Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noul terminal din Bucuresti, ocupat deja integral la inaugurarea oficiala

DB Schenker a sarbatorit 25 de ani de prezenta in Romania prin inaugurarea oficiala a noului sau terminal din CTPark Bucharest West, de la km 23, care are 21.000 m2, este dedicat operatiunilor de logistica si transport in regim de grupaj si a necesitat o investitie de 6,5 milioane de euro, fiind dezvoltat la cele mai inalte standarde tehnice si de calitate si personalizat integral in functie de nevoile companiei. Cu ocazia celor doua evenimente am stat de vorba cu COO-ul DB Schenker Romania, Adrian Crizbasianu, despre noua investitie, despre rezultatele financiare din ultimul an, dar si despre principalele proiecte de viitor si provocarile pe care le aduce perioada imediat urmatoare.
 
Ideea de a deschide un terminal modern de cross-dock la Bucuresti este destul de veche, asa cum puncteaza reprezentantii companiei, dar intarzierea realizarii proiectului a fost cauzata de investitia majora in preluarea Romtrans SA, proiect care a inghetat ulterior multe alte investitii pentru o perioada lunga de timp, astfel ca in ultimi ani, ca varianta intermediara, o parte din depozitul de logistica existent a fost folosita si ca spatiu pentru cross-dock, fara a fi insa personalizat special in acest sens.
Si, intrucat dezvoltarea companiei a facut absolut necesara crearea unui spatiu specializat pentru divizia rutiera, ideea a fost reluata, iar CTP Invest fost ales drept partener pentru construirea acestui centru logistic care tine cont nu doar de nevoile actuale de spatiu, ci si de estimarile legate de dezvoltarea traficului pe urmatorii 10 ani. In plus, depozitul de cross-dock a fost legat direct si de un terminal modern multifunctional de logistica.
Cu alte cuvinte, cross-dock-ul a fost motivul principal pentru care s-a realizat proiectul, iar clientii de transport rutier care deruleaza volume mari in distributie nationala pot sa beneficieze in aceeasi locatie si de spatiu logistic – si la fel si clientii de logistica.
Dar 70-80% din clientii de cross-dock – pentru care se fac mai ales grupaje internationale – nu au cerinte si pentru terminalul de logistica. In schimb multi dintre clientii de logistica din Bucuresti produc volume pentru distributie nationala sau eventual regionala, mai ales daca au acoperire si in Bulgaria cu punct de pornire Bucuresti. Exista insa si unii pentru care se face realimentare de stoc de la un depozit din strainatate sub forma de grupaje internationale si in cazul lor marfa intra in centrul de cross-dock si se transfera in cel de logistica pentru stocaj si procesare. 
Suprafata de depozitare in noul terminal este in mare parte particularizata, fiind impartita in trei module, pentru marfuri ADR, temperatura controlata si temperatura ambientala, astfel ca DB Schenker poate furniza in acelasi terminal servicii logistice la standardele solicitate de partenerii sai, impuse in general si de diversele industrii in care activeaza ei. Pentru viitoarele cresteri de volume exista, in aceeasi locatie, posibilitati de extindere, atat pentru cross-dock, cat si pentru depozitul logistic, colaborarea cu dezvoltatorul in acest sens fiind una foarte buna. 
Noua locatie de cross-dock permite consolidarea mai buna a transporturilor de la diferiti parteneri, reduce numarul de manipulari necesare si deci si timpul si costul alocat manipularii partidelor de marfa, si astfel intregul lant de distributie este optimizat, iar productivitatea si eficienta livrarilor creste. Cu alte cuvinte, terminalul permite, asa cum puncteaza Albin Budinsky, CEO DB Schenker in Romania, onorarea angajamentului companiei de a-si imbunatati serviciile si de a crea sinergii intre produsele si terminalele sale, pentru a oferi solutii logistice complexe.
