Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Alexander Pavlov preia conducerea FM Logistic in Romania

Incepand din august, Alexander Pavlov este noul Managing Director al FM Logistic in Romania. El face parte din echipa FM Logistic inca din 2003, iar pana in prezent a ocupat mai multe pozitii cheie in Rusia. Beneficiind de expertiza lui Alexander Pavlov si experienta de peste 15 ani in logistica, numirea sa strategica in acest rol cheie este o alegere care va sprijini planul de crestere pe termen lung al companiei in Romania si de a deveni unul din jucatorii de referinta pe piata logistica locala, prin inovatie si excelenta operationala.


Pentru a-si continua cresterea, conducerea companiei va pune accent pe eficientizarea operatiunilor, va reevalua serviciile oferite clientilor si va incerca reducerea pierderilor pe toate planurile, dezvoltand cultura imbunatatirii continue.

Cand ati inceput sa lucrati in cadrul FM Logistic?
Alexander Pavlov: M-am alaturat FM Logistic in 2003, in perioada in care am obtinut cea de-a doua diploma de Master in Management, in calitate de controlor financiar in cadrul unui depozit FM aflat in constructie. Timp de un an am studiat activitatea economica a companiei, ceea ce m-a ajutat sa inteleg rapid cum sa pregatesc ofertele comerciale si sa evoluez in cariera. Apoi am fost promovat in functia de Head of Controlling in Rusia, iar ulterior mi-am dorit sa lucrez in operatiuni. Mi-am exprimat aceasta dorinta, iar compania mi-a propus sa incep dezvoltarea unui nou business, cel de transport domestic in regim LTL. Asa ca am dezvoltat aceasta activitate pe parcursul a doi ani, timp in care am reusit sa castigam peste 200 de clienti si sa efectuam livrari LTL zilnice intre principalele orase. In prezent, acest business reprezinta aproape 50% din activitatea de transport a FM Rusia. Iar acum doresc sa accelerez dezvoltarea acestei activitati si in Romania, avand in vedere cresterea rapida a sectorului de retail de aici. Serviciile de transport LTL fiabile ii ajuta pe retaileri sa isi reduca stocurile prin cresterea frecventei receptiilor de la furnizori, fara a creste insa riscul sa ramana fara produse in stoc.
Pana acum, activitatea din Romania a FM Logistic a fost condusa in mare parte de manageri francezi si de un singur manager roman. De ce acum a fost ales un manager rus?
Cred ca nationalitatea nu este relevanta, aceasta fiind inca o dovada ca FM este o companie internationala. FM Logistic si-a inceput activitatea in Franta, de aceea sunt mai multi francezi prezenti in alte tari. Dar acest lucru nu este o piedica pentru ca oamenii din alte tari sa obtina o misiune internationala pentru dezvoltarea afacerii si sa aplice bunele practici pe care le-au invatat. In fiecare an avem un program international dedicat tinerilor absolventi care lucreaza pe o perioada de un an peste hotare si apoi se intorc in tara lor de origine si continua sa lucreze in FM. In general, FM Logistic isi doreste specialisti locali care sa gestioneze afacerile din tara respectiva, dar beneficiem de prezenta companiei la nivel mondial, pentru a oferi angajatilor oportunitati internationale de dezvoltare, intampinand noi provocari.

