Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Al doilea cel mai bun an de dupa criza

Dupa un 2014 in care a avut cele mai bune rezultate dintotdeauna cu exceptia lui 2008, InterCargo nu a scazut decat cu cel mult 10% in 2015, ajungand la circa 145 de vehicule vandute. Compania a avut si clienti traditionali, care anual cumpara 5-10 unitati, dar si clienti noi, si propune atat modele Wielton, cat si vehicule complementare de nisa apartinand altor producatori.
 

InterCargo a avut anul trecut o cifra de afaceri de 13 milioane de lei, in scadere fata de 2014, nu neaparat din cauza scaderii vanzarilor sau a marjei de profit, ci si pentru ca a crescut numarul cazurilor de clienti care solicita factura externa din Polonia. Profitul a fost putin mai mic decat in 2014, deoarece presiunea asupra marjelor a fost tot mai mare in ultimii ani, iar in 2015 s-a simtit cel mai mult, asa cum apreciaza Alexandru Paunescu, directorul general InterCargo, „poate si pentru ca ne-am diversificat portofoliul: daca in trecut eram mai ales vanzatori de bene, acum ele reprezinta cel mult jumatate din vanzarile noastre. In rest, am vandut transcontainere, segment de unde a venit cea mai frumoasa surpriza de anul trecut, cand cele circa 30 de unitati livrate de noi ne fac lider de piata. Din pacate ele nu vor lucra in Romania si deci nu vor fi vizibile pe soselele noastre. Si la prelate am mers mai bine decat in alti ani – 15, fata de 2-3 unitati de obicei, in special pentru transport intracomunitar, si deja avem comenzi si negocieri pentru 2016 – si la remorci abrollkipper, din care nu am vandut deloc pana acum, dar anul trecut s-a ajuns la 12 unitati, din care sase la acelasi client.“
Prelatele Wielton au greutatea proprie de 6 t cu echipare completa si propun numeroase solutii de specializare, dar includ oricum in standard numeroase dotari optionale la alti producatori: posibilitate de decopertare independenta din fata in spate si din spate in fata – la alte marci se poate doar din fata in spate si restul e optional – si podea de 7,2 t pe axa stivuitorului, fata de 5,4 t, cat e de obicei in standard. Asadar, „prelata noastra e foarte buna si are un pret corect – nu este cel mai mic, dar suntem foarte buni in ceea ce priveste raportul dintre calitate si pret“.
In cazul transcontainerelor e vorba de sasiuri extensibile, unele chiar dublu extensibile, in fata si in spate, pentru containere de 45' high cube. Iar unul dintre clienti, care a achizitionat anul trecut 12 unitati, a inclus printre ele si doua cu generatoare electrice, pentru transport de containere frigorifice, o specificatie care dubleaza pretul semiremorcii si este si foarte rara la noi – insa oricum nu vor fi folosite in Romania. Firma a mai livrat in 2015 o flota de transcontainere de 13 unitati si tot la capitolul flote se include si una de 11 bene.
In ceea ce priveste benele, InterCargo a contractat anul trecut 70 de unitati pentru transport de cereale, in scadere fata de 2014 – de altfel, intreaga piata de profil a scazut anul trecut – si 25 cu bena de otel, pentru transport de piatra, piata care a inceput sa se deblocheze, „cel putin pentru noi“, drept pentru care exista si o comanda ferma de 10 vehicule ce urmeaza sa fie livrate in februarie.
InterCargo are opt vanzatori care acopera intreaga tara si lucreaza foarte rar cu dealeri. Firma se ocupa si de finantare, printr-o colaborare cu o banca de la noi, in conditiile unei dobanzi medii de 5%, dar Alexandru Paunescu remarca o crestere cu doua cifre de la an la an a preferintei pentru credit extern, desi acesta e mai scump si, desi in voga, nu este intotdeauna varianta cea mai buna.  