DB Schenker Romania are la noul terminal si autorizatie pentru operarea marfurilor sub regim vamal, deoarece aici sosesc si grupaje din transport maritim dinspre Hamburg sau fluxuri de transport aerian via hub-uri europene, precum si fluxuri rutiere cu bunuri provenite din afara UE. 
Pentru securitate si eficienta operationala ridicata, noul centru este echipat cu un sistem de supraveghere video CCTV de inalta performanta, complet integrat cu sistemele de securitate existente, care utilizeaza analiza inteligenta a imaginii si fara de care nu poti functiona daca lucrezi cu marfuri cu factor mare de risc sau sensibile. Acest sistem permite furnizorului de servicii logistice sa inregistreze traseul complet al tuturor produselor in fiecare din zonele de cross-dock si logistica, de la receptia de intrare si pana la predarea lor catre transportatorul final, facilitand astfel investigarea si solutionarea rapida si eficienta a eventualelor cereri de daune. In plus, el ofera si un nivel mai inalt de responsabilizare a angajatilor si o garantie in plus ca se respecta procedurile de lucru si normele de protectia muncii, care sunt cu adevarat respectate in locatiile DB Schenker, „desi uneori nu a fost deloc usor sa le implementam integral, ca in terminalul din Portul Constanta, unde acum suntem considerati un exemplu pozitiv“, explica Adrian Crizbasianu.
Compania intentioneaza sa implementeze si in Romania, avand deja in alte locatii, echipamente care pot scana coletele si paletii pentru a determina dimensiunea si greutatea. Este vorba de un dispozitiv ce scaneaza coletul pe cele trei dimensiuni si care este foarte productiv cand viteza de tranzit este ridicata, ajutand la cresterea transparentei intre client si operatorul logistic in ceea ce priveste volumul real al marfurilor. „Am vazut acest echipament la lucru si sigur merita investitia, desi nu poate fi folosit chiar pentru toate fluxurile, intrucat uneori diverse partide sunt comasate pe acelasi palet.“
Docurile din noul centru de cross-dock nu sunt toate la fel, sunt plasate la inaltimi diferite si au specificatii diferite, pentru a se adapta la diverse tipuri de vehicule aflate constant in flota de transport si distributie a Schenker. Echipamentele de manipulare sunt toate noi, nu s-a transferat nimic de la locatia veche, implementandu-se si tehnologii eco. Si pentru logistica la fel, s-a investit mult in utilaje de manipulat marfa, inclusiv pentru ca inaltimea utila a noului centru este mai mare decat a celui vechi.
Capacitatea de stocare, cu 25% mai mare decat cea veche, este deja ocupata 
Mutarea in noul terminal a inceput in decembrie 2018 si s-a realizat pe cheltuiala DB Schenker, iar la inceput de octombrie 2019 gradul de ocupare era de peste 95%. Au existat insa in 2019 si perioade cu grade de ocupare peste 100%, „ceea ce ne conduce, inevitabil, la necesitatea unei extensii, probabil in 2020, in functie si de ce licitatii vor mai fi castigate“.
Spatiul util este cu 25% mai mare decat la locatia veche, iar cresterea pana la ocuparea lui s-a realizat partial din volumele clientilor de la depozitul anterior, dar si datorita clientilor noi sau celor care apelau la serviciile DB Schenker in alte locatii ale sale din tara si acum sunt deserviti si din Bucuresti, „deoarece in cazul contractelor de volume mici si medii, de cateva mii de paleti, migrarea de la un operator logistic la altul este ceva obisnuit. De la 10.000 de paleti in sus parteneriatele sunt mai stranse si migrarea e mai putin usoara, acesta fiind si motivul pentru care, desi unele contracte sunt tentante pentru concurenti, nu este deloc usor sa determine o astfel de schimbare de operator logistic. E o problema de incredere, de experienta comuna, de sinergie, de a avea aceeasi mentalitate, si aceste lucruri nu sunt reflectate de oferta pur comerciala.“ 
 
