Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un redutabil partener de munca

Otokar Mega este, fara indoiala, un midi-autocar de buget, util in orice flota. Fara dotari extravagante, dar cu toate cele necesare pentru a oferi o calatorie lejera si confortabila atat pentru pasageri, cat si pentru sofer, Mega isi gaseste locul in parcul auto al oricarei companii de transport, fiind un redutabil partener de munca. La o capacitate de 35 de locuri, midi-autocarul poate fi folosit pentru o paleta larga de aplicatii, atat pentru transport regulat de linie, in timpul saptamanii, cat si pentru excursii sau alte curse ocazionale, in weekend.

Otokar Mega este un vehicul de capacitate medie, compact si robust, la dimensiunile 8.475×2.295×3.345 mm (Lxlxh inclusiv aer conditionat) fiind foarte usor de manevrat in spatii inguste si in zone aglomerate. Cu prilejul unui test-drive pe ruta Bucuresti-Sinaia si retur am putut conduce midi-autocarul in conditii diverse de trafic – urban, interurban, pe serpentine si am stat inclusiv in blocajele „clasice” care se formeaza pe DN1 in prag de weekend – apreciind puterea motorului, manevrabilitatea vehiculului si vizibilitatea optima a soferului.

Desi nu este foarte sofisticat, Mega se conduce lejer, cutia de viteze Eaton manuala cu 6 trepte fiind bine sincronizata cu motorul Cummins de 4,5 l, care dezvolta 175 CP, la 2.300 rpm. Plaja optima de turatii este intre 1.200 si 1.800 rpm, iar cuplul motor maxim, de 682 Nm, este atins la 1.400 rpm.
In traficul aglomerat din apropiere de Comarnic, dar si la intoarcere, pe Centura Bucuresti, am apreciat ca prima si a doua treapta de viteza pot fi folosite foarte bine pentru deplasarea in coloana, cu o viteza constanta de 10-12 km/ora, la o turatie de aproximativ 600 rpm, fara a fi necesara utilizarea pedalei de frana decat la oprirea pe loc.

Zona de serpentine dintre Comarnic si Sinaia am parcurs-o confortabil, cu treapta a patra de viteza, si doar la cele mai stranse curbe, de la Posada, s-a impus trecerea in treapta a treia. Altfel, pentru cea mai mare parte a traseului, in interiorul localitatilor am folosit treapta a cincea de viteze, la 55 km/ora turatia motorului fiind de 1.350 rpm.

Pe portiunile de drum national, in plat, la viteza de 90 km/ora, turatia ajunge la 1.550 rpm (treapta a sasea), iar daca atingem viteza maxima de 100 km/ora, aceasta creste la 1.750 rpm. Ideala este insa mentinerea unei viteze de macar 80-85 km/ora, pentru un confort optim la rulare, mai ales in caz de vant lateral puternic – cum am avut in ziua testului pe segmentul Ploiesti-Breaza. Mega este cel mai economic insa la 70 km/ora, in treapta a sasea de viteza, la turatia de 1.200 rpm.

Desi motorul este montat sub podea, in partea din fata, vehiculul nu este zgomotos, astfel ca drumul a fost confortabil.

Midi-autocarul este echipat cu frane disc pe ambele punti, iar in ceea ce priveste siguranta, acesta dispune de control electronic al sistemului de franare (EBS), sistem anti-derapare (ASR) si program electronic de stabilitate (ESP). Are si cruise-control, insa lipseste retarderul. Acesta din urma este disponibil optional insa – potrivit producatorului, operatorii de Mega din Romania nu solicita retarder.

Interior practic, comod, bine utilat

Accesul la bord este larg, cu suficient loc de miscare in dreptul ambelor usi (care au actionare si de pe telecomanda). Am remarcat spatiul aerisit din dreptul celei de-a doua usi, precum si scara lata si barele de sustinere bine pozitionate. De altfel, in zona de mijloc a vehiculului sunt montate un mini-frigider si un dulapior unde poate fi pusa o cafetiera cu cesti.

Si, pe la usa din fata accesul este facil, chiar daca aici este amplasat si scaunul pentru insotitorul de bord. Si, intrucat Mega nu este un autobuz inalt, scara este mai scurta, astfel ca ocupantul locului din dreapta poate sa isi odihneasca picioare confortabil pe podea (nu ramane cu ele atarnate deasupra scarii, cum se mai intampla la unele modele de autocare mari).
Scaunele pasagerilor sunt tapitate, confortabile, cu perna lata, iar vizibilitatea in afara vehiculului, dar si in directia de mers, este foarte buna. Interiorul este luminos, gratie liniei joase a geamurilor, iar tonurile de gri deschis si rosu creeaza o ambianta placuta la bord. Nu lipsesc monitorul LCD de 15 inch si ceasul cu afisaj digital.

