Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Servicii complete „One Stop Shop“

Cu activitati indreptate cu precadere spre servicii de comisionare vamala, transport si expeditii, Euroccoper isi concentreaza tot mai mult atentia asupra operatiunilor logistice, activitati pe care le-a dezvoltat in ultimii ani si care, in prezent, detin o pondere de aproape 30 de procente din totalul cifrei de afaceri de 10 milioane de euro in 2018. La celebrarea a 25 de ani de activitate, compania fondata de Aldo Roccon in 1994 a ales sa isi promoveze serviciile sub sloganul „One Stop Shop“, tintind clienti carora sa le ofere intreg lantul logistic, de la servicii vamale la transport si la operatiuni de distributie, cu accent pe depozitare si pe servicii cu valoare adaugata. Despre toate aceste noutati am discutat cu Romeo Dumitru, National Logistics Manager in cadrul Euroccoper.
 
Activitatea de depozitare castiga tot mai mult teren in cifra de afaceri a Euroccoper, companie care ofera servicii logistice integrate prin cele patru segmente principale in care isi desfasoara activitatea: comisionare vamala, expeditii internationale, depozitare si distributie nationala. Inceputa printr-o conjunctura, mai mult la nivel experimental, logistica s-a dezvoltat foarte mult in cadrul companiei timisorene, la finalul anului trecut contabilizand aproximativ 30% din totalul afacerilor. „Activitatea este in crestere, insa ponderea cea mai mare o au serviciile vamale si depozitarea, unde am reusit sa eficientizam activitatile optimizand costurile, concomitent cu o crestere de volume, provenita nu atat de la o crestere spectaculoasa a numarului de parteneriate – avem circa 50 de clienti permanenti si alte 10-15 colaborari periodice – cat mai ales de la dezvoltarea partenerilor nostri. Per total activitate de depozitare, observam o crestere a volumelor de 10%“, explica Romeo Dumitru, care s-a alaturat echipei in iunie anul trecut, preluand atributiile de coordonare a activitatii de depozitare la nivel national. In privinta cresterilor totale, in ultimii ani activitatea companiei cu sediul central in Timisoara a fost intr-o continua crestere, plusul la nivel consolidat de 2018 fiind de peste 30% fata de perioada similara din 2017. 
In opinia lui Romeo Dumitru, in ceea ce priveste logistica, acest lucru se datoreaza unei eficientizari a folosirii spatiului in depozit si a suplimentarii personalului, alaturi de cateva schimbari in modul de lucru, cum ar fi adaptarea programului la nevoia clientului, compensand astfel intarzierile generate de operatiunile vamale, si extinderea programului la mai multe schimburi pe parte de depozitare, astfel incat sa fie evitate costurile suplimentare pe care le inregistra clientul in situatiile in care erau implicate liniile maritime sau alte penalizari. 
Nu in ultimul rand, pentru a automatiza cat mai multe procese, Euroccoper a investit si in modificarea WMS-ului, reusind astfel sa diminueze gradul de implicare umana in operatiunile de depozitare cu 20%, „grad pe care speram sa il scadem si mai mult. Prin aceasta depersonalizare si prin impunerea unei discipline de lucru, reusesti sa castigi mult la nivel de eficienta. Conteaza mult si personalul din back-office, noi am incercat sa avem o abordare LEAN, sa nu avem prea multe niveluri ierarhice, si astfel managerii de proiect sa beneficieze de o autonomie sporita.“
 
Clientii sunt receptivi la actualizarea tarifelor
Daca initial activitatea logistica a Euroccoper a fost demarata in Timisoara, acolo unde este si sediul central, fiind orientata catre segmentul FMCG, ulterior compania si-a deschis depozite in Bucuresti si Constanta, preferand o alta nisa, logistica industriala. „In ultima perioada, pe langa celelalte elemente care au influentat cresterea costurilor de depozitare, cea mai mare presiune vine din majorarea salariului minim pe economie in trei etape. Drept pentru care presiunea dinspre resursa umana a fost foarte mare si am fost nevoiti sa mergem catre clientii nostri cu cifrele pe masa, mai ales ca in depozitare resursa umana detine o pondere foarte mare in tot ceea ce inseamna manipulare marfa“, explica directorul national de logistica al Euroccoper. Din fericire, parteneriatele de lunga durata pe care compania le are au dus la o abordare corecta de ambele parti si s-au putut obtine actualizari de tarife, ce au variat, de la caz la caz, in functie de volume. 
 