Rezultate constante si pregatire buna pentru noua recesiune
Anul aniversar a adus companiei rezultate similare celor din 2018, adica o cifra de afaceri estimata, pe baza rezultatelor din primele noua luni, de 135 de milioane de euro, fata de aproape 130 in anul anterior, si un profit de 3,5 milioane de euro, fata de circa 3 milioane. 
Pentru 2020 COO-ul DB Schenker se asteapta la rezultate similare ultimilor doi, desi in vestul Europei se vorbeste deja de o posibila recesiune, mai ales pentru ca in Romania aceste evolutii economice se manifesta de obicei cu oarecare intarziere 
In 2018 cifra de afaceri a crescut cu circa 4,5 milioane de euro, datorita transportului international in camioane complete si transportului maritim containerizat, doua segmente care realizeaza cifre de afaceri importante, insa nu aduc neaparat si marje mari de profit. 
Profitul a scazut pe hartie cu aproape doua milioane de euro, din cauza unui cumul de factori: unele creante au fost reevaluate conform standardelor financiare si celor interne ale companiei, transporturile cu caracter special s-au redus sau vanzarea de active a avut un impact mai mic fata de anul anterior. „Deci de fapt nu este tocmai o scadere de profit operational.” Activele circulante ale DB Schenker au crescut in 2018 fata de 2017 deoarece au fost cumparate stivuitoare si rafturi noi, investitia fiind, pentru o asemenea suprafata cat are noul terminal de langa Bucuresti, de sute de mii de euro. Sistemul de camere este si el costisitor, iar amenajarea si dotarea birourilor s-a facut, de asemenea, numai cu echipamente noi, astfel ca impactul acestui proiect la nivel de 2018 a fost de circa un milion de euro.
Compania si-a imbunatatit in ultimul timp structura de clienti, reducand dependenta fata de clientii de top comparativ cu situatia inregistrata acum cativa ani, „ceea ce e bine atat pentru ca ne confera mai multa stabilitate, cat si pentru ca ne ajuta sa ne pregatim mai bine pentru o eventuala criza economica“. In 2018 clientul cu cea mai mare pondere in cifra de afaceri a DB Schenker atingea circa 7% din total si el s-a mentinut relativ similar si in 2019, dar in rest sunt mai multe conturi in intervalul 1-2 milioane de euro/an, ceea ce nu expune compania la riscuri prea mari. Pe cand a avea un client care singur contribuie cu peste 10% din total nu este neaparat de dorit, oricat ar fi de productiv acel contract, „deoarece intr-o astfel de situatie am depinde prea mult de rezultatul unei singure licitatii sau de factori pe care nu ii putem controla“, explica Adrian Crizbasianu. „Pentru ca, din pacate, in ultimii ani conteaza mult prea mult doar pretul ofertat in licitatie, astfel ca, daca vine un alt operator cu tarif de dumping, pierzi indiferent de credibilitatea deja obtinuta in relatia cu acel client prin performanta operationala.“
 
Urmeaza investitiile din portul Constanta
COO-ul DB Schenker spera ca pana la finalul anului sa se finalizeze negocierea pentru extinderea contractului pentru terminalul din Portul Constanta pe care Schenker il opereaza, acesta fiind urmatorul mare proiect al companiei, dupa inaugurarea terminalului din Bucuresti, iar investitiile urmeaza sa fie demarate in 2020.
Volumul general de activitate din port este in crestere in ultimii ani, motorul principal fiind reprezentat de cereale, cu o treime din totalul tonajului de marfa manipulata, urmate de marfuri vrac – minereuri, lichide s.a. – tipuri de marfuri pentru care exista operatori specializati. Insa DB Schenker activeaza pe segmentul de marfuri generale, „unde sunt operate anual 3,5-4 milioane de tone de marfuri din totalul de 60 de milioane de tone cate sunt in port, deci un segment relativ redus, insa intentia noastra declarata este sa innoim contractul, intrucat acest tip de marfa este compatibil cu restul operatiunilor pe care Schenker le deruleaza. Poate in urmatorii ani ne vom gandi si la cereale sau la alte segmente de marfuri. Oricum, dupa semnarea extensiei de contract vom moderniza si retehnologiza flota de echipamente de manipulat, precum si spatiile de depozitare din port, similar cu un alt proiect aflat deja in derulare intr-un alt port al companiei de la Marea Baltica, si cu care filiala din Romania a inceput un schimb de experienta.“
Pentru DB Schenker volumele operate in port au crescut in 2018, dar piata este relativ constanta de 3-4 ani, ceea ce duce la o competitie acerba intre operatori, in care argumentul principal este pretul, nu neaparat calitatea serviciilor oferite. Se observa de asemenea in 2019 si un fenomen de migrare a unor operatori catre marfuri generale, din cauza scaderii cantitatilor de pe segmentul unde sunt ei specializati. Iar ei ofera preturi de dumping, pentru a-si folosi capacitatile neocupate.
 
