Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Management orientat catre client si personal

O companie relativ noua pe piata romaneasca, Marvicon, infiintata in 2015, a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de peste 12 milioane de euro, care a adus-o in top 100 de companii de transport din Romania. Cresterea spectaculoasa fata de 2017 a venit in special din dezvoltarea activitatii de transport containerizat international, dar si din strategia de eficientizare continua. Compania dispune in prezent de 143 de camioane, majoritatea lucrand in transportul international de containere. Planurile de dezvoltare ale Marvicon vizeaza si tara noastra, unde doreste sa dezvolte transportul containerizat si pe traseu intern, dar si activitatea de logistica.


Marvicon si-a continuat si anul acesta cresterea, astfel ca numai in primele sase luni compania a ajuns deja la cifra de afaceri inregistrata anul trecut, iar pana la finalul anului estimeaza sa ajunga la 20 de milioane de euro, ce ar putea sa o duca direct in primele 50 de companii de transport din Romania.
Firma efectueaza transport intern si international, fiind specializata in containere maritime. Aceasta dispune in prezent de 143 de camioane, dar colaboreaza si cu subcontractori. Desi in 2019 compania avea in plan achizitia a inca zece camioane pentru transporturile intracomunitare, scaderea volumelor inregistrate la nivel international a determinat amanarea acestor planuri.
In schimb, transportul containerizat este in plina dezvoltare in tara noastra, astfel ca planurile companiei cuprind cresterea flotei, atat pe traseu intern, cat si pentru cursele tur-retur. Cereri deja exista, dar reprezentantii companiei spun ca sunt dispusi sa semneze contracte ferme doar atunci cand vor avea disponibile flota si soferii necesari. „Nu vrem sa promitem ceva pana nu stim ca ne putem tine de cuvant. Sa avem camioane si soferi si putem incepe treaba“, declara Ilie Ilea, directorul general Marvicon.
Pentru transportul intern compania foloseste in prezent camioane cu prelata sau bene basculabile cu care duce de la Constanta in toata tara furaje pentru animale. Compania foloseste si subcontractori pentru a deservi clientii sai si este, de asemenea, in discutii si cu alti potentiali clienti atat pentru transporturi catre Romania, cat si catre vestul Europei. „Noi participam aproape saptamanal la licitatii, dar de multe ori nu ne incadram in conditiile cerute, deoarece sunt preturi sub care nu putem scadea. Iar pe piata se vehiculeaza unele preturi mult sub costuri.“

Tarifele au scazut
Compania bihoreana efectueaza transporturi catre toate statele din UE, dar preponderent Benelux, Germania, Franta, Austria, Ungaria si Romania. Reducerea volumului de marfuri a influentat si preturile, care au scazut in ultimul timp. Ele nu s-au modificat in cazul curselor efectuate pe baza de contract, ci doar in cazul celor de legatura. „Daca vrem sa legam niste curse, preturile sunt mult mai mici decat anul trecut. Iar daca nu accepti pretul, peste o jumatate de ora este chiar si mai mic.“ Din acest motiv, strategia Marvicon este de a se axa pe contractele de lunga durata si de a elimina pe cat posibil cursele spot.
Cu toate acestea, transportul de marfuri in containere este inca mai rentabil decat transportul de marfuri generale, deoarece aici nu exista timpi de asteptare, iar cursele sunt inca platite dus-intors, desi in ultimul an exista tendinta de a se cauta solutii one-way si pentru transportul cu containere. Insa pe intern preturile la acest tip de transport sunt mult mai mici decat la international. „Exista proiecte destul de mari la transportul de containere care vizeaza tara noastra la Constanta, la Curtici sau in cazul celor care vin din Ungaria, Slovacia, Bulgaria si Croatia. Ocazional, noi mai aducem in Romania containere din SUA si per total ar fi fost mai ieftin sa fie aduse prin Constanta, dar cand clientul a auzit ce formalitati trebuie indeplinite acolo a preferat sa il aduca prin Belgia chiar daca il costa uneori cu mult mai mult.“

Soferii sunt instruiti intern
Marvicon are in prezent circa 220 de soferi, iar fluctuatia acestora este de 2-3%, in functie de perioada din an. Ei sunt recompensati cu bonusuri de vechime, de recomandare, asigurare de viata, flexibilitate si disponibilitate din partea firmei in cazul unor probleme personale.
Desi in prezent compania nu are niciun camion care sa stea pe dreapta din cauza lipsei de soferi, aceasta angajeaza si soferi fara experienta care sunt instruiti in cadrul firmei de catre alti angajati cu experienta si recompensati special. Aceasta este metoda prin care firma castiga anual 15-20 de soferi. „Dupa o luna sau doua, cand se simt in stare, incep sa mearga singuri. Am avut si cazuri de soferi care s-au format aici si apoi au plecat, pentru ca nu s-au simtit comozi cu conditiile de lucru controlate de la noi din firma. Dar, cum ei nu au lucrat in alta parte, nu au stiut sa aprecieze conditiile de aici, asa ca nu putini au fost cei care ulterior si-au dorit sa se intoarca. Iar pe cei care s-au despartit de noi in conditii civilizate i-am primit inapoi. Am incercat sa le facem activitatea cat mai usoara posibil, dar le cerem in schimb seriozitate si flexibilitate. Noi avem un dispecerat disponibil 24 de ore care ii ajuta oricand au probleme. De exemplu, la containere este foarte important sa ajunga la ora programata. Ei trebuie doar sa aiba grija de masina, de marfa, sa ajunga in siguranta si la timp. Dar, ca sa putem plati soferii si toate darile pe care le avem, trebuie ca masina sa nu aiba timpi morti, iar unora li se pare dificil.“
Luna trecuta, reprezentantii companiei erau in discutii cu o firma de plasare de personal din Polonia pentru angajarea de soferi ucraineni cu toate actele la zi. La Marvicon lucreaza deja dispeceri din Republica Moldova care vorbesc limbile rusa, engleza si romana.
Compania are si circa 37 de echipaje de soferi, fiind in continuare multe cereri in acest sens. Echipajele sunt folosite in special la transportul de containere si ajung la circa 20.000 km/luna deoarece nu au timpi de asteptare. „Dar la transportul in camioane cu prelata nu e rentabil echipajul, deoarece aici mai sunt timpi de asteptare, iar preturile obtinute nu acopera costurile pentru echipaj.“
Flexibilitatea si apropierea de client este strategia abordata, de altfel, de toti angajatii companiei. „Noi nu ii spunem clientului ca nu se poate, ci cautam permanent solutii pentru a-i rezolva problema. Astfel, reusim sa castigam atat clienti, cat si proiecte noi. Daca spui din prima unui client ca dorinta sa nu se poate realiza este posibil ca a doua oara sa nu te mai caute.“

Investitii in logistica
Pentru anul viitor Marvicon are in plan construirea unui depozit care in final va avea 10.000 m2 pe terenul de 31.000 m2 detinut la Oradea. Spatiul va mai cuprinde un loc pentru birouri, o hala de service si o spalatorie pentru camioane. Inceperea constructiei depinde insa de drumul de acces la aceasta locatie, care ar trebui realizat de primarie. „Cand se finalizeaza documentatia, vom verifica impreuna cu primaria daca va continua drumul de acces care se termina chiar la terenul nostru. Drumul este in plan, dar nu vrem sa facem proiectul pana nu vedem cum este drumul. Iar daca vor exista cereri din partea clientilor pana atunci, sigur vom gasi solutii.“

Articole similare

Ad