Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cel mai bun an din 2008 incoace

BursaTransport (BT) este o platforma folosita intens de operatorii de transport, indiferent ca sunt firme cu flote mari sau doar cu un vehicul. Prima categorie foloseste bursa pentru a reduce dislocarea, iar firmele foarte mici posteaza anunturi pentru a gasi curse, deoarece au o paleta insuficienta de clienti si cu ajutorul BT isi gasesc comenzi accidentale. 95% din firmele care posteaza marfa pe BT sunt din Romania, iar ca obiect de activitate 61% sunt expeditori, 23% carausi, 9% clienti de transport si 7% sunt nedefiniti.
 

Avand in vedere numarul mare de comenzi de marfa, aproape trei milioane anul trecut, aceasta platforma poate fi folosita pentru a vedea care a fost piata comenzilor spot. Se observa astfel ca aceasta a crescut fata de 2012 si estimarile privind activitatea pe bursa sunt optimiste si pentru 2014 daca nu apare nimic care sa o afecteze grav.

Anul trecut, pe BursaTransport numarul ofertelor de marfa a crescut cu 15%, ajungand la 2.885.993 (pana la sfarsitul lui noiembrie), fata de 2.503.230 de oferte de marfa, cate s-au inregistrat in 2012, iar ofertele de camioane au scazut cu 7%. Scaderea ofertelor de camioane poate fi explicata prin comportamentul diferit al celor ce posteaza, expeditori sau carausi. Asa cum a motivat Dan Cotenescu, manager BursaTransport, „expeditorul isi posteaza marfa si cauta camioane doar daca nu gaseste alte solutii de transport, asteapta sa fie contactat de transportatori, in timp ce acestia actioneaza invers. Intai cauta ofertele de marfa si abia apoi posteaza camionul liber. Transportatorul foloseste bursa in tacere, in timp ce expeditorul face zgomot.“
Transportul spot, caruia i se adreseaza bursele in general, reprezinta 5-15% din tranzactiile de transport generale, considera reprezentantul BT, si, daca, de exemplu, zilnic sunt postate circa 15.000 de oferte de marfa si 3.000-4.000 de camioane disponibile, asta indica o crestere a pietei. In opinia lui Dan Cotenescu, din prisma activitati BT, atat din punctul de vedere al ofertelor de marfa pentru export, import, cat si pentru transport local, 2013 a fost cel mai bun an din ultimii cinci. 51% din marfa oferita pe BT este pentru transport intern, 31% pentru import, 14% pentru export si 4% reprezinta marfuri din afara Romaniei. Iar pentru 2012 cifrele sunt de 55%, 30%, 11,5% respectiv 3,5%.
Din totalul ofertelor de transport, 21% sunt pentru grupaje. Devine evidenta astfel, si pe piata transporturilor spot, tendinta firmelor de a se indrepta catre grupaje. „Incarcarile partiale sunt benefice pentru transportatori fata de varianta camioanelor complete. Uneori, tariful incasat pentru grupaj poate ajunge sa fie dublu fata de cel pentru un camion complet. Problema este ca se practica inca trimiterea aceluiasi camion la 5-6 incarcari succesive in strainatate. Cu aceasta practica se pierde mult timp pentru ca nu exista o activitate coerenta de consolidare“, considera Dan Cotenescu.

Articole similare

Ad