putea misca in lantul logistic catre ferme. Odata ce primea aprobare, puii erau mutati in ferme, crescuti si apoi procesati. Mutarea reprezenta o noua informatie care trebuia aprobata de membrii blockchain. Apoi produsul ajungea pe raftul de la magazin si se putea vedea exact care este data nasterii pentru fiecare pui, unde a fost crescut si procesat.
Colaborarea intre companii ajuta si la crearea unui ecosistem sanatos si a unei industrii vibrante, asa cum apreciaza Gabriel Andronescu, director general CHEP Romania. „Este obligatoriu sa constientizam ca, doar prin colaborare, punand resursele impreuna – competente, tehnologie, digitalizare – putem crea un ecosistem de afaceri sanatos si o crestere economica sustenabila. Increderea si parteneriatul transparent intre companii sunt esentiale pentru a maximiza beneficiile a tot ceea ce se intampla in a patra revolutie industriala. Mai devreme sau mai tarziu se va constientiza ca nu exista un plan B. E obligatoriu sa oferi incredere si sa ai incredere, altfel nu vei face parte din ecosistem, vei fi eliminat.”

Decuplarea de resurse este esentiala
Potrivit lui Juan Jose Freijo, global head sustainability in cadrul Brambles, decuplarea de la resurse va fi noul mod de crestere economica. Una dintre cele mai importante oportunitati de crestere economica e adaptarea modelelor de afaceri la circularitate, de la designul de produs si ambalaj, pana la modul de operare in supply chain, prin intretinere, reparatie, reutilizare si reciclare. Regandirea modelelor de afaceri poate fi solutia la lipsa de resurse umane si materie prima, la asteptarile consumatorilor constienti de impactul industriei asupra mediului si la presiunile legislative, ceea ce va conduce, in cele din urma, la formarea unui ecosistem de afaceri circular.
Acesta a explicat conceptul de economie circulara, care este mai mult decat reciclare si, avand in vedere ca multe dintre resursele globale sunt pe punctul de a se termina, reprezinta viitorul. „De fapt, ne ocupam cu economia circulara inca de acum 60 de ani, inainte ca numele acesta sa fie inventat. Dupa cum stiti, modelul nostru de afaceri este de inchiriere a paletilor, adica lasam paletii la un producator si apoi ii recuperam. Ei sunt folositi de mai multe ori. Cea mai buna metoda de a descrie activitatea noastra din punct de vedere al sustenabilitatii este daca te gandesti ca 600 de milioane de unitati de containere si paletii se misca exact in acest moment, iar maine vor fi folositi de alti jucatori. Consider ca acest lucru este circular.“
Reprezentantul Brambles a explicat ca, pentru a vedea ce este cu adevarat economia circulara, este nevoie de un concept de decuplare de la resurse. Umanitatea are nevoie de crestere economica pentru a avea bunastare, iar cresterea economica are nevoie de resurse, dar tot utilizarea multor resurse inseamna un impact negativ asupra mediului inconjurator. „Acum ne gandim cum sa mentinem cresterea economica si populatia multumita, dar cu tot mai putine resurse si sperand chiar la un impact pozitiv asupra mediului. Economia circulanta este despre cum sa cream afaceri care sa suporte aceasta decuplare.“ Astfel, ceea ce aruncam astazi ar putea reprezenta baza resurselor viitoare. „De exemplu, ce ar fi daca telefoanele sau masinile de spalat pe care astazi le schimbam cu altele noi ar fi reasamblate si refolosite pentru a crea aparatura viitoare?“ Freijo a aratat ca o solutie ar fi regandirea modului in care oamenii vad in prezent conceptul de proprietate. „Ce ar fi daca noi nu am fi, de fapt, niciodata, proprietarii tehnologiei noastre, ci doar am inchiria-o de la producatori? Ce ar fi daca aparatura pe care o aruncam s-ar intoarce la producatori, care ar folosi-o? Si imaginati-va ca aceste produse ar fi fabricate si transportate folosind energia regenerativa. Este un model care aduce prosperitate pe termen lung, iar vestea buna este aceea ca deja exista in lume companii care au inceput sa adopte acest mod de lucru. In loc sa ramanem frustrati in prezent, cu creativitate si inovatie chiar putem regandi si redesena viitorul nostru. Deci economia circulara creeaza sisteme de business unde nu exista pierderi, deoarece acestea sunt refolosite. Economia circulara nu este doar despre reciclare, sunt multe modalitati prin care se poate inchide cercul. Reciclarea este doar o parte a acestuia, dar mai este refolosirea, refabricare, mentenanta etc.“
Reprezentantul Brambles a explicat ca la nivelul UE exista o lege care se refera la economia circulara, dar numai la reciclare. Asa ca a avut o discutie cu reprezentanti UE carora le-a explicat ca este nevoie sa se gandeasca noi posibilitati de a evita pierderile. „In trecut nu eram nevoiti sa facem asta deoarece aveam resurse infinite, iar lumea era un camp imens unde puteam arunca orice doream, lucru care nu mai este valabil in prezent deoarece acum resursele sunt tot mai putine si mai scumpe. O treime din resursa de cupru de pe planeta a fost deja folosita, un sfert se afla in cabluri, iar un alt sfert este in proces de fabricatie, deci cred ca in curand acesta va incepe sa fie refolosit.“ Legislatia privind economia circulara este posibil sa fie implementata in urmatorii doi in fiecare stat membru.
Juan Jose Freijo a mai spus ca exista mai multe modalitati prin care se poate aplica economia circulara, deoarece reciclarea si recuperarea pot fi gandite in mai multe moduri. De exemplu, exista telefoane mobile modulare la care se pot schimba doar partile care se strica. Apoi conceptul de inchiriere poate aduce o prelungire a duratei de viata a produselor. „Noi, de exemplu, ne dorim ca paletii pe care ii inchiriem sa fie intr-o stare cat mai buna o perioada cat mai lunga de timp pentru a putea fi refolositi cat mai mult.“ Sunt tot mai multe companii care au trecut de la vanzarea de echipamente la inchirierea lor si astfel au interesul sa le prelungeasca durata de viata printr-o mentenanta cat mai buna. Asa ca industria se muta de la produse la servicii.
In plus, acesta a explicat ca ar trebui extins conceptul de a imparti resursele materiale, care se vede deja cu masinile ce se pot inchiria in orase.

