Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se intrevad multe probleme pentru transportatori

De cativa ani transportatorii romani vorbesc de „mirajul Estului”, reorientandu-se tot mai multi catre destinatiile estice, unde exista potential mai mare de crestere. De acelasi interes sunt cuprinse si numeroase companii occidentale care nu au inca filiale in Romania si care participa constant la licitatiile pentru transportul sau distributia interna din tara noastra. Interesul e alimentat si de criza de camioane disponibile la export, ca urmare a numarului mare de camioane romanesti care lucreaza exclusiv in Comunitate.
 

Astfel, pentru prima oara in ultimii 10 ani, tarifele de export sunt mai mari decat la import, ajungand si la 1 euro/km. Cu toate acestea, profiturile companiilor sunt in continua scadere in special din cauza taxelor de drum pe care nu multi clienti sunt dispusi sa le suporte, dar si din cauza tot mai multor taxe introduse de statul roman, cum este si cea pentru placutele cu masele si dimensiunile vehiculelor.

Anul trecut in octombrie, flota de transport marfa din Romania numara 124.898 de vehicule, cele mai multe (86%) fiind de peste 7,5 t, mai multe chiar decat in 2008, cand piata de transport mergea mult mai bine, iar la ARR erau inregistrate 121.961 de vehicule. Flota de anul trecut este mai mare si decat cea din 2012, cand era de 118.674 unitati.
Cresterea se datoreaza atat achizitiei de vehicule de catre companiile deja existente pe piata, cat si cresterii numarului de firme de transport, multe dintre ele cu capital strain, care lucreaza exclusiv in Comunitatea Europeana. Astfel, anul trecut in Romania erau 30.257 de firme, cu 3.321 mai multe decat in 2012.
Daca in 2012 cea mai mare flota din Romania numara 821 de vehicule si era detinuta de Edy Spedition, anul trecut pe primul loc a fost Transilvania General, cu 609 unitati, in scadere cu 41 fata de 2012. Anul trecut, cea mai mare crestere a flotei a avut-o Carrion Expedition, care ajunsese in octombrie la un parc de 457 de vehicule, cu 92 mai multe decat in 2012. Compania este si cea care a facut in 2013 cea mai mare achizitie de vehicule, de 56 de unitati.
Pe locul doi in topul flotelor din Romania se afla Arabesque, care are 512 unitati, dupa ce in octombrie 2012 avea 493. Locul trei este ocupat de Aquila, care anul trecut avea 489 de vehicule, cu doua mai putine decat in 2012.

Cei mari fac cartile
Competitia crescuta pe piata de transport a determinat si o scadere a veniturilor obtinute. Astfel, primele 500 de firme romanesti de transport au inregistrat in 2012 venituri totale de circa 2,8 milioane de euro, adica o cifra de afaceri medie de peste 5,7 milioane de euro/companie. Mai mult de jumatate din vanzarile totale sunt realizate de primele 100 de companii, respectiv de 1,5 miliarde de euro.
Cele mai mari venituri din activitatea de transport le au primele 98 de companii, care au inregistrat o cifra de afaceri de peste 15 milioane de euro/ companie. Tot acestea au avut si cele mai mari profituri de pe piata, de 41 de milioane de euro, adica o medie de …

Articole similare

Ad