Digitalizare pe toate planurile
In decembrie 2018, DB Schenker in Romania a inceput sa foloseasca in port un nou sistem IT de operare, personalizat, care confera mai multa vizibilitate in ceea ce priveste utilizarea echipamentelor si a fortei de munca si nivelul de productivitate si permite analiza in timp real a datelor despre marfuri, astfel incat deciziile sa fie luate pe baza de date reale, asa cum ar fi normal in 2019. Deocamdata s-a implementat primul modul si urmeaza unul specializat pentru zona de comercial.
Filiala din Romania a DB Schenker are deja un sistem IT integrat, ce include soft pentru zona de financiar-controlling, softuri specializate pentru produsele de transport (TMS), soft pentru gestionarea activitatii logistice (WMS) si pentru zona de vanzari (CRM), toate informatiile din aceste sisteme putand fi integrate la nivel central printr-un modul specializat de BI pentru a oferi date si raportari sintetice care se utilizeaza lunar sau la cerere.
In 2020, pentru divizia de transport rutier va fi implementat un nou soft (TMS) modern pentru gestionarea fluxului de informatii operationale si financiare, tarifare, oferte comenzi, consolidari, activitate in platformele de cross-docking, etichetare, gestionare paleti, rapoarte, facturare. Acesta a fost deja implementat cu titlu de proiect pilot intr-o alta tara limitrofa si a adus o crestere cu 42% a productivitatii, in special prin integrarea informatiei, reducerea fluxurilor de facturare si realizarea automata a diverselor procese 
Platforma Drive4Schenker ce permite interactiunea cu furnizorii de capacitate de transport rutier a fost mult imbunatatita si in ianuarie 2020 va fi implementat un nou portal pentru interfata directa online cu clientii. „Acesta este raspunsul pe care il da DB Schenker la cerintele pietei si la aparitia diversilor digital freight forwarders. Noi dorim sa ramanem in contact direct cu clientii nostri si sa nu fim interfatati de o alta platforma. Ceea ce simtim este ca asteptarile si experientele de la nivel personal – unde digitalizarea interactiunii B2C a ajuns deja foarte departe daca ne referim la e-commerce – incep sa fie transpuse tot mai mult in asteptarile reale pe care decidentii la nivelul clientilor nostri le au fata de prestatorii de servicii B2B, si de aici fata noua a acestei industrii. Procedand astfel raspunzi unor asteptari pe care le au deja partenerii tai, respectiv ca interactiunile sa fie facile, transparente si usor de verificat in orice moment.“
Intr-o astfel de platforma se aduna totul la un loc, de la prima interactiune, oferta de pret, pana la ultimul pas, formularul de feedback. Si tot lantul va fi gestionat de DB Schenker si integrat intr-o platforma unde sunt toate produsele sale de baza: transport rutier, maritim si aerian. Pentru transport rutier implementarea se va face in ianuarie 2020, pentru maritim inca nu s-a fixat data exact, iar pentru cel aerian modulul este deja in teste si se asteapta sa functioneze tot din ianuarie.
Tot in ceea ce priveste softurile va veni un moment critic cand clientii cu contracte mari vor cere sa treaca pe varianta de procesare digitala, automatizata, deoarece licitatiile au costuri administrative mari. Deja se migreaza spre platforme digitale de licitatie, care au plusuri si minusuri, si se produc fragmentari ale volumelor clientilor intre mai multi operatori, in functie de tarile sau regiunile unde este fiecare mai competitiv. „Deci va creste putin nivelul competitional, deoarece mai multi operatori se vor bate pentru un client care pana acum avea un singur operator – o schimbare care la transport rutier s-a facut de mult, dar la aerian si maritim este de data mai recenta.“
 
