Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul atarna greu la logistica

Anul trecut, activitatea de transport a avut o influenta semnificativa in cifrele financiare ale companiilor de logistica. Unele au ajuns chiar sa treaca de la un profit generos inregistrat in 2016 la pierderi anul trecut din cauza cresterii pretului la combustibil. Iar altele au inregistrat cresteri importante ale profitului datorita faptului ca au reusit sa obtina o marja mai mare la transport prin diferite metode. Rezultatele financiare obtinute in 2017 au determinat astfel companiile de logistica sa creasca de anul acesta preturile atat la renegocierea contractelor existente, cat si la cele noi. In schimb, clientii au dorit cresterea pragului la penalitati, dar si o prioritizare mai mare.


Companiile de logistica au reusit, in general, anul trecut sa isi pastreze locurile ocupate si in 2016. Astfel, Top cifre de afaceri este condus de Schenker Logistics, Havi Logistics si Transmec. Iar Top profit, de Schenker Logistics, Tibbett Logistics (in prezent Yusen Logistics) si Atlas Imobiliare, care s-a clasat pe locul al treilea, ocupat in 2016 de Karl Heinz Dietrich.
Topul pierderilor de anul trecut este condus de CETA, cu 2,2 milioane de euro, urmata de Havi Logistics, cu 588.686 de euro, si Gopet cu 542.593 de euro.
La fel ca in 2016 arata si topul de anul trecut realizat in functie de activele detinute: primul loc este ocupat de Karl Heinz Dietrich, urmat de Schenker Logistics si Gebrüder Weiss.

Aceleasi firme conduc topul cifrei de afaceri
Asa cum era de asteptat, Schenker Logistics conduce si anul acesta topul companiilor de logistica din Romania atat la cifra de afaceri, cat si la profit si la diferenta dintre creante si datorii. Compania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de aproape 125 de milioane de euro, in crestere cu 16% fata de anul anterior. Cea mai mare parte a acestei cresteri provine de la divizia companiei de transport cu camioane complete, dar si de la grupaje, unde volumele au crescut, iar activitatea a fost eficientizata la nivel de grup. In ultimii patru ani, compania a cunoscut o crestere constanta a cifrei de afaceri, diferenta fata de 2014 fiind de circa 34 de milioane de euro. Schenker este pe primul loc si la profitul net, unde a ajuns la circa 5,2 milioane de euro, cu o crestere de 108% fata de 2016. Insa aceasta crestere vine dupa o scadere a profitului inregistrata in 2016 comparativ cu 2015, datorata unor vanzari de active ale companiei care au avut un impact negativ in contabilitate. Iar din punct de vedere al activelor detinute compania se afla pe locul al doilea in top, dupa Karl Heinz Dietrich, cu active in valoare de 64 de milioane de euro, in scadere cu doar 2% fata de cele detinute in 2016. In prezent se desfasoara un proces de curatare a activelor mostenite de la vechiul Romtrans, astfel ca toate cele care nu au legatura cu activitatea cheie a companiei sunt instrainate, chiar daca ii aduc beneficii. Iar diferenta dintre creante si datorii aduc din nou compania pe primul loc in top, cu o valoare de 15,8 milioane de euro, in crestere cu 2,8 milioane de euro fata de 2016.

Clientii importanti nu aduc intotdeauna si profit mare
Locul al doilea in topul cifrelor de afaceri ale companiilor de logistica este detinut de Havi Logistics, cu 108 milioane de euro, in crestere cu 43% fata de 2016. Cifra este explicata de preluarea, la finalul lui 2017, a unui important lant de restaurante. In schimb, deoarece pentru unii clienti compania cumpara produsele de la furnizori si le revinde catre restaurante, la acelasi pret, marja sa de profit este doar pentru activitatile logistice efectuate. Astfel, anul trecut, a inregistrat un profit de numai 403.021 de euro, in conditiile in care la active a avut o crestere de doar 2% fata de 2016. Havi Logistics se afla pe locul al saselea in Top active, cu o valoare totala de aproape 18 milioane de euro. Iar datoriile companiei sunt cu 9,7 milioane de euro mai mari decat creantele.

