Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Documentul A1 ofera esticilor o garantie solida in caz de control

Avocatul belgian Frederik vanden Bogaerde a vorbit in cadrul Galei Tranzit despre trei dintre cele patru domenii majore in care firmele romanesti de transport pot avea probleme. Unul dintre ele este securitatea sociala. „Imi pare rau ca trebuie sa repet de fiecare data cand vin la conferintele Tranzit“, a punctat acesta, „dar multe firme romanesti nu au documentul A1 pentru sofer. Si e tot mai important sa aiba acest document, deoarece regulile de securitate sociala sunt foarte clare: trebuie sa le explicati celor de la Casa Nationala de Pensii Publice ca soferii nu sunt detasati, ci presteaza o munca multinationala, unde regulile sunt diferite. Or, CNPP ia regulile de la detasare, vrea ca firmele sa arate ca realizeaza in Romania cel putin 20% din cifra de afaceri pentru a elibera A1, ceea ce nu este corect si poti vedea asta daca citesti legislatia.“
 

Principala regula de securitate sociala este ca firma sa fie „adevarata“. In acest caz se poate solicita A1 in statul in care aceasta plateste contributiile pentru soferi, documentul fiind dovada recunoscuta la nivel european ca plata trebuie facuta in statul emitent. Iar inspectorii nu le vor putea cere transportatorilor estici ai caror soferi au A1 sa achite contributiile sociale in tari vestice – or, tocmai contributiile sunt ceea ce diferentiaza soferii estici de cei vestici, in conditiile in care veniturile sunt cam la fel.
Garantia pe care o ofera A1 se datoreaza unei decizii a Curtii Europene de Justitie care spune ca inspectorii vestici nu mai pot acuza de frauda, asa cum voiau, firmele estice care au acest document, intrucat singura posibilitate ca o tara europeana sa conteste legalitatea securitatii sociale a soferilor estici este sa arate ca e vorba de o frauda, sa intrebe autoritatea emitenta a A1 si aceasta sa nu raspunda. Numai in acest caz se poate respinge documentul. „Deci, daca autoritatile din Romania apara legalitatea unui certificat A1 eliberat pentru o firma, nu exista o modalitate legala prin care o alta tara sa solicite contributii sociale de la transporatorii care au acest document“, a concluzionat Frederik vanden Bogaerde.
 

Articole similare