Oamenii trebuie reinstruiti
De asemenea, avand in vedere faptul ca sectorul de productie trebuie sa se adapteze la digitalizare si sa se pregateasca pentru integrarea de posturi noi, in cadrul evenimentului s-a lansat ideea ca in FMCG principala provocare va fi reinstruirea fortei de munca. Cei prezenti au spus ca barierele in acest sens sunt legate de mentalitate, educatie, rezistenta la schimbare, dar si timpul si efortul destinat reinstruirii angajatilor, impreuna cu lipsa de predictibilitate legislativa din tara noastra.
Exista, insa, un interes evident pentru analiza oportunitatilor de dezvoltare a afacerilor pe termen lung, in context 4.0. Sub impactul noilor tehnologii, revolutia 4.0 deschide o perioada de oportunitati. Aceasta va stimula agilitatea afacerilor, a productiei si a lanturilor logistice, prin convergenta noilor tehnologii. Vor scadea costurile de transport, comunicatii, logistica, ceea ce va constitui un castig pe termen lung, in eficienta si productivitate. Sporirea vitezei de reactie la dinamica cererii va creste competitivitatea producatorilor si pe piata globala. „Noul context nu va diminua, ci va pune in valoare talentul, intuitia umana, ca factor de productie vital. Romanii vor cheltui mai mult pe servicii personalizate decat pe produse manufacturate, tendinta evidenta in cresterea anuala de 3,7% in martie 2018 fata de cresterea industriei de 1,4%”, a afirmat jurnalistul Radu Soviani.
In incheiere, Gabriel Andronescu a aratat ca „revolutia a inceput. E esential sa avem o viziune de dezvoltare, sa intelegem in primul rand cat mai bine ce ni se intampla astazi si catre ce noi paradigme mergem in viitor. Aceasta ne da o sansa, intr-o tara ca Romania, ca saltul tehnologic sa fie dublat de un salt de mentalitate, iar ambele sa ne puna intr-o pozitie de varf.”
Cu ocazia evenimentului, cei prezenti au putut testa aplicatia de realitate virtuala dezvoltata de CHEP pentru facilitarea reaprovizionarii si a promotiilor in magazine. Marco Salort, director instore solutions CHEP, a subliniat modul in care, prin tehnologie incorporata in paletii fractionati folositi la prezentarea promotiilor, retailerii isi cresc vanzarile prin oferte transmise instant consumatorului aflat in proximitatea standurilor.

Articole similare

Ad