120 de versiuni de bene, din care 5-6 sunt cerute si in Romania
InterCargo a pus din timp in productie modele noi din gama Super Light, cu greutate proprie de 5,8 t si volum util de 55 m3. Acestea au fost, de altfel, cele mai solicitate in 2015 de catre clientii romani, dar firma a mai vandut si versiuni de 60 m3 sau tot de 55 m3, dar cu sasiu mai lung – un produs intrat mai recent pe piata.
Compania poloneza si-a extins mult gama de basculante pentru cereale, ajungand la 120 de modele diferite, cu 2-3 variante de sasiu pentru acelasi volum util – sasiu lung cu bena joasa, sasiu scurt cu bena inaltata – dar in Romania sunt solicitate 5-6 modele, si in special cel de 55 m3 cu sasiu scurt. Cel mai nou, sasiul lung, e putin mai greu, dar are avantajul ca e mai jos, ceea ce uneori ajuta la incarcare. In concluzie, „transportatorii romani au inceput sa fie si ei tot mai specializati“, apreciaza Alexandru Paunescu, „si nu mai cer doar volumul util cel mai mare“.

Un portofoliu imbogatit de solutiile de nisa
InterCargo propune si alte marci de vehicule, dar vanzarile nu sunt semnificative si firma nu se concentreaza asupra acestor produse. Este vorba de semiremorci pentru transport de animale vii (in 2015 au fost livrate doua, catre doi clienti care au ferme mari si care aveau deja in flote bene Wielton), pluguri, lame pentru deszapezire si sararite de la Dobrowolski (circa 30 in 2015, fata de 5-7 pe an in trecut, de asemenea unor clienti care cumparasera anterior basculante Wielton pentru constructii, si care iarna se ocupa de deszapeziri), sau cisterne Stokota (in acest caz InterCargo a pus capat parteneriatului oficial, deoarece vehiculele nu sunt competitive ca pret, dar le poate vinde la cererea clientilor).
In plus, deoarece Wielton a investit mult in 2015 in achizitii de companii vestice specializate in productie de vehicule comerciale, acestea ar putea fi disponibile si in Romania prin InterCargo. Una dintre achizitii este compania Fruehauf, cu o capacitate de productie de circa 9.000 de unitati/an in Franta. Grupul polonez detine aici aproape 70% si peste doi ani 100%, ceea ce i-a crescut foarte mult cota de piata, tintind sa fie in 1-2 ani al treilea producator din Europa. Pe de alta parte, aceste vehicule, care au sisteme in plus fata de modelele similare de la Wielton, ar putea sa nu fie disponibile si in Romania, deoarece achizitia a vizat in special intarirea pozitiei Wielton in Franta, unde Fruehauf are o cota de 20%.
In plus, polonezii au mai cumparat producatorii italieni Cardi, Merker si Viberti, ale caror vehicule sunt si ele disponibile in Romania prin InterCargo.

Un an bun si pentru vanzarile de piese de schimb
Alexandru Paunescu arata ca transportatorii nu prea vin cu semiremorcile la revizii, nici macar in perioada de garantie, dar InterCargo a avut parte de o crestere a volumelor din service in 2015, deoarece au inceput sa vina vehicule vandute in 2014. Iar la piese s-a simtit un avant si mai puternic, in special pentru semiremorcile vandute in 2007-2008. Compania ofera mai ales componente specifice Wielton, dar si repere SAF, Wabco, BPW s.a., pentru care propune un pret competitiv.

Piata are potential de crestere si in 2016, mai ales pentru bene de cereale
Alexandru Paunescu este de parere ca e greu de estimat cum va fi 2016, dar ar trebui sa fie din nou un an bun pentru vanzarea de semiremorci, deoarece parcul e foarte invechit, sunt inclusiv modele din anii '90, care arata foarte rau.
Mai ales la cereale este in continuare potential de crestere pe piata noastra in 2016, deoarece culturile aratau bine la finalul anului trecut, deci, daca nu va fi seceta puternica, ar trebui sa fie o campanie bogata. In 2015, pe de alta parte, cererea de bene pentru cereale a fost mai mica si din cauza secetei, care a scazut productia, dar si din cauza ca pe piata externa, pe care Romania mizeaza mult, deoarece exporta mult, au fost cantitati mari de cereale, astfel ca pretul a coborat. Pe de alta parte, tocmai pretul mic a determinat stocarea in silozuri, iar acestea ar trebui golite in februarie-martie, inca un argument in favoarea cresterii cererii de transport, deci si de vehicule.

Articole similare

Ad