Suprafete de depozitare extinse
Constant in ultimii ani, compania a facut investitii in depozitare, atat in dotarea cu echipamente – vehicule specializate, sisteme de supraveghere video, software – cat si in extinderea suprafetelor de depozitare pentru a putea asigura spatii suficiente pentru derularea operatiunilor. Astfel, la Timisoara suprafata logistica s-a extins la aproape 12.000 m2 in doua locatii, una la sediul central si alta langa aeroportul Timisoara, alaturi de o platforma exterioara de 5.000 m2 pentru un important client din domeniul energiei electrice. De remarcat insa este ca activitatea de depozitare se desfasoara pe principiul „multi-user“, cuprinzand mai multi clienti cu mai multe tipuri de activitate, inclusiv zona de FMCG. Astfel, jumatate din primul depozit de la Timisoara este ocupat cu marfuri din automotive, in timp ce restul depozitului este ocupat cu marfuri aferente altor segmente industriale. O suprafata de circa 1.000 m2 de depozit cu temperatura controlata este inchiriata in prezent unui partener Euroccoper, o companie producatoare de lactate, care a avut nevoie sa-si mareasca spatiul, pe care acum si-l gestioneaza singura. „Ne-am specializat pe produsele specifice clientilor, chiar daca nu toti clientii nostri sunt din zona industriala.“ 
Daca la Timisoara vorbim de un depozit aflat in proprietatea grupului si altul inchiriat, la Bucuresti discutam de un depozit inchiriat pe termen lung, in care opereaza o suprafata interioara de peste 10.000 m2 si alta exterioara de aproximativ 20.000 m2.

In afara de Timisoara si Bucuresti, compania mai detine un centru logistic la Constanta aflat in proprietate, impartit in doua depozite, unul de 500 m2 in Portul Constanta Sud (Agigea) si altul de 2.000 m2, recent modernizat, in Portul Constanta Nord, acum fiind in plina derulare un proiect de modernizare a unei suprafete suplimentare de aproximativ 10.000 m2 in Portul Constanta Nord (zona libera), ce este compus dintr-o platforma externa pretabila depozitarii containerelor sau echipamentelor industriale si dintr-o suprafata acoperita de circa 2.000 m2.

Desi exista clienti comuni intre cele trei locatii, profilurile partenerilor companiei sunt usor regionalizate. Daca in vest vorbim de automotive, pentru zona de sud majoritatea clientilor activeaza pe segmentul industrial si FMCG – conserve – iar in est marfuri generale din toate industriile, preponderent importuri.
Strategia Euroccoper in ceea ce priveste spatiile de depozitare este sa foloseasca atat depozite aflate in proprietate, cat si depozite inchiriate, asigurand astfel un echilibru de suprafete, care sa confere un nivel crescut de flexibilitate operationala clientilor. Indiferent de abordare, nivelul investitiilor ramane crescut, deoarece, chiar daca nu este proprietarul spatiului, compania investeste in rafturi, utilaje, sisteme informatice, de supraveghere, acces etc.
 