Ce v-ati propus in noua functie din Romania si cum veti folosi aici experienta dobandita in Rusia?
Experienta imi spune ca impreuna cu o echipa buna poti face minuni, iar aici in Romania am intalnit o echipa extraordinara. Pasii pe care ii vom urma sunt de a imbunatati eficienta operationala prin automatizari si cresterea productivitatii prin intermediul bunelor practici de management. Acest lucru il realizam prin imbunatire continua, care este un proces in care implicam angajati din activitatea operationala, de la diferite niveluri ierarhice, caci ei stiu cel mai bine unde anume putem aduce imbunatatiri. Factorul cheie este sa ii implicam in acest proces pentru a identifica oportunitatile si a gasi solutii.
FM Rusia a avansat mult in ultimii ani in tehnologie, automatizare, digitalizare. Avem multa informatie online si procesam numeroase date statistice pentru a ajuta managerii sa aiba acces la informatie in timp real si astfel sa isi desfasoare activitatea si mai bine. De asemenea, Rusia s-a dezvoltat mult in e-commerce si, cum cei mai multi clienti, retailerii sau producatorii, au nevoie de servicii logistice pentru vanzarile online, ne-am dezvoltat multe bune practici in acest domeniu.
O particularitate a FM este sinergia intre tari si, desigur, FM Romania va beneficia de sustinerea departamentelor Inovare si Procese care sunt foarte bine dezvoltate in FM Rusia. De asemenea, echipa corporate dedicata proceselor si inovarii impartaseste cele mai bune practici si organizeaza numeroase ateliere de lucru. Intentionez, de asemenea, sa dezvolt echipa locala de imbunatatire continua, metode si procese.
Pentru activitatea de e-commerce, aflata in plina dezvoltare si in Romania, cele mai importante aspecte sunt viteza, infrastructura IT, flexibilitatea operationala, calitatea si eficienta pregatirii si urmaririi comenzilor. De exemplu, in Rusia am implementat un echipament special care permite unui singur operator sa pregateasca 24 de comenzi in acelasi timp, prin controlul greutatii, atat la nivel de unitate de produs/referinta, cat si la nivel de comanda. Asa ca, pe masura ce sunt pregatite simultan cele 24 de comenzi, putem fi 100% siguri de calitatea pregatirii. In Romania deja utilizam acelasi tip de echipament care poate pregati simultan trei comenzi, conform solicitarilor locale.
In e-commerce totul depinde de IT. Asadar, este nevoie sa utilizam interfete IT foarte rapide, avem nevoie de mai multe aplicatii, iar in acest sens trebuie sa integram ceea ce avem deja cu ceea ce utilizeaza clientul, un fel de „enterprise service bus“ care faciliteaza conectarea intre sisteme diferite. Fiecare sistem este conectat la aceasta platforma prin API si astfel toate sistemele sunt conectate intre ele si pot interactiona. In e-commerce sunt implicate mai multe sisteme IT, cum sunt WMS, TMS, online store management system, customer service system, track and trace, iar toate acestea trebuie sa comunice intre ele. In plus, clientul poate refuza comanda in orice moment, iar informatia trebuie transmisa imediat catre intregul sistem. Avem cateva proiecte lansate si care deja functioneaza in aceasta arie in cadrul FM Rusia.

Anul trecut FM Romania a inregistrat pierderi, dupa ce in 2016 a avut profit. Cum explicati aceasta situatie?
Anul trecut am avut rezultate negative si inca inregistram pierderi, insa obiectivul este ca la sfarsitul acestui an financiar sa incepem sa generam EBITA pozitiv.
Unul dintre motivele pentru care pierdem bani este pretul, care nu mai reflecta realitatea costurilor. Logistica este un domeniu aflat sub presiune din mai multe parti. Pe de o parte, este presata de client, care doreste sa isi scada costul logistic. Unele costuri pot fi optimizate, dar altele pur si simplu cresc. Pe de alta parte, in ultimii ani, in Romania a crescut puternic costul cu forta de munca odata cu cresterea salariului minim pe economie. Dar noi nu putem creste numai nivelul salariului minim, ci trebuie sa mentinem o diferenta rezonabila intre nivelul salarial al angajatilor, respectiv al celor care nu sunt calificati, care nu au experienta si primesc salariul minim, si al celor cu experienta.
Astfel, pentru a evita demotivarea oamenilor cu experienta si pentru a mentine un nivel ridicat al calitatii serviciilor, trebuie sa crestem salariile angajatilor performanti. Asadar, salariile au crescut pentru toata lumea, iar acum preturile trebuie ajustate.
Sunt clienti pentru care situatia preturilor este buna, dar sunt si clienti si activitati unde situatia nu este normala din punct de vedere al pretului si trebuie sa vedem impreuna ce putem face.
O parte din costul suplimentar ar putea fi acoperit de cresterea eficientei si, pentru ca avem o foarte buna viziune asupra activitatii, trebuie sa venim cu propuneri catre client pentru imbunatatiri care sa ajute la eficientizarea proceselor.
De exemplu, putem revizui orarul de receptii si incarcari pentru a permite echilibrarea volumului de munca intre diferite perioade cu varf de activitate sau sa propunem o usoara modificare a structurii comenzilor pentru anumiti destinatari. Venim cu astfel de propuneri catre clienti si, de obicei, gasim un numitor comun. Dar, uneori, este nevoie de indexarea preturilor, in conformitate cu situatia pe o piata cu un nivel pozitiv al inflatiei.