Transportul intermodal devine interesant
Aflata pe locul al treilea in acest top din punct de vedere al cifrei de afaceri, Transmec a inregistrat anul trecut 78 de milioane de euro, in crestere cu 15% fata de 2016. Iar profitul de 1,8 milioane de euro, in crestere cu 73% fata de 2016, o situeaza pe locul al saselea in topul companiilor de logistica in functie de profitul obtinut. Transmec detine 600 de remorci si 100 de cutii mobile pentru transportul intermodal si impreuna cu partenerul sau P&O Ferrymasters a investit intr-un terminal intermodal la Oradea. Astfel, Transmec se afla pe locul al patrulea in Top active, cu o valoare totala de 26,8 milioane de euro, in crestere cu 7% fata de 2016. Anul trecut, compania a reusit sa obtina un grad mediu de incarcare a trenurilor de peste 96%.
Locul al patrulea din punct de vedere al cifrei de afaceri este detinut de Gefco Romania, companie care in ultimii ani a operat transportul a peste 60% din totalul vehiculelor produse in tara noastra. Anul trecut, aceasta a obtinut o cifra de afaceri de 68,2 milioane de euro, in crestere cu 14% fata de 2016, profitul a fost de 1,7 milioane de euro, in crestere cu 40% fata de cel obtinut in anii anteriori, iar activele au scazut cu 8%, ajungand la o valoare totala de 16,6 milioane de euro.
Gebrüder Weiss a continuat si anul trecut, cresterea cifrei de afaceri, ajungand la 59,5 milioane de euro, cu 17% mai mult decat in 2016, ajungand pe locul al cincilea in Top cifra de afaceri. Din punct de vedere al profitului obtinut anul trecut, GW se afla pe locul 12 cu 1,5 milioane de euro, in usoara scadere fata de anul anterior, cand cifrele aratau un profit de 1,6 milioane de euro. Cele mai profitabile activitati ale companiei din 2017 au fost serviciile cu valoare adaugata si transportul international. Anul trecut, compania a castigat noi clienti din domenii diverse precum telecomunicatii, FMCG, IT&C, constructii si automotive, iar veniturile realizate din contractele cu principalii clienti din portofoliu reprezinta circa 23% din total. In total, GW detine peste 40.000 m2 de spatii de depozitare si puncte de cross dock in tara, iar capacitatea de depozitare a crescut anul trecut cu peste 10.000 m2, spatiu inchiriat in special pentru a gestiona marfuri din industria de telecomunicatii. Astfel, compania se afla pe locul al treilea in ceea ce priveste valoarea activelor totale, care anul trecut au fost de 29 de milioane de euro, in crestere cu 16% fata de 2016.
DSV Solutions a reusit anul trecut sa ajunga la cifra de afaceri de 54,7 milioane de euro, in crestere cu 10% fata de 2016, pastrandu-si locul al saselea in Top cifre de afaceri din 2016. Cresterea a venit din proiecte noi ale clientilor existenti, dar si din clientii noi pe care compania i-a contractat din domeniile retail, fashion si alimentar. O crestere de 6% a fost inregistrata si la profit, ajungand la 1,8 milioane de euro, care o situeaza pe locul al cincilea in Top profit, aproape de DHL Logistics. Iar activele companiei au crescut cu 17%, ajungand la aproape 17 milioane de euro.

Pretul la combustibil a afectat profitul companiilor
Pentru Quehenberger, anul trecut a fost unul de consolidare, compania ajungand la o cifra de afaceri de 54,3 milioane de euro, in crestere cu 17% fata de 2016. In schimb a inregistrat o pierdere de 38.000 de euro, dupa ce in 2016 era pe locul al cincilea in Top profit, cu 1,7 milioane de euro. Scaderea profitului a venit din cauza faptului ca intreaga flota a companiei este pe biodiesel, in functie de care au fost stabilite si contractele de transport. Anul trecut, insa, pretul biodieselului s-a apropiat de cel al combustibilului conventional, iar anul acesta oficialii companiei estimeaza ca vor avea aceeasi problema, iar revenirea este posibil sa produca abia de anul viitor. Quehenberger a inregistrat o crestere a valorii activelor totale de 37% comparativ cu 2016, ajungand la 16 milioane de euro.