Agregatul de aer conditionat Konvekta, avand o putere de 14 kW, este eficient chiar si la temperaturile exterioare ridicate de la inceput de august (38 OC la pranz, pe drumul de intoarcere). Comenzile sunt pozitionate chiar la indemana soferului, in partea dreapta a volanului, astfel ca pot fi folosite din mers fara nicio problema. Sistemul are trei trepte de intensitate, iar difuzarea aerului rece in salonul pasagerilor se face prin duzele amplasate in interiorul calelor de bagaje (deschise) de deasupra scaunelor. In acest fel, aerul conditionat pentru temperatura ambientala nu bate direct in capul pasagerilor. Desigur, acestia au la dispozitie si duzele individuale de deasupra scaunelor, care pot fi deschise la nevoie.

Calele de bagaje laterale si cea din spate au o capacitate totala de 3.700 m3. Acestea se inchid cu cheia si, nefiind foarte adanci, permit manipularea rapida a bagajelor.

Focus pe functionalitate

Postul de lucru al soferului este destul de simplu, cu focus pe functionalitate. Bordul are un aspect „de buget”, insa este simplu si usor de citit. Butoanele pentru actionarea usilor sunt foarte bine amplasate, astfel incat soferul trebuie doar sa intinda mana pentru a le folosi; la fel si butonul de avarie. Sub setul de comenzi din zona centrala a consolei a fost lasat liber un compartiment patratos, unde s-ar putea incadra, la cerere, un monitor multifunctional, pentru sistemul de navigatie, sau camera de luat vederi pentru mersul cu spatele (ambele dotari fiind disponibile optional). In lipsa acestora, spatiul a fost ideal pentru telefonul mobil, pentru ca nu exista amenajat un astfel de loc (plat) sau o tavita. Pe bord, in zona centrala, se afla un torpedou cu cheie, care poate fi folosit pentru depozitarea actelor, a portofelului etc., dar cu siguranta soferului i-ar placea sa aiba telefonul mai la indemana, chiar daca nu il foloseste efectiv in timpul mersului. Imediat sub acest compartiment se gasesc radioul si aparatul tahograf smart.

Comenzile mai putin folosite, gen statia pentru microfon (acesta din urma este pe bord, in apropierea volanului), sunt pozitionate cel mai jos in partea centrala a consolei. In stanga soferului sunt comenzile pentru sistemele de siguranta – EBS, ESC – butonul de reglare a pozitiei oglinzilor, precum si maneta franei de mana (pozitionata foarte bine si usor de folosit).

Scaunul soferului are cotiera doar pe partea stanga, intrucat pe dreapta, chiar in dreptul lui, este amplasat schimbatorul de viteze. Acesta este fixat in podea, astfel ca accesul pe scaun ar putea sa fie mai dificil pentru soferii mai corpolenti. Altfel, maneta schimbatorului este pozitionata foarte bine, la indemana soferului.

Volanul este mic, usor si comod de utilizat. Cum postul de lucru al soferului este destul de mic – adaptat, de altfel, dimensiunilor vehiculului – soferul nu are la dispozitie foarte multe compartimente de depozitare. Prin urmare, dispune de un singur loc pentru pahar, asa ca, daca acesta ar dori sa isi ia concomitent o cafea si o sticla de apa, ultima ar trebui pusa mai jos, intr-unul din cele doua buzunare laterale din partea stanga a scaunului, care insa nu pot fi accesate asa de usor in mers.

Sistemul de avertizare asupra incalcarii benzilor de circulatie este foarte prompt si destul de zgomotos.

Vizibilitatea este foarte buna, pe langa oglinzile inalte, pentru trafic, Mega fiind dotat pe ambele parti cu oglinzi separate, care arata toata partea de jos a vehiculului, inclusiv puntea fata, pentru efectuarea de manevre in spatii inguste. De asemenea, prima usa are o insertie de sticla suplimentara in partea de jos, permitandu-i soferului sa vada mai bine ce este in dreapta masinii.

Parbrizul este usor rotunjit spre margini, iar pilonii sunt destul de subtiri, astfel incat nu obstructioneaza vizibilitatea conducatorului auto, indiferent de directia de mers.

Ambele oglinzi sunt montate pe brate, diferite insa ca lungime. Astfel, cea din stanga are un brat foarte scurt si, daca nu te uiti atent, poti crede ca este pozitionata chiar pe pilonul A. Geamul din stanga soferului, cu actionare manuala, este fractionat, iar partea din dreptul oglinzii are degivrare.
Parasolarul este manual si fractionat. In plus, parbrizul are in partea de sus o tenta de culoare albastra (pe o suprafata lata cat o palma), foarte utila atunci cand soarele bate de sus.

Otokar Mega este disponibil in Romania prin Otokar Europe Filiala Bucuresti SRL, infiintata in 2018. Compania are propriul service si depozit de piese de schimb pe Soseaua Odai, iar la nivel national a incheiat contracte cu service-uri partenere din diferite orase.

Otokar Europe Filiala Bucuresti SRL detine un stoc de autobuze Mega disponibile pentru livrare imediata clientilor romani. Foarte important, doar autobuzele cumparate prin intermediul subsidiarei din Romania beneficiaza de garantie post-vanzare.

Articole similare