Piata de lactate a suferit pierderi de circa 25% in perioada starii de urgenta si inca nu si-a revenit, in contextul in care HoReCa reprezinta circa 40% din totalul productiei, afirma Dorin Cojocaru, presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL), intr-un interviu pentru revista Tranzit.
La momentul actual, consumul de lapte a scazut cu circa 25%, pe de-o parte cauzat de situatia economica pe care o traverseaza tara noastra, pe de alta parte de scaderea fluxului de cumparatori din magazine – atat cele traditionale, cat si marile supermarket-uri – din cauza fricii de contaminare cu virusul COVID-19. „Cam asta va fi tendinta, cel putin pana la rezolvarea crizei epidemiologice. Societatea, consumatorii, toti au o teama de apropiere sociala.“, a explicat Dorin Cojocaru, pentru revista Tranzit.
Consecinta directa a scaderii volumelor este faptul ca au crescut costurile logistice per unitate transportata. Asta in conditiile in care pretul carburantului a scazut. Insa acest cost logistic crescut nu se reflecta neaparat in pretul de la raft, explica Dorin Cojocaru. „Pretul la transport si-a revenit, se invarte in jurul a 1 euro/km. Au crescut insa costurile logistice, dat fiind faptul ca se transporta mai putin lapte. Pretul la raft e facut de comerciant. Noi nu am mai negociat cu hipermarketurile din septembrie 2019. In aprilie trebuia sa fie o discutie, insa a venit pandemia. Deci pretul de la raft nu oglindeste relatia dintre hypermarket si furnizor. Plus ca au existat si cresteri de costuri de ambele parti cu masurile de preventie si distantare sociala.“