Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noul Sprinter, de la vehicul la solutie integrata de sistem

Mercedes-Benz reinventeaza noul Sprinter si il propune ca o solutie de sistem integrat. Lansat pentru prima oara in urma cu 22 de ani, vanul este primul model de serie al companiei germane care subliniaza noua filosofie adVANce. Oficial, modelul va fi lansat luna viitoare, insa la finalul anului trecut au fost prezentate jurnalistilor cateva noutati in cadrul Sprinter Innovation Campus, eveniment care a avut loc in orasul „natal”, Stuttgart.
 

La baza strategiei adVANce este produsul afiliat unei platforme de solutii interconectate si sistemul de concepte inovative pentru transport. Transformarea strategica se concentreaza asupra a cinci domenii de inovatie: digital@vans, care are in vedere conectivitatea si aplicatiile de internet ce permit integrarea unei game variate de tehnologii la bordul vanurilor Mercedes-Benz, solutions@vans, care are la baza solutii inovatoare hardware pentru a eficientiza activitatea clientilor, rental@vans, care se concentreaza asupra unor modele inovative de inchiriere, in timp ce sharing@vans combina noile concepte din domeniul transportului public de pasageri. Nu in ultimul rand, eDrive@vans incorporeaza o abordare holistica a mobilitatii electrice. Astfel, dezvoltarile, inclusiv solutii noi de conectivitate, vor intra in productie de serie pentru prima data in primavara lui 2018, odata cu noul Sprinter. Pentru cea de-a treia generatie, iconicul van a fost reinventat. Conectivitatea la internet, scalabilitatea unica, propulsoarele silentioase electrice si solutiile hardware individuale pentru zona de incarcare, precum si modul in care sunt combinate serviciile de inchiriere cu cele de tip „car sharing“ fac din noul Sprinter prima solutie de sistem integrata.
Modelul Sprinter a fost lansat in 1995 si pana acum s-au vandut peste 3,3 milioane de unitati. Odata cu aceasta noua generatie, care va fi prezentata publicului luna viitoare, Mercedes-Benz pune pentru prima oara pe un astfel de vehicul partea de hardware de conectivitate ca sistem integrat in infrastructura vanului, conditie esentiala, dupa cum considera specialistii companiei, pentru dezvoltarea serviciilor si solutiilor viitoare.

Flotele preiau un nou rol
Mega-trendurile legate de digitalizare si urbanizare inseamna si provocari extreme pentru operatorii de flota. Piata de curierat, servicii expres si coletarie este caracterizata prin termeni scurti de livrare, orar flexibil al livrarilor si presiuni ridicate pe costuri. Livrarea pe timp de noapte este standard in retailul online, in timp ce livrarea in ziua in care a fost data comanda, asa cum este sectorul alimentar, devine din ce in ce mai importanta. Pentru a supravietui in acest mediu competitiv, flotele trebuie integrate in procesele corporative, ceea ce da nastere unui numar tot mai mare de aplicatii inteligente. Vehiculele comerciale se transforma astfel din simple mijloace de transport in platforme pentru concepte logistice. Iar aici, spune producatorul de vanuri, progresele inovatoare acopera flexibilitatea maxima si integrarea vehiculului in infrastructurile IT ale companiilor, dar si sistemele de control al inventarului. „Astfel, valoarea este generata de-a lungul intregului lant logistic pentru flota, iar Sprinter este o astfel de solutie integrata.“

Domenii de inovatie ce genereaza valoare pentru flotele auto
Prin aceasta noua abordare, noul van deschide drumul pentru nenumarate aplicatii potentiale prin versatilitate, de la diversele variante de caroserie la sistemul de telematica, si demonstreaza, de asemenea, strategia pe care compania o urmareste in electrificarea flotelor.

Mercedes PRO connect: control digital al flotelor
Alaturi de solutiile telematice, conectivitatea joaca un rol major in procesul de optimizare a flotelor. Imbunatatirea eficientei poate fi atinsa, de exemplu, cu ajutorul sistemelor de control flexibile, ce implica urmarirea vehiculelor si disponibilitatea observarii tuturor factorilor cheie economici. Comunicarea in permanenta intre managerul de flota si conducatorul auto, precum si functiile de reamintire a serviciilor de mentenanta si reparatii imbunatatesc procesul de lucru zi de zi. Ceea ce inainte era limitat la solutii izolate pentru companii cu flote mari este acum introdus pentru parcuri auto mici si medii. Dupa lansarea solutiei retrofit „Mercedes PRO Adapter“, in septembrie 2017, modulul digital de comunicare va fi disponibil in premiera la bordul noului Sprinter. Serviciile principale includ statusul vehiculului, comunicarea la nivel de flota, managementul de mentenanta sau un jurnal digital al vehiculului, printre altele.
Toate serviciile de conectivitate in retea sunt grupate sub Mercedes PRO connect. Serviciul web pentru clientii de flota conecteaza managerul de flota cu toate vehiculele si soferii. Informatii esentiale precum pozitia vehiculelor, nivelul de carburant sau intervalele de service ar urma sa fie disponibile in timp real intr-o arhitectura de tip „cloud“, iar managerul de flota va avea astfel o imagine completa asupra flotei sale. Un alt aspect important, spatiul de incarcare este impartit de catre sofer si manager. In acest sens ambii pot afla in timp reali ce si cat mai au de livrat, un lucru foarte important in mai multe sectoare de activitate, inclusiv curieratul.