Ingrijorari in industria automotive 
Daca acum 10 ani in logistica se vorbea mai ales de contracte pe cinci ani, termenul mediu este acum de 2-3 ani si exista si clienti care organizeaza licitatii anual, astfel ca numai in anumite cazuri, cand operatorul logistic face investitii mari pentru a castiga contractul, se mai vorbeste de termene lungi.
Clientii sunt tot mai atenti nu doar la lungimea contractelor, ci si la pret, si inclusiv in perioada acoperita de contract solicita reducerea acestuia, iar faptul ca ai KPI buni nu te pune la adapost de asemenea presiuni, subliniaza Adrian Crizbasianu. Asta se intampla in special in automotive, unde putini furnizori de servicii de transport sau logistica isi pot impune punctul de vedere in relatia cu producatorii, iar contractele nu ofera in general nicio garantie legata de volume. „Deci, daca va veni criza, va scadea productia europeana si constructorii de masini vor fi nevoiti sa concedieze oameni si sa reduca preturile, multe fabrici de componente auto din Romania vor fi afectate. Personal insa sper sa nu fie atat de rau.“
In conditiile actuale, declara Adrian Crizbasianu, este cu atat mai important sa fii atent la clientii integrati si sa stii de unde vine integrarea, deoarece aceasta este baza unui parteneriat. Dar este o strategie ce functioneaza mai ales cu clientii care au centrul de decizie pe plan local sau regional – nu la nivel global, caz in care contactul direct se dilueaza si cei ce iau decizia nu pot avea alte repere decat pretul de la licitatie, nu mai au timp sa se uite la calitate si la alte particularitati ale serviciului. In contrast, clientii locali sunt de multe ori mai fideli pe o perioada lunga fata de un operator logistic daca deja au atins un anumit nivel de integrare a operatiunilor lor.
 
Termenele scurte de plata, un sprijin real pentru furnizorii de transport
Pentru a imbunatati relatia cu furnizorii de transport rutier DB Schenker nu doar ca a creat platforma care faciliteaza interactiunea cu ei, largeste baza de operatori si ofera transparenta, ci a introdus si diverse facilitati ce tin de creditare. „Chiar daca nu suntem mereu deschisi sa ne platim foarte repede furnizorii, daca exista interese comune, daca este vorba mai degraba de un parteneriat decat de o relatie punctuala, vrem sa ii sprijinim platind facturile cat mai rapid in baza unor conditii pre-agreate, astfel incat sa nu intre in incapacitate de plata si sa poata investi in continuare in calitatea flotei, noi beneficiind astfel de o capacitate de transport adecvata. Insa faptul ca platim mai repede decat incasam creeaza o presiune constanta la nivel de organizatie, sa nu depasim niste limite rezonabile.“
 
Brexit aduce oportunitati pentru Schenker Romania
DB Schenker in Romania nu are si nici nu a avut vreodata un nivel ridicat de trafic cu Marea Britanie, motiv pentru care filiala noastra nu va fi afectata semnificativ de Brexit. In schimb se poate ivi o oportunitate intrucat compania are o retea extinsa de puncte vamale, care realizeaza circa 145.000 de operatiuni vamale intr-un an. „Asadar, deocamdata asteptam sa vedem ce va fi si pe urma vom actiona, deoarece, daca avem in vedere cat de mult s-a amanat Brexit pana acum, probabil ca degeaba am fi facut planuri. Pe de alta parte, filialele din alte tari cu fluxuri semnificative legate de Marea Britanie, mai ales Germania, Franta sau BeNeLux, vor fi afectate direct, insa punctul general de vedere este ca aceleasi schimbari si conditii vor afecta toti operatorii de pe piata.“

Articole similare

Ad