O abordare integrata
Pentru a avea o acoperire cat mai buna la nivel national, Euroccoper doreste sa deschida un centru de cross-docking in regiunea Transilvania si, ulterior, in Moldova, totul sub noua strategie de dezvoltare a companiei: „One Stop Shop!“. Asta pentru ca activitatea initiala, cea de comisionar vamal, a fost dezvoltata constant, in prezent fiind deschise 18 birouri vamale, atat in interior, cat si in frontiera (Serbia, Republica Moldova, Ucraina), dar si in capitala Serbiei, la Belgrad. Serviciul de Grupaj International pe ruta Serbia-Romania este disponibil tur-retur si are recurenta saptamanala cu plecare in fiecare zi de miercuri de la Belgrad, sosire joi la Timisoara si retur in aceeasi zi catre Belgrad. Despre acest serviciu, oficialul Euroccoper spune ca are in spate o suma de competente, cum ar fi know-how din zona liniilor de grupaj international intre diferite hub-uri europene, o experienta de 25 de ani in domeniul formalitatilor vamale, alaturi de conexiunea cu Pall-Ex Romania, „cea mai extinsa retea de distributie marfuri paletizate, unde suntem membrii fondatori din 2011. Acest cumul informational materializat prin serviciul de grupaj ne face sa credem ca avem un cuvant de spus pe aceasta nisa a partidelor mici de marfa pe o ruta extracomunitara.“ Cat despre Bucuresti, compania va conecta aceasta linie in viitorul apropiat cu hub-ul propriu din Belgrad, urmand a fi o linie directa, „care va functiona dupa aceleasi procese de lucru si pentru care vom realiza o campanie de promovare nationala“. 
Activitatea de distributie este cea care completeaza lantul logistic, domeniu in crestere in cadrul Euroccoper. Astfel, distributia se efectueaza prin centre logistice proprii si prin intermediul Pall-Ex. Aceasta este si ideea din spatele conceptului „One stop shop“, compania propunand o paleta completa si o abordare integrata, astfel incat clientii sa beneficieze de un pachet complet de servicii logistice, la un cost optimizat. Dupa cum afirma Romeo Dumitru, compania este unul dintre primii operatori ce ofera un portofoliu complet de servicii, acoperind tot lantul logistic, de la activitatea de intermediere in transport aerian, maritim, rutier, intocmirea declaratiilor vamale, manipulare, depozitare, servicii cu valoare adaugata, reprezentare fiscala si pana la distributia finala.
Romeo Dumitru explica faptul ca de-a lungul timpului au venit cereri din partea clientilor pentru asigurarea tuturor acestor servicii, inclusiv pentru proiecte punctuale de transport maritim. „Noi le propunem tot lantul, insa in anumite cazuri clientii au niste relatii de ani de zile si sunt multumiti de ceea ce au, altii cumpara in conditii de tip DAP (Deliver At Place) si nu-i intereseaza partea de vama, ori au angajat transportul de tip FOB – Free on Board – la containere si Euroccoper face doar transportul rutier din port catre Bucuresti sau alte zone din tara.“ De altfel, aproape toti clientii depozitului de la Bucuresti aduc marfa containerizata prin Constanta, cu realizarea operatiunilor vamale atat in Constanta, cat si in Bucuresti. Din totalul acestora, contractele de tip One Stop Shop ocupa o pondere importanta, de circa 40%
 
Clienti noi, la 25 de ani de existenta
Dezvoltarea organica a coincis anul acesta cu cei 25 de ani pe piata din Romania, ocazie cu care compania a initiat mai multe proiecte de crestere a vizibilitatii, pe masura calitatii serviciilor oferite pana in prezent. Unul dintre aceste proiecte a presupus participarea la cel mai mare targ dedicat sectorului industrial si de logistica din Europa, Transport Logistic 2019, care are loc la München, in Germania. Potrivit oficialului, tot mai multe companii din Polonia, Cehia, Germania, Franta, chiar si din Asia se uita cu mare atentie la Romania. Euroccoper s-a numarat astfel printre companiile expozante la targ la standul Romaniei, participarea realizandu-se prin intermediul Camerei de Comert Romano-Germane (AHK Romania). „Incercam sa atragem companii care vor sa investeasca alaturi de noi in crearea parteneriatelor logistice. Targul a fost o buna oportunitate pentru a face acest lucru, o parte dintre contacte s-au concretizat, ceea ce pentru noi este un succes, motiv pentru care vom reedita performanta si la urmatoarea editie a targului“, dupa cum mai puncteaza Romeo Dumitru.
 
2020, un an provocator
In privinta incadrarii bugetare pentru finalul de 2019, directorul de logistica al Euroccoper afirma ca va inregistra o crestere de 10%, in ciuda unui inceput mai slab de an. Bugetul a fost estimat tinand cont de toate considerentele macroeconomice si in opinia lui Romeo Dumitru mediul economic se va inrautati si mai mult anul viitor, cel putin la nivel macro, pe de-o parte din cauza conflictului intre cele doua superputeri mondiale, China si SUA, pe de alta parte se simte deja o recesiune tehnica din partea Germaniei. „Or, cand intra Germania in recesiune, atunci trage dupa ea toata Europa. Prin Germania se tranzactioneaza mai mult de jumatate din bunurile produse sau importate in Europa, chiar daca porturile Rotterdam si Anvers sunt porti de intrare importante, iar efectele se vor resimti major in activitatea de transport. Un impact important in logistica il va avea iesirea Marii Britanii din zona Euro, care cu siguranta va conduce la dezechilibre in ceea ce priveste mentinerea costurilor la valorile actuale. Majoritatea operatorilor economici isi reorganizeaza fluxurile logistice ca urmare a Brexit, iar acest lucru pentru Euroccoper constituie un potential de crestere in activitatea vamala. Privind in plan intern, vedem dificultati din cauza instabilitatii masurilor legislative, nealiniate cu cerintele mediului economic concurential. Toate cele enumerate intra in categoria provocarilor, carora suntem nevoiti sa le facem fata si sa ne adaptam rapid strategia de business.“

Articole similare

Ad