Versatilitatea, factor cheie
Versatilitatea si adaptabilitatea vehiculelor reprezinta criteriile cheie in ceea ce priveste indeplinirea nevoilor clientilor din diverse industrii. Sprinter ofera o gama vasta, ce trece de caroserii, ampatamente sau inaltimi ale capacitatilor de incarcare si se extinde de la versiunile de baza, pentru clientii sensibili la pret, pana la variantele de top, cu dotari interioare pe masura. Conceptul zonei de depozitare exemplifica adaptabilitatea de care a dat dovada noul model la interior. O gama de compartimente deschise, inchise sau blocabile in interiorul plafonului si in cabina permite o configurare adaptata cerintelor date pentru locul de munca la volan. Iar consola centrala este dominata de sisteme de infotainment inteligente. Noua generatie de telematica ofera ultimele noutati in materie de conectivitate. In acelasi timp, clientii pot opta pentru spatiu suplimentar de depozitare in defavoarea unor sisteme de infotainment.

Strategie clara: toate modelele comerciale de serie vor fi electrice
Strategia producatorului german acopera inclusiv vehiculele electrice, iar in urmatorii ani Mercedes-Benz Vans va converti toate modelele sale de serie intr-unele cu zero emisii si propulsie electrica. Deschizator de drumuri este eVito, deja disponibil pentru comanda, urmand ca primele livrari sa fie efectuate incepand cu cea de-a doua jumatate a lui 2018. eVito va fi urmat in 2019 de eSprinter. Utilizarea solutiilor de retea, alaturi de concepte de mobilitate si finantare specifica vehiculelor electrice sunt parte a unei solutii globale ce cuprinde intreg acest Eco-sistem, ceea ce micsoreaza costurile de operare pe intreaga durata de viata a vehiculului si ofera competitivitate celor doua modele electrice in contextul comercial dat.
Convertirea gamei de modele intr-una electrica este acompaniata de o schimbare de paradigma in dezvoltare, focusul fiind indreptat catre cooptarea clientului in realizarea modelului. Astfel, parteneri strategici, asa cum este Hermes, sunt direct integrati in procesul continuu de dezvoltare. De altfel, cele doua companii, furnizorul de servicii logistice si producatorul german, vor lansa un program pilot in Hamburg si Stuttgart la inceputul acestui an. Desfasurarea ulterioara a flotei electrice va include 1.500 de astfel de vanuri pregatite pentru operatiuni de curierat. Cunostintele dobandite in urma acestui proiect pilot vor fi aplicabile si in alte industrii, beneficiarii finali urmand sa fie clientii.

Noi solutii, dincolo de vehiculul insusi
Eficienta dobandeste o importanta tot mai mare si in comert si servicii. Companiile se confrunta cu o lipsa din ce in ce mai serioasa de personal calificat, iar noul Sprinter face parte dintr-un sistem care coreleaza datele de lucru cu vehiculul si asigura o rutare eficienta, eficientizand astfel folosirea lui. Prin serviciul „Comunicare cu flota“ companiile sunt informate cu privire la diversele modificari care pot aparea in activitatea soferilor lor sau chiar acestia din urma pot fi redirectionati corespunzator atunci cand se afla la volan. Adresele clientilor pentru urmatoarea livrare sunt transmise direct catre sistem, prevenind neintelegerile in comunicarea dintre dispecer si sofer. Din motive de siguranta, aplicatia Mercedes PRO connect nu trebuie utilizata in timp ce vehiculul este in miscare.
Rafturile de ultima generatie asigura o incarcare ordonata si alcatuita pe compartimente. Soferul si copilotul au la dispozitie o multime de modalitati de optimizare a spatiului de stocare, ce pot fi adaptate cerintelor lor de zi cu zi. Totodata, economia de costuri si de timp se realizeaza si cu ajutorul sistemelor telematice de ultima generatie, care inregistreaza situatia traficului in timp real si adapteaza ruta in consecinta. Iar prin faptul ca vanul este folosit drept un atelier mobil sau chiar un magazin de piese pe roti, cu ajutorul unei solutii de retea numita „In-Van Delivery & Return“, acesti furnizori de servicii pot economisi timp, pe care il pot fructifica pentru alte activitati. Cum? De exemplu, piese ce trebuie preluate si duse in depozit vor fi ridicate chiar din vehicul pe timpul noptii, de catre un furnizor de servicii logistice care nu are nevoie de cheie, iar piesele noi, pentru a doua zi, vor fi plasate in vehicul in locul celor pe care le inlocuiesc.

