Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scade profitul, cresc pierderile, dar si investitiile!

Mai stabila si mai matura decat in anii trecuti. Asa poate fi caracterizata pe scurt piata de curierat rapid si coletarie din Romania in 2019, un an cu un e-Commerce dominant, ce a impins principalii jucatori din domeniu catre investitii, lucru care s-a reflectat in cresterea activelor, de la 501 milioane de euro in 2018 la 637 de milioane de euro. Pe de alta parte, fata de alti ani, profitul curierilor nu a mai inregistrat un plus, ci o diminuare de circa 3 milioane de euro, pentru un total de peste 42 de milioane de euro. Clasamentul principalilor jucatori arata mici schimbari de pozitii fata de 2019, nimic notabil insa, topul continuand sa fie condus de Posta Romana, care a inregistrat afaceri de aproape 270 de milioane de euro, in urcare cu circa 20 de milioane de euro, urmata de FAN Courier, cu un plus de 13%, pana la aproape 168 de milioane de euro.

Pentru 2019, numarul companiilor cu cod CAEN 5320 a crescut la circa 2.000, insa cu adevarat importanti si analizati constant in topul Tranzit sunt primii 30. Daca in urma cu doi ani cifra de afaceri cumulata era de circa 855 de milioane de euro, iata ca in 2019 datele Ministerului de Finante arata un plus de 74 de milioane de euro, adica un total de 928 de milioane de euro. In acest ritm, dat fiind faptul ca anul acesta am avut o primavara in „izolare“, in care comertul online a explodat pe fondul pandemiei generate de noul coronavirus, este de asteptat ca pentru 2020 cifra sa atinga un miliard de euro, o dovada in plus ca e-Commerce-ul reprezinta locomotiva pietei de curierat. De altfel, o analiza a KeysFin arata ca business-urile din zona serviciilor de posta si curierat vor depasi acest prag la finalul anului, urmand sa ajunga la circa 6 miliarde de lei, respectiv 1,25 miliarde de euro. De subliniat ca sectorul de curierat este si va fi unul dintre putinele sectoare neafectate de noua recesiune, alaturi de farmaceutic si de retail alimentar. Nu in ultimul rand, aceste estimari sunt intarite si de datele oferite de Asociatia Romana a Magazinelor Online, care arata ca in 2019 comertul online a depasit pragul de 4,3 miliarde de euro.

Principalii jucatori continua sa isi dezvolte afacerile

Cu o crestere de 8% fata de 2018, cea mai mare cifra de afaceri continua sa o aiba compania de stat Posta Romana, cu aproape 269 de milioane de euro, in timp ce numarul de salariati a scazut cu 213, ajungand la 23.191. Pe locul al doilea in topul realizat de editorii Tranzit se mentine cea mai mare companie de pe piata, FAN Courier Express, care inregistreaza un plus de 13%, pana la 167 de milioane de euro, raportat la un numar mediu de salariati de 2.978, de asemenea in crestere cu 240. „Cresterea si investitiile sunt doua atribute pozitive care au marcat activitatea atat in ceea ce priveste FAN Courier, cat si piata de curierat pe care activam. A fost un an bun, ne-am continuat dezvoltarea”, a declarat Adrian Mihai, unul dintre cei trei fondatori ai companiei. Totodata, a mai spus acesta, 2019 a fost marcat de o diversitate in ceea ce priveste provocarile. Daca in 2020 vorbim de pandemie, anul trecut, cand inca nu se auzise de aceasta problema in Romania, problemele cu care se confrunta curieratul erau infrastructura rutiera deficitara, care duce la cresterea timpilor de livrare si, implicit, a costurilor de transport, si deficitul fortei de munca, peste toate acestea asezandu-se diversele modificari legislative adoptate peste noapte, asa cum a fost Ordonanta 114/2018, care a avut mai multe prevederi nefavorabile mediului de afaceri.

Privit strict prin prisma cifrei de afaceri, la fel ca in 2018, podiumul este incheiat de Urgent Cargus, cu aproape 96 de milioane de euro, in urcare cu doar 5%. Cea mai spectaculoasa crestere, de 86%, o are insa Delivery Solutions, compania care opereaza marca Sameday Courier si parte a grupului eMAG, de peste 16 milioane de euro, pentru un total al cifrei de afaceri de peste 34 de milioane de euro, ceea ce o plaseaza pe locul al optulea in Top 10, in urcare cu o pozitie fata de 2018. Cresteri mari inregistreaza si DPD Romania (32%), care a ajuns la aproape 40 de milioane de euro, si Top Prestport Com, o firma constanteana nou intrata in top, care, desi are o cifra de doar 800.000 de euro, inregistreaza o crestere de 32% fata de 2018. GLS General Logistics Systems Romania din Sibiu ocupa locul al saselea din punct de vedere al cifrei, acelasi din 2018, dar este in top in privinta diferentei dintre cei doi ani, cu un plus de 30%. Continuand topul primelor zece pozitii din punct de vedere al afacerilor, pe ultimele doua locuri, al noualea si al zecelea, se afla UPS Romania, in scadere cu 800.000 de euro fata de 2018, pentru un total de circa 34 de milioane de euro, respectiv Nemo Expres Logistic, in scadere un loc, care a inregistrat o cifra de aproape 29 de milioane de euro.

Per ansamblu, primele 10 companii realizeaza impreuna o cifra de afaceri de peste 840 de milioane de euro, adica mai mult de 90% din piata.

