Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cabotajul, marea nemultumire a belgienilor fata de Pachetul Mobilitate 1

Aprobarea Pachetului Mobilitate a starnit reactii din toate colturile Europei, reprezentantii FEBETRA (Federatia Operatorilor de Transport din Belgia) salutand, de exemplu, faptul ca si vanurile de peste 2,5 t greutate totala maxima autorizata vor trebui sa aiba licenta si tahograf si ca soferii lor vor respecta si ei timpii de condus si odihna valabili pentru camioanele grele, desi asta va aduce costuri suplimentare semnificative (legate de investitiile in echipamente si de administrarea flotei). FEBETRA este de parere ca piata are de castigat din faptul ca regulile din transport se aplica tuturor firmelor din domeniu si controalele le vizeaza, de asemenea, pe toate, ceea va creste calitatea serviciilor si siguranta pe drumurile publice. 
De asemenea, faptul ca vor fi aceleasi reguli in fiecare tara va reduce povara administrativa din transportul international.
Pe de alta parte, FEBETRA nu este de acord cu modificarile aduse cabotajului, deci cu faptul ca dupa o operatiune de transport international se mai pot face maximum trei curse de cabotaj in sapte zile, dupa care e nevoie de patru zile in care sa nu se mai faca operatiuni de cabotaj. Din moment ce transportatorii belgieni lucreaza mai ales in tarile vecine, ei nu pot lua, dupa noile reglementari, curse pentru retur si trebuie sa mearga pe gol. FEBETRA a militat pentru exceptarea, in anumite cazuri, de la regula celor patru zile de "cooling-off", dar nu a gasit sprijin din partea altor state membre UE. Si, din moment ce transportul international belgian este posibil mai ales datorita cabotajului, probabil ca firmele se vor indrepta spre piata interna dupa intrarea in vigoare a noilor reglementari. 
Pe de alta parte, multe din cursele nationale din Belgia sunt luate deja de operatori straini. Un studiu realizat de ITLB (Institutul Belgian de Transport Rutier si Logistica) arata ca 13,8% din toate cursele interne din aceasta tara sunt realizate de camioane straine (mai ales din Germania, Luxemburg si Polonia), comparativ cu media UE care este de 4,3%. Deci un grad atat de inalt de penetrare a pietei interne de catre operatori straini, in combinatie cu tot mai multe firme belgiene obligate sa faca transport intern face din aceasta tara un vad din ce in ce mai mic. 
Reprezentantii FEBETRA mai atrag atentia asupra faptului ca, deoarece Pachetul este un compromis intre interese adesea opuse ale statelor membre, textul final este uneori deschis la interpretari. De exemplu, in el se arata ca la trecerea unei frontiere nationale soferul trebuie sa treaca asta manual in tahograf "cat se poate de repede". Dar asta poate sa insemne ca el trebuie sa opreasca imediat sau ca poate sa continue pana la prima parcare, cata vreme nu se specifica mai clar. Deci exista riscul ca tarile membre sa interpreteze diferit unele prevederi si ca amenzile sa fie si ele diferite. 

Articole similare

Ad