Comertul online de produse alimentare, o piata in crestere vasta
Presiunea timpului, aglomeratia din magazine, stresul provocat de gasirea unei parcari si multi alti factori pot influenta in mod negativ experienta unei sesiuni de cumparaturi. Astfel, achizitia online a devenit o alternativa viabila la solutia clasica, tot mai multi clienti preferand acest tip de cumparaturi. Alte motive pentru cresterea cifrei de afaceri in domeniul comertului electronic sunt comparabilitatea mai usoara a ofertelor de produse si preturi si timpul de livrare tot mai scurt.
Numarul de colete trimise la nivel mondial evidentiaza evolutia extrem de dinamica a acestui sector: in timp ce livrarile globale de colete au totalizat in jur de 44 de miliarde in 2014, aceasta cifra a crescut cu aproape 48% in numai doi ani, la 65 de miliarde de colete (sursa: Pitney Bowes 2017 – Parcel Shipping Index). Iar specialistii previzioneaza ritmuri anuale de crestere cu doua cifre pana in 2025. Odata cu cifra de afaceri a companiilor de pe piata de curierat expres si colet (CEP) va creste si presiunea pe eficienta. In acest scenariu segmentul de „food delivery“ joaca un rol important pe masura ce volumele de mancare comandata online vor continua sa creasca in Europa si SUA, piete relevante pentru Sprinter. De exemplu, Germania va inregistra o rata anuala de crestere de 14,7% pana in 2020 pe comenzile online de mancare, Marea Britanie de 6%, iar Franta de 10,5%.
Una dintre provocarile majore in domeniu este transportul acestor bunuri perisabile. Aranjamentul ideal in compartimentul de incarcare este grija principala, mai ales ca produsele sunt diferite si necesita temperaturi de depozitare diferite. Totodata, timpul de livrare cat mai scurt devine un avantaj competitiv in fata concurentei, determinand si eficienta economica a unei companii specializate in livrari. „Sprinter ofera o astfel de baza care intruneste diversele provocari de transport. Caracteristicile vehiculului, cum ar fi compartimentul destinat incarcaturilor cu un volum mai mic si frana de parcare electrica, precum si sistemele de asistenta de ultima generatie, fac munca zilnica in operatiunile de livrare mult mai usoara si sporesc eficienta. Intr-o etapa ulterioara de dezvoltare va fi posibila utilizarea furgonetelor frigorifice cu diferite zone climatice, in timp ce solutiile inteligente de conectivitate ofera un grad mai mare de transparenta pentru companiile care fac livrari si pentru clientul final. Iar pentru a eficientiza livrarea soferul nu va mai pierde timp pretios in cautarea coletului potrivit, deoarece va exista un sistem sofisticat ce va deschide compartimentul care trebuie“, spune compania din Stuttgart.

Confortabil pentru pasageri, eficient pentru operatori
Transportul pasagerilor implica grupuri diferite, fiecare cu cerinte specifice. Operatorii se asteapta la un vehicul sigur, cu ajutorul caruia pot face fata presiunilor costurilor in transportul public si privat de calatori. Pentru sofer, bonusul se afla intr-un loc de munca atragator, care ii va permite sa isi desfasoare munca de zi cu zi intr-un mod eficient si cu maximum de confort si comoditate. Pasagerii, cel de-al treilea grup din segment, doresc nu numai sa fie transportati din punctul A in punctul B, ci si sa utilizeze cat mai bine timpul pe perioada calatoriei in cel mai mare confort posibil.
Serviciile de conectivitate vor oferi posibilitatea de digitalizare in conexiunea cu vehiculul, prin serviciul de ride sharing la cerere „Via“. Mercedes-Benz lucreaza, in cadrul unui joint-venture cu Via, la dezvoltarea de solutii inteligente de mobilitate, iar o zona importanta pe care se concentreaza cele doua companii este optimizarea vehiculelor pentru utilizarea in cadrul unui serviciu de tip ride-sharing. Iar interiorul este si el potrivit nevoilor pasagerilor: facilitati de incarcare USB si hotspot-uri Wi-Fi ce permit conectarea la lumea digitala.

Articole similare

Ad