Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Numeroase servicii si sisteme IT noi, dar putine vehicule inovatoare

Editia de anul trecut a Solutrans a gazduit 610 expozanti, cu 30% mai multi decat in 2015, numarul celor prezenti in premiera la Lyon fiind si el cu 45% mai mare decat la editia anterioara. 24% dintre firmele cu stand au fost din alte 18 tari in afara de Franta, nelipsind niciun producator important de camioane, suprastructuri sau utilitare usoare. Dar, desi multe companii au venit cu noutati, in special din gama serviciilor si a sistemelor IT, se vede inca o data ca principalii constructori europeni prefera, cu mici exceptii, sa lanseze solutii noi de transport in anii in care are loc IAA Hanovra, cel mai mare eveniment din aceasta industrie.
 

Solutrans a reprezentat, totusi, si anul trecut, o oportunitate de prezentare a inovatiilor, cu accent pe vehicule ecologice si autonome. In total la standuri au fost expuse peste 150 de produse si servicii noi, din care unele in premiera mondiala, alaturi de Fabrica Viitorului, realizata de Immersion si FFC, care a oferit demonstratii de realitate virtuala si imprimare 3D, si de cele trei „sate ale start-up-urilor“, care au gazduit pentru prima data firmele tinere ce si-au prezentat solutii inovative care ar putea reprezenta standardul de maine.
Inovatiile prezentate de carosieri si producatori de vehicule au fost inscrise la a noua editie a competitiei Solutrans Innovation Award. La categoria carosieri-producatori, castigator a fost Lamberet, cu primul vehicul frigorific hibrid din lume electric si pe hidrogen, Frigovan H2 Zero Emission, pe sasiu Renault Kangoo ZE. Si urmatorii doi clasati sunt tot firme din Franta: Chéreau (cu Next, o noua generatie de semiremorci care folosesc tehnologia CAN, adica toate componentele cheie ale vehiculului comunica intre ele intr-o retea, ceea ce permite automatizarea multor functii si crearea altora, pentru a oferi mai mult confort, eficienta si siguranta) si Lecapitaine (pentru usa sectionala EasyAcc’air, pentru vehicule care transporta sau distribuie in orase marfuri la temperatura controlata; aceasta combina avantajele unei prelate cu cele ale usii rotative, iar mecanismul invizibil de inchidere, patentat, nu afecteaza inaltimea totala a vehiculului si lasa intreg spatiul de incarcare). La aceasta categorie Gaussin Manugistique a primit premiul pentru dezvoltare durabila (pentru primul camion de remorcare realizat in Franta care ofera tehnologie complet electrica, Automotive Trailer Mover, pentru utilizare in curtea fabricilor, operatorilor logistici, transportatorilor, in porturi sau aeroporturi).
La categoria producatorilor de echipamente aurul a revenit SAF-Holland (pentru sistemul pneumatic de amortizare pentru remorci si semiremorci, care uneste, intr-un singur modul, functiile pernei de aer si ale amortizorului; axele SAF echipate cu noua suspensie nu mai au, astfel, nevoie de amortizoare hidraulice), urmat de Robert Lye (pentru sistemul electronic de detectare a obiectelor – vehicule, biciclete – sau pietonilor care apar neasteptat in unghiul mort si de avertizare sonora daca vehiculul se indreapta spre ele) si Carrier Transicold (pentru agregatul multitemperatura Supra® pentru camioane cu motor pe CNG, care permite reducerea particulelor cu 95%, a NOx cu 70% si a CO2 cu 25% si produce un nivel scazut de zgomot).
Telma a primit premiul pentru dezvoltare durabila pentru noua generatie de frane cu control linear integral electronic, pentru transport de marfa si persoane. In cazul sau franele sunt operate electromagnetic si astfel sunt optimizate pentru transport urban cu numeroase porniri si opriri. Deoarece nu exista frictiune nu se emit particule fine, iar functionarea este silentioasa.
In sfarsit, Innov+ a primit premiul „Research to business“ pentru Toucango, sistemul de geo-pozitionare pe baza de internet si de asistenta a soferului in cazul in care acesta pare distras.
Iar Renault Trucks a obtinut distinctia pentru „Tren de rulare cu emisii scazute“.

Un nou modul telematic Kögel, ce vizeaza mai ales pneurile
Principalii producatori de semiremorci au avut standuri bogate, in care si-au etalat aproape intreaga gama de produse, dar singura noutate a fost modulul telematic de la Kögel cu detectare automata a anvelopelor. Acest sistem, pe care reprezentantii companiei il considera unic in lume, localizeaza automat in fiecare anvelopa senzorul care ii monitorizeaza presiunea, astfel incat aceasta sa poata fi inlocuita rapid si usor la nevoie in orice atelier, pentru ca nu mai trebuie senzori manuali sau scanere, ca la sistemele anterioare, iar service-urile nu mai trebuie sa investeasca in pregatirea personalului si familiarizarea lui cu softurile specializate. In plus, sistemul imbunatateste timpul de reactie in caz de pierdere de presiune si reduce riscul de pana sau accident.
Astfel, din al doilea trimestru al lui 2018, clientii Kögel pot alege dintre doua module telematice: fie pe cel dezvoltat in-house de companie, fie pe acesta nou, realizat in colaborare cu LDL Technology. Ambele ofera acces in timp real la EBS-ul semiremorcii, la sistemul de racire, la functia tracking si la informatii despre anvelope si despre semiremorca, disponibile pe un portal web Kögel clar si prietenos.
Noul modul integreaza senzor care monitorizeaza presiunea din pneuri, ceea ce permite determinarea pozitiei exacte a fiecarui senzor de presiune, de pe fiecare pneu,
Kögel Telematics este disponibil pentru toate vehiculele producatorului german, inclusiv pentru montare retrofita, si, in functie de tipul anvelopelor, exista mai multe optiuni legate de transferul de date, hardware suplimentar si pret.

