Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Quehenberger isi continua cresterea

2017 a fost pentru Quehenberger un an in care a castigat clienti importanti, ceea ce i-a adus o crestere a cifrei de afaceri cu 17%, ajungand la 54 de milioane de euro. Iar anul acesta a ajuns sa opereze circa 140.000 m2, cel mai mare spatiu logistic al unei companii prezente la noi. In schimb, profitul a cunoscut o puternica scadere cauzata de managementul din activitatea de transport. Compania dispune de 200 de camioane – dupa ce a renuntat la 100 – care functioneaza pe biodiesel, al carui pret a crescut puternic anul trecut. Situatia afecteaza si in 2018 compania, dar conducerea acesteia estimeaza ca anul viitor se va redresa si isi va continua cresterea, planul pentru 2020 fiind de a deveni liderul pietei de logistica din Romania.


Anul trecut pentru Quehenberger a fost unul de consolidare, in care compania a crescut activitatea de contract logistics si activitatile adiacente acesteia, respectiv transport FTL national si distributie nationala.
Anul trecut s-au depasit 100.000 m2 de depozitare si in prezent s-a ajuns la 140.000 m2. Iar tinta pentru 2020 este de un sfert de milion de metri patrati in Romania, dar si obtinerea titlului de cel mai mare operator logistic din tara noastra.
Dupa cresterea puternica din 2016, cand a ajuns la un profit de 7,7 milioane de lei de la pierderea din 2015, de 3,2 milioane de lei, anul trecut compania a inregistat o pierdere de circa 170.000 de lei. Cu o flota de aproximativ 200 de camioane, Quehenberger a fost puternic afectata de cresterea costului la combustibil. Alexandru Catana, directorul companiei, a explicat ca intreaga flota functioneaza pe biodiesel, al carui pret a crescut puternic in 2017, apropiindu-se de cel al combustibilului traditional. Iar contractele cu clientii au fost negociate in functie de pretul vechi. Asa ca „si anul acesta vom avea aceeasi problema, dar de anul viitor lucrurile arata mai bine pe partea de flota. Contractele noastre au ca pret de referinta costul la biodiesel si este destul de dificil sa modificam preturile in mijlocul contractelor. Dar acesta este un risc asumat, cred ca suntem singura companie care are flota integral pe biodiesel. Anul acesta am reusit sa stabilizam situatia, iar de anul viitor vom incepe sa avem profit si cu divizia de flota.“ Catana a explicat ca vehiculele companiei functioneaza pe ambele tipuri de combustibil, dar in proportie de 90% este folosit biodieselul. Iar atunci cand camioanele raman fara biodiesel alimenteaza combustibil conventional pana la prima statie.
Avand in vedere scumpirea acestui tip de combustibil, pe masura ce contractele se apropie de final, ele urmeaza a fi renegociate pentru a se adapta la noile realitati ale pietei.

Cifra de afaceri creste cu 10% in 2018
Spre deosebire de profit, cifra de afaceri a companiei si-a continuat cresterea constanta in 2017, ajungand la 247 de milioane de lei, de la 208 milioane de lei, cat a inregistrat in 2016. O treime din aceasta cifra a fost generata de activitatea flotei, iar doua treimi de restul business-ului, din care 40% reprezinta contract logistics, 40% transport rutier, iar restul de 20% alte activitati, printre care cea vamala. Cresterea de anul trecut a venit exclusiv din cele doua treimi de business, pe cand activitatea legata de flota a stagnat, iar cea de transport care nu a implicat flota proprie a crescut cu 20%. Compania a anuntat ca activitatea de expeditii isi va continua si anul acesta cresterea cu 25%, dar cea cu flota proprie, din cauza problemelor amintite, va cunoaste un recul de 10-15%. In total, la finalul lui 2018, compania anuntat o crestere de circa 10% si o cifra de afaceri de aproximativ 60 de milioane de euro.
Tot anul acesta, Quehenberger se va concentra asupra consolidarii flotei care cuprinde acum 200 de camioane, cu 100 mai putine decat anul trecut din cauzei lipsei de performanta. Insa planurile sunt ca, odata ce firma se va stabiliza, sa se ajunga tot la 300 de camioane. Intreaga flota Quehenberger din Romania este achizitionata in leasing operational.