Profitul este in scadere…

Dupa pierderi constante in anii precedenti, Posta Romana a reusit sa se mentina pe plus si in 2019, cu un profit net de 5,13 milioane de euro, potrivit datelor analizate de Tranzit. Evolutia profitului este insa in scadere fata de aceeasi perioada din 2018, atunci cand profitabilitatea companiei de stat depasea 8 milioane de euro. Chiar daca vorbim de un minus de 49,2 milioane de euro, compania sta bine si la capitolul „Creante minus Datorii“, tinand cont de faptul ca in urma cu doi ani inca avea de rambursat 76,6 milioane de euro dupa ce incasa toate creantele. Iar in 2020 liniile de credit contractate in anii trecuti – cu o valoare maxima de 90 de milioane de lei – vor ajunge la scadenta, ceea ce va diminua si mai mult cifra pentru datele pe care le vom publica anul viitor.

Din punct de vedere al profitabilitatii, FAN Courier inregistreaza cea mai mare cifra, cu un profit net similar celui din 2018, de circa 17,45 milioane de euro, reinvestit constant de catre cei trei actionari. Insa compania fondata de fratii Adrian si Neculai Mihai, alaturi de Felix Patrascanu, are de recuperat creante in valoare de circa 5 milioane de euro, dupa ce in 2018 avea de platit 14,8 milioane de euro, cat reprezenta diferenta dintre Creante si Datorii.

Intre cele doua companii mentionate anterior se situeaza GLS General Logistics Systems Romania, care a inregistrat un profit net in 2019 de 8,68 de milioane de euro, in crestere cu 28% fata de 2018. Ca si Posta Romana, compania sibiana si-a dublat datoriile, pentru un minus de circa 6,22 de milioane de euro, fata de 3,93 de milioane de euro in 2018, la rubrica „Creante minus Datorii“. De remarcat insa ca doar 22 de companii din cele 30 analizate au inregistrat profit, pentru un total de 42,5 milioane de euro, in scadere cu 3,12 milioane de euro fata de 2018. Iar 94% din aceasta cifra este realizata de primele 10 companii analizate. In timp ce diferenta dintre creante si datorii este de aproape 23 de milioane de euro in favoarea creantelor.

… in timp ce pierderile s-au dublat

Din punct de vedere al pierderilor, doar sapte jucatori au raportat minusuri, insa totalul aproape ca s-a dublat fata de 2018, ajungand la aproximativ 15,42 milioane de euro, fata de 8,43 de milioane de euro. Exact ca acum doi ani, cele mai mari pierderi le inregistreaza Delivery Solutions, parte din grupul eMAG, cu un minus de 10,77 de milioane de euro. Aceasta este secondata de Urgent Cargus, cu 4,25 de milioane de euro, care inregistreaza si cea mai spectaculoasa crestere a pierderilor, de 447%, dupa ce in 2018 a avut pierderi de 778.905 euro. Diferenta dintre Creante si Datorii este si ea negativa, ajungand la aproape 60 de milioane de euro, cea mai mare dintre companiile analizate de editorii Tranzit. Exact ca in 2018, topul este completat de compania sibiana Posta Atlassib Curier Rapid, care inregistreaza un minus de 279.039 de euro, in scadere semnificativa fata de 2018, atunci cand pierderile s-au ridicat la 566.902 euro. Si diferenta dintre ce are de recuperat si ce datoreaza continua sa fie negativa, in stagnare la circa un milion de euro. De remarcat ca DPD Romania a reusit anul trecut sa faca profit (1,82 de milioane de euro) si a iesit astfel din topul companiilor neprofitabile, dupa ce in 2018 inregistra o pierdere neta de 541.861 de euro.

Cu toate acestea, investitiile continua

FAN Courier si-a mentinut ritmul investitiilor de peste 15 milioane de euro asumate la inceputul anului trecut, 11,5 milioane de euro fiind alocate doar pentru modernizarea si dezvoltarea flotei auto. Tot anul trecut, compania a achizitionat SLS Cargo, business de logistica si transport detinut de un antreprenor roman. Cu toate acestea, activele totale ale companiei nu au crescut foarte mult, cu numai 3%, pana la aproape 109 milioane de euro. Desi nu a achizitionat cladiri si terenuri in 2019, potrivit raportului privind „Situatiile financiare neconsolidate pentru anul incheiat la 31 decembrie 2019“ consultat de editorii Tranzit, Posta Romana a inregistrat diverse investitii, dintre care cele in echipamente, instalatii tehnice, mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie si autovehicule in leasing financiar au valoare de circa 2,8 milioane de lei. Grosul ar urma sa vina chiar in acest an, compania bugetand 54 de milioane de lei, cea mai mare parte a banilor fiind alocata modernizarii oficiilor si parcului auto. Revenind la datele pe 2019, compania nationala de stat si-a majorat activele cu circa 19 milioane de euro, la un total de 231,5 milioane de euro. O crestere a activelor de 53% fata de 2018 a inregistrat si Delivery Solutions, operatorul marcii Sameday Courier, care detine bunuri in valoare de 21,25 de milioane de euro. Suma se explica prin noul centru logistic situat in apropierea Bucurestiului si inaugurat in octombrie in urma unei investitii de 20 de milioane de euro. In total, companiile de curierat prezente in „Topul pietei de curierat si servicii postale“ au facut investitii mai mari decat in anul precedent cu 135,65 de milioane de euro, ceea ce arata inca o data ca piata de curierat din Romania este una matura, in continua dezvoltare, simultan cu cresterea apetitului pentru comertul online.

Articole similare

Ad