Tibbett Logistics a crescut puternic inainte de a fi cumparata
Din primele 20 de companii de logistica in functie de cifra de afaceri, cea mai mare crestere a acesteia a avut-o Tibbett Logistics, aflata pe locul al zecelea in top. Compania a ajuns in 2017 la aproape 42 de milioane de euro, cu 60% mai mult decat in 2016. De precizat este faptul ca la finalul anului compania a fost cumparata de japonezii de la Yusen Logistics.
Din punct de vedere al profitului obtinut, Tibbett s-a situat pe locul al doilea in Top dupa Schenker Logistics, cu aproape trei milioane de euro, cifra mai mare cu 33% decat in 2016. In schimb activele companiei au cunoscut o crestere de doar 5%, ajungand la 12,4 milioane de euro.
Pe locul al treilea in Top profit se afla compania de transport express Atlas Imobiliare, cu 2,8 milioane de euro, in crestere cu 48% fata de 2016. Aceasta a reusit sa obtina o cifra de afaceri de 23,5 milioane de euro, in crestere cu 34% fata de anul anterior. 90% dintre clientii companiei activeaza in domeniul automotive. Atlas avea anul trecut o flota de 150 de utilitare, insa subcontracteaza circa 410 vehicule de 3,5 t. In 2017 si activele companiei au crescut cu 56% fata de 2016, ajungand la 2,6 milioane de euro.

Waberer`s Romania si-a crescut considerabil profitul
Cea mai mare crestere a profitului anul trecut a fost inregistrata de casa de expeditii Waberer`s Romania, care a ajuns la 1,6 milioane de euro, de la circa 68.000 de euro, cat a avut in 2016, in conditiile in care cifra de afaceri a scazut cu 25%, ajungand la 6,6 milioane de euro. Reprezentantii companiei ne-au explicat ca aceasta crestere a profitului se explica printr-o eficientizare mai buna a curselor, astfel incat pentru camioanele pe care firma le contracteaza pentru cateva luni nu exista dislocari mai mari de 100 km, iar timpul de asteptare intre curse este foarte mic. In plus, desi compania are o perioada fixa la care isi plateste subcontractorii de transport, exista si variante de plata mai rapide la un pret mai mic. Si activele companiei au crescut cu 40%, ajungand la valoarea de 5,6 milioane de euro, in timp ce diferenta dintre creante si datorii a ajuns la -325.308 euro, fata de 135.009, cat s-a inregistrat in 2016.
In ceea ce priveste activele, pe primul loc se afla Karl Heinz Dietrich, cu 80,6 milioane de euro, in crestere cu 7% fata de anul anterior. Compania de logistica dispune de aproape 190.000 m2 de spatii de depozitare in tara. Cifra de afaceri a acesteia a fost de 22 de milioane de euro, mai mare cu 14% fata de cea din 2016. Karl Heinz Dietrich a inregistrat, de altfel si cea mai mare scadere a profitului dintre primele 20 de companii aflate in Top profit, de 27%, ajungand la 1,6 milioane de euro.

Casele de expeditii, sub asediul firmelor de head hunting
Pe locul al 12-lea in clasamentul dupa cifra de afaceri se afla Romfracht, companie care anul trecut a fost luata in calcul in analiza pietei de transport, dar care, neavand flota proprie, a intrat anul acesta in analiza dedicata integratorilor de logistica si caselor de expeditii. Firma a avut in 2017 o cifra de afaceri de 30.696.146 de euro, in usoara scadere, cu 1%, fata de 2016.
In afara de activitatea de casa de expeditii, compania mai are o fabrica de fibre metalice si polipropilena pentru armarea betoanelor si un departament ce comercializeaza produse de curatenie enzimatice importate din Belgia.
Casa de expeditii contribuie cu circa 90% la cifra de afaceri, care in ultimii ani a fost in crestere importanta, dar in 2017 a scazut usor din cauza lipsei de forta de munca necesara pentru extinderea activitatii. „La fel ca toate firmele din Romania, si noi ne confruntam cu lipsa de personal, ceea ce ne influenteaza, dar nu semnificativ, estimand ca in 2018 sa realizam o cifra de afaceri de 29,5 milioane de euro. Este o adevarata vanatoare de personal pe piata expeditiilor, firme de head hunting duc munca asidua in a ne oferta angajatii formati si instruiti de noi, in conditiile in care in Romfracht performanta este un criteriu de baza, deci investim in oameni si ii ajutam sa devina performanti. Majorarile de salarii din sectorul bugetar au avut si ele un impact negativ asupra tuturor companiilor private din Romania, tinand cont de faptul ca statul este cel mai mare si neperformant angajator“, explica Vladimir Mitroi, presedintele Romfracht.
Cu o vechime de 21 ani pe piata si un rulaj de circa 20.000 de transporturi facute in 2017, compania isi propune sa-si continue dezvoltarea in logistica, achizitionand un teren de 31.000 m2 unde va construi 15.000 m2 de spatii de depozitate.

Articole similare

Ad