Domeniul fashion s-a dezvoltat puternic
Primii 30 de clienti ai Quehenberger genereaza circa 55% din cifra de afaceri, iar acestia provin din domenii variate, de la automotive la fashion, retail sau magazine de tip do-it yourself. „Toti clientii nostri au avut o crestere de doua cifre a cifrei de afaceri de cand au inceput colaborarea cu noi in ultimii 2-3 ani. Mai sunt si clienti noi, cum sunt cei din industria fashion, mai ales producatorii polonezi care au o dezvoltare fantastica.“
Alexandru Catana a explicat ca in Romania activitatea din domeniul modei merge bine, astfel ca cei mai multi jucatorilor de pe aceasta piata au raportat cresteri ale cifrelor de afaceri. „Noi suntem leaderi pe piata modei, dar domeniul automotive genereaza in continuare volumele cele mai mari, deoarece tara noastra este un mare furnizor de piese de schimb. Insa evolutia procentuala a clientilor din fashion este mai mare decat la automotive. Domeniul fashion a cunoscut o dezvoltare accentuata in ultimii ani. Grupurile mari au furnizori locali masivi, iar unele branduri de lux produc deja in Romania. Din vanzarile pe care le vedem noi, dar si din raportarile lor financiare, am observat ca retailul de fashion a avut o dinamica mai buna decat alte domenii din tara noastra.“
Anul trecut, Quehenberger a inceput colaborarea cu PPT, Deichmann, Hervis si Asahi Beer (fostul Ursus). Proiectul Ursus presupune logistica produselor finite intr-un depozit de 13.000 m2 de la Timisoara. Tot anul trecut, compania a inceput si colaborarea cu Hornbach pentru livrarile online pe care le face fie din magazine, fie de la partenerii clientului. Tot livrarea comenzilor online presupune si colaborarea cu Deichmann, insa aceasta se face cu ajutorul firmelor de curierat.
Printre colaborarile incepute anul acesta se numara cele cu Brico Depot, Ariston, sau Pepco, care a decis pentru prima oara externalizarea activitatii logistice. Proiectul Brico Depot se desfasoara intr-un depozit de 26.000 m2 si include depozitare, transport si distributie finala. Potrivit lui Alexandru Catana, compania nu a pierdut niciun client din primii 30 pe care ii are. „Toti clientii nostri sunt orientati sa beneficieze de un serviciu de calitate datorita performantelor financiare pe care le au, sunt in perioada de crestere in care vand bine si doresc ca marfa sa ajunga la timp. Dar negocierile au fost mai facile atata timp cat serviciul livrat a fost unul de calitate. Clientii sunt mai deschisi sa plateasca pentru un serviciu de calitate. Nu pot spune ca am crescut preturile, nu suntem o companie ieftina, dar nici scumpa. Consider ca oferim un raport bun calitate-pret.“
Un atu important al companiei pentru cucerirea acestor clienti a fost reprezentat de spatiile logistice de care dispune. In prezent, aceasta are 70.000 m2 la km 23 al autostrazii Bucuresti-Pitesti, iar la finalul anului acesta se va extinde la 100.000 m2.

Circa patru milioane de euro merg anual in dezvoltare
Potrivit lui Alexandru Catana, cei mai multi clienti isi doresc sa beneficieze de un serviciu cu o plata variabila in functie de suprafata pe care o tranzactioneaza, „iar noi sa facem toate celelalte investitii legate de echiparea depozitelor, echipamentele de manipulare si tot ce inseamna partea de WMS, TMS etc.“.
Pentru clientii sai, compania ofera pe partea de distributie si un serviciu de confirmare a livrarii si de scanare a documentelor la livrare printr-o aplicatie pe care soferii o au pe smartphone. „Este o aplicatie care se instaleaza pe telefon si care permite scanarea documentelor, fotografierea si incarcarea lor. Asa clientul are posibilitatea de a avea confirmarea de livrare si de a emite factura. Serviciul a fost implementat anul acesta pentru partea de distributie la Quehenberger.“
In plus, compania dispune de un WMS dezvoltat de o echipa interna, care este personalizat in functie de nevoile clientilor. „Avem acest WMS care poate comunica cu ERP-ul clientului indiferent ca vorbim de SAP sau de un alt ERP. Schimbul de date se face automat si astfel este exclusa eroarea umana, datele se pot procesa usor ulterior si se pot urmari si indicatorii de performanta. Faptul ca avem dezvoltatori de software in-house ne ajuta foarte mult sa venim in intampinarea clientilor. Acesta este unul dintre avantajele noastre atunci cand negociem cu un client mare, care are nevoie de foarte multa personalizare, deoarece cei de talie mica nu sunt interesati de aceasta capacitate.“
In total, compania investeste anual 3-4 milioane de euro in dezvoltarea activitatii din Romania, excluzand partea de flota.