Solutiile IT vor fi dezvoltate local sau vor fi importate de la compania-mama?
In FM Logistic exista un echilibru intre instrumentele IT dezvoltate de compania-mama pentru procesele de baza, adaptate la specificul fiecarei tari, si dezvoltarea locala a unor solutii informatice, conform particularitatilor locale. In ceea ce priveste resursele IT, noi avem deja o echipa IT in FM Romania. In Europa Centrala avem, de asemenea, un cluster IT care ofera suport tarilor din regiune. Sunt si companii IT locale, de mici dimensiuni, recent infiintate, care pot oferi servicii foarte inovatoare, iar unele solutii pot fi usor de implementat in logistica. Vreau sa ma intalnesc cu aceste companii si sunt convins ca impreuna vom gasi multe solutii interesante, aici, pe piata locala.
Solutiile IT implementate in prezent in Romania ne dau posibilitatea de a oferi un serviciu bun. Dar exista potential de imbunatatire a eficientei si de dezvoltare a serviciilor noastre, in special in domeniul transporturilor, prin utilizarea aplicatiilor mobile, a instrumentelor de comunicare si a solutiilor de verificare a pozitiei camioanelor si de urmarire a traseului acestora.

Cum arata situatia companiei anul acesta?
FM Romania nu are in prezent cifrele estimate din cauza mai multor factori. Exista un factor de eficienta si pentru a aduce imbunatatiri aici trebuie sa implementam tehnologii inteligente, pentru a aduce automatizare in special in cadrul serviciilor cu valoare adaugata si pentru a utiliza cele mai bune practici de management peste tot in FM. In plus, dupa cum bine stim, este greu de gasit forta de munca in Romania deoarece capacitatea acestei piete se tot reduce, iar cererea este in continua crestere. Asa ca este nevoie sa implementam tehnologie care sa completeze contributia factorului uman pentru a avea o calitate inalta si o eficienta mai buna. Deci primul pas este cresterea productivitatii.
Eficienta poate fi imbunatatita printr-o mai buna utilizare a resurselor. Iar un sistem mai bun de management in operatiuni duce la o mai buna informare asupra activitatii. Poti avea mai multe informatii asupra activitatii tale in timp real daca ai instrumente de management care sa iti indice unde ai puncte slabe pe care trebuie sa le imbunatatesti, iar pentru acest lucru avem nevoie de solutii IT. Procesul trebuie automatizat astfel incat informatia sa fie disponibila in timp real. Trebuie sa stii, in timp real, daca ai respectat planul de receptie si de incarcare, daca marfa va ajunge sau nu la timp. In plus, daca ai informatia in timp real eviti pericolul de supraproductie. Deoarece, de multe ori, pentru siguranta, oamenii au tendinta de a face o supraproductie, ceea ce din punct de vedere al imbunatatirii continue reprezinta, de fapt, o pierdere. Pentru a evita aceste situatii, instrumentele IT sunt foarte utile pentru a indica situatia reala. Datele corecte, transmise in timp real, si un sistem de management bun reprezinta combinatia ideala.

Aveti spatii logistice disponibile? Care sunt zonele in care aveti disponibilitate pentru clienti noi?
Spatiul neocupat inca din cadrul depozitelor proprii este unul dintre motivele pentru care inregistram pierderi. Avem spatii disponibile pentru stocarea produselor la temperatura ambientala in zona Capitalei, insa si la Timisoara, unde am construit inca 24.000 m2 pentru un nou client, dar inca avem spatiu liber pentru potentialii clienti.
De asemenea, am investit in depozitul dedicat stocarii produselor farmaceutice, in dotarile si procesele necesare certificarii conform solicitarilor industriei farmaceutice, si astfel am obtinut licenta GDP pentru depozitul propriu de langa Bucuresti. Am avut aceasta licenta si inainte, dar pentru depozitul inchiriat de la Cefin, de unde in urma cu doua luni clientii au fost transferati in depozitul propriu de la Dragomiresti, unde avem spatiu disponibil. Asadar suntem deschisi sa colaboram si cu alte companii farmaceutice de pe piata.
Cred ca acesta va fi un sector ce va cunoaste o crestere semnificativa, datorita serializarii medicamentelor, deoarece, incepand de anul viitor, in industria farma va fi nevoie ca fiecare unitate de produs sa aiba un numar de identificare unic pentru a elimina produsele contrafacute de pe piata. Gestiunea stocului si procesarea comenzilor este un serviciu cu valoare adaugata deoarece este nevoie de o acuratete foarte mare, de automatizare si trasabilitate completa.
Astfel, faptul ca dispunem de spatiul, licentele si know-how-ul necesare ofera multe oportunitati pe piata produselor farmaceutice.
Unele companii farmaceutice sunt prezente in Romania prin distribuitori, dar altele doresc sa isi construiasca propria retea de distributie, sa fie independente, si au nevoie de un stoc propriu si de un partener logistic bun, iar noi suntem aici pentru ei. Alte companii nu sunt inca prezente in Romania si doresc sa externalizeze logistica unor firme specializate, asa cum suntem noi.
Nu cred ca voi aduce vreun client de pe piata din Rusia aici. Companiile care au dorit sa fie pe aceasta piata sunt deja prezente.
Dar pentru industria farmaceutica si pe piata din Rusia va fi nevoie de agregarea numerelor de serie, ceea ce presupune necesitatea furnizarii unor servicii cu valoare adaugata suplimentare inainte ca produsele sa fie exportate acolo. Iar noi vom dezvolta astfel de servicii pentru producatorii europeni de farmaceutice care exporta in Rusia. In Rusia sunt necesare servicii vamale pentru import, iar aceasta este una din activitatile noastre cheie de acolo impreuna cu transportul international. Asadar, putem oferi solutii complete, door-to-door, de la gestiunea stocurilor, pregatirea comenzilor si servicii de agregare cu valoare adaugata in Romania, pana la transportul produselor in Rusia si realizarea formalitatilor aferente serviciilor vamale de import.