Noi „artificii“ propuse de artizanii francezi
Chéreau a prezentat la Solutrans prima semiremorca multiplexata de pe piata, Next, care aduce numeroase functii inedite ce tin de comunicarea cu autotractorul, ergonomie, siguranta si conectivitate. Multiplexajul este o tehnica prin care se leaga, cu ajutorul unui cablu unic, dupa o arhitectura in retea, diferite echipamente electrice si electronice ale unui autovehicul, deci permite scurtarea cablajului si reducerea numarului de conexiuni. In cazul particular al unei semiremorci frigorifice este vorba de punerea in retea a echipamentelor cheie, prin intermediul unor captori, ceea ce va permite acumularea intr-un punct a tuturor informatiilor legate de utilizarea lor si, de aici, interactiunea dintre aceste elemente. Autotractorul si semiremorca formeaza astfel un ansamblu omogen, in conditiile in care pana acum comunicarea dintre ele era limitata la informatii despre franare si iluminare. Acum pe bordul autotractoarelor pot aparea informatii despre temperatura, sisteme de alarma, nivel de carburant, avertizari daca sunt deschise usile s.a. Ergonomia este sporita prin faptul ca se pot crea automatisme in operarea diverselor componente ale semiremorcii, cum ar fi usile spate. Un astfel de automatism ar fi, de exemplu, ca la ridicarea haionului sa se deschida usa spate SmartOpen-C si iluminarea interioara LED, sa se opreasca agregatul si sa se activeze perdeaua de aer AirShutter-C.
Multiplexajul permite si o comanda grupata a tuturor functiilor vehiculului din interiorul caroseriei, un avantaj important in cazul operatiunilor la docuri. In plus, cuplarea functiilor permite si cresterea semnificativa a sigurantei soferilor si a celorlalti participanti la trafic. De exemplu, usa spate SmartOpen-C, cand este in curs de a se inchide, va face sa clipeasca iluminarea interioara pentru a preveni persoana aflata in vehicul. De asemenea, se mai poate alerta soferul pentru a-l impiedica sa porneasca in cazul in care haionul sau lada de paleti sunt deschise.
Un alt producator francez important, Lamberet, a prezentat 23 de vehicule utilitare si industriale, din care 11 noutati, cum ar fi conceptul AeroSR2 si Frigovan H2 cu emisii zero, care a castigat premiul pentru inovatie la Solutrans 2017.
In primul semestru din 2017 compania a inregistrat o crestere de peste 10% a comenzilor, acesta fiind al 15-lea semestru de crestere a cifrei de afaceri pentru Lamberet, care la finalul anului intentiona sa angajeze 100 de persoane. Cu 7.000 de vehicule carosate in 2016, din care 4.200 de vehicule industriale, acesta este primul carosier de dube frigorifice din Franta si al treilea din Europa si a avut in 2016 a avut o cifra de afaceri consolidata de 200 de milioane de euro, preponderent din exporturi – reteaua de distributie acoperind 38 de tari.
Scheuerle Nicolas, parte a grupului TII, lider mondial in productia de vehicule cu axe pendulare hidraulice, a prezentat in premiera SmartAxle, o extindere inteligenta si eficienta din punct de vedere al costurilor a sistemului EuroCompact, adica un boghiu cu o axa, care poate fi pozitionat oriunde si permite imbogatirea semnificativa a gamei de combinatii posibile de vehicule. EuroCompact reusise oricum, fata de generatia anterioara, sa castige un metru la lungimea utila fara a creste lungimea totala, iar acum avantajele oferite sunt si mai numeroase. Trailerul este ideal pentru transport de componente de fabrici, excavatoare si alte masini de constructii, turbine eoliene, transformatoare s.a.

Produsele noi dovedesc o mare grija pentru detalii
AbbBike a lansat o structura cu doua roti care poate fi instalata pe bicicleta, transformand-o intr-o bicicleta pentru transport de marfa sau persoane, in orase sau in zone industriale, la un pret competitiv. AbbBike este construit pe sistemul rotilor inclinate, ceea ce creste manevrabilitatea. In acest mod, datorita dimensiunii compacte si comportamentului rotilor, produsul reprezinta o solutie pentru profesionistii care cauta sa-si transporte bunurile intr-un mod economic si ecologic. Si, pentru ca trebuie atasat la o bicicleta deja existenta, electrica sau conventionala, acest produs reprezinta o investitie mai mica decat daca ar trebui cumparata o intreaga bicicleta pentru marfa.
Fairfuel a lansat prima platforma independenta de brokeraj pentru carburant, care conecteaza cumparatorii de combustibil cu furnizorii din zona lor, pentru a optimiza procesul de achizitie. Este a doua generatie a acestei platforme – prima a fost lansata acum doi ani – si este modernizata si adaptata la toate tipurile de volume cumparate: en detail, vrac s.a. Designul este mai agreabil, accesul la informatiile cheie – comparator de oferte sau indicator al tendintelor pe 24 de ore – este mai simplu, iar platforma propune mai multi furnizori care s-au alaturat recent retelei.
SD Services a lansat echipamentul Infinity, din aluminiu extrudat, cu greutate proprie mica si cu rezistenta foarte buna, care permite optimizarea spatiului de depozitare datorita modularitatii lui mari. Iar Flexmo, la fel, a lansat un echipament compact pentru optimizarea spatiului de marfa, care include componente din aluminiu si structuri rezistente din otel si elemente din plastic si reduce greutatea proprie cu cel putin 30%, dar garanteaza si o siguranta mai mare a bunurilor transportate.

Articole similare

Ad