Calea ferata ar putea rezolva criza din transport
Situatia de pe piata din Romania este in continuare defavorabila companiilor de logistica si transport. Astfel, Catana apreciaza ca tarifele sunt in crestere atat pe partea de transport, cat si pe partea de contract logistics. Iar situatia politica incerta se reflecta automat si in preturi. „As putea spune ca tarifele sunt in crestere atat pe partea de manipulare, depozitare, dar si la transport si distributie. Iar termenele de plata pe care le-am negociat cu clientii sunt de 30-60 de zile. In schimb, noi ne platim subcontractorii de transport la cel mult 30 de zile.“
Preturile de transport fluctueaza in fiecare an in functie de capacitatea disponibila de pe piata. Vara, cand multi soferi isi iau concedii, capacitatea de transport scade, iar vanzarile de bauturi racoritoare, bere si nu numai cresc cererea de transport, ceea ce creeaza permanent dezechilibre majore pe piata de la noi. Pe de alta parte, transportatorii nu au mai investit in ultimii ani la fel de mult ca in trecut in capacitati de transport deoarece inca nu stiu ce se va intampla cu restrictiile impuse de statele vest europene, dar si din cauza lipsei de soferi.
In acest context, transportul combinat feroviar ar putea rezolva multe din problemele care apar cel putin pe timp de vara. Unul din depozitele Quehenberger din Bucuresti dispune de o cale ferata, folosita pentru a aduce aici marfa pentru cativa dintre clientii sai, pe care o distribuie ulterior pe roti la destinatia finala. In prezent, compania aduce asa sare din Austria, astfel ca unul dintre depozite este plin de sare pentru diferite fabrici de mezeluri, bere sau condimente. Insa, din pacate, aceasta cale ferata este folosita foarte putin, doar pentru 5% din tranzactiile companiei, din cauza infrastructurii feroviare precare din tara noastra, care nu poate oferi predictibilitate. „Folosim calea ferata doar pentru solutii punctuale in care clientul accepta anumite lucruri, isi asuma extracosturi, dar, deoarece infrastructura este slaba, nu obtii o mare eficienta prin transportul combinat. Se vorbeste mult de acest tip de transport deoarece companiile mari, mai ales cele listate la bursa, trebuie sa declare solutii de reducere a emisiilor de CO2. Dar acestea sunt mai greu de pus in practica deoarece acum toata lumea vrea marfa foarte repede, iar pentru a face transport multimodal trebuie sa te legi de transportul feroviar, unde din cauza lipsei infrastructurii nu exista predictibilitate.“
In trecut, unii producatori de apa si sucuri au incercat sa aduca pe cale ferata marfa de la Vatra Dornei la Bucuresti, dar au renuntat din acelasi motiv. „Daca trenul intarzie si se pierd vanzarile dintr?un weekend, acestea nu mai pot fi recuperate in weekendul urmator, iar vara are doar trei luni. Pentru transportul feroviar este nevoie de volum, de frecventa si, chiar daca le ai, infrastructura romaneasca nu te ajuta. Cum sa ma duc eu la companii mari sa le promit ca le aduc marfa aici, cand infrastructura feroviara din Romania nu ofera predictibilitate? Calea ferata ar fi foarte utila pentru producatorii de bauturi sau de materiale de constructii pentru ca s-ar putea incarca volume mari de marfa grea, iar aici sunt multe platforme importante unde s-ar putea livra rapid.“
Insa, in ciuda tuturor impedimentelor, directorul Quehenberger este optimist in ceea ce priveste dezvoltarea tarii noastre ca hub logistic, favorizata de conjunctura geografica, in conditiile in care situatiile politice din Turcia si Ucraina sunt imprevizibile. „Gradul de ocupare a spatiilor logistice este destul de redus si, desi se construiesc spatii logistice, presiunea este tot mai mare. Romania are mari sanse sa creasca, in ciuda greselilor guvernantilor nostri, in buna parte datorita turbulentelor din jurul nostru. Spre deosebire de vecinii nostri, avem o tara stabila. Iar ambitia noastra este de a fi lideri detasati pe partea de contract logistics. Cred ca in prezent suntem cel mai mare operator de contract logistics din Romania, cu 140.000 m2, dar cred si ca potentialul implicit al tarii e mult mai mare.“

Articole similare

Ad