Cum veti eficientiza serviciul de transport?
Unul dintre obiectivele noastre pentru activitatea de transport este sa eficientizam liniile de LTL. Oferim deja acest serviciu in Romania si putem acoperi tara in 24 de ore. Reteaua este creata, iar pentru a optimiza activitatea trebuie sa crestem numarul de clienti. In acest sens avem o echipa comerciala focusata pe cresterea portofoliului de clienti din toate regiunile in care avem platforme logistice sau hub-uri de distributie si unde colectam marfurile din cadrul transporturilor mici, optimizand astfel livrarile. Ideala este concentrarea asupra zonelor cu numar mare de producatori sau de retaileri.
Dezvoltarea activitatii de transport LTL va contribui la extinderea portofoliului de subcontractori fiabili. Avem mai multe programe de parteneriat in acest domeniu si investim in flota proprie care este operata de transportatori cu care colaboram in beneficiul FM si al clientilor nostri.
Ne vom concentra asupra dezvoltarii distributiei in orase prin intermediul unor hub-uri de proximitate in oras si al transportului ecologic de ultima generatie utilizand solutia CITYLOGIN, care este deja implementata de FM in multe orase mari din intreaga lume. Bucurestiul este un oras perfect pentru implementarea acestei solutii, datorita traficului intens, restrictiilor numeroase de transport, dar si populatiei numeroase, cu un nivel ridicat de asteptari legate de calitatea serviciului, si dorintei primariei de a avea un oras cat mai prietenos cu mediul.

Cum apreciati echipa din Romania?
Imi place echipa locala, am avut parte de o primire calduroasa. Este mult entuziasm, ceea ce este foarte bine. Echipa locala este un mix de angajati cu vechime in FM, cu experienta in logistica, si de oameni noi, chiar si fara experienta. Este o echipa buna, deja formata si unita, ceea ce este mai mult decat suficient astfel incat compania sa se dezvolte. Ma voi intalni cu diversi specialisti pentru a cunoaste mai bine piata locala si pentru ca imi doresc sa imi formez o imagine despre potentialii colegi care ar putea pe viitor sa se alature companiei atunci cand vom avea proiecte noi si vor fi necesare resurse suplimentare. Iar cand aceste proiecte apar sa stiu deja cine ar putea fi interesat de ele. Sunt bucuros ca oamenii au fost de acord sa ne vedem, sa ne cunoastem si sa facem schimb de experienta. Uneori noi putem fi folositori pentru ei, alteori ei ne pot fi de ajutor. Nu am niciun plan sa schimb echipa actuala, avem exact ceea ce ne trebuie pentru activitatile pe care le desfasuram, dar avem cateva pozitii deschise.

Cum vedeti piata de logistica din Romania?
Este o piata foarte competitiva. Am intalnit si concurenti pe care nu ii stiam inainte, care nu sunt prezenti pe piata din Rusia. Acolo ne-am obisnuit sa fim un lider foarte puternic, numarul unu, o pozitie care a fost construita de-a lungul mai multor ani. Aici nu suntem inca pe primele trei locuri, asa ca aceasta este o provocare. Companii care in Rusia sunt bine cunoscute pentru activitatea de transport in Romania furnizeaza si servicii de depozitare. Cred ca in ceea ce priveste dimensiunea spatiului logistic propriu suntem pe primele locuri, dar trebuie sa ne dezvoltam permanent pe partea operationala, prin servicii cu valoare adaugata si, de asemenea, in domeniul transporturilor, unde exista un potential de dezvoltare fara limite.
Imi place competitia, imi plac provocarile, imi place succesul obtinut in conditii dificile. Deci imi place acest mediu, in care m-am mutat de mai bine de o luna impreuna cu familia. Cred ca imi vor face placere anii pe care o sa-i petrec aici.

Articole similare

Ad