Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ținta pentru 2020: o cotă de piață de peste 30%

Piața românească de camioane de construcții – 8×4 și 6×4 cu basculante și betoniere, deoarece alte tipuri de vehicule, cum ar fi cele cu obloane laterale, deși sunt folosite în același domeniu, apar în statistici ca fiind generic „speciale“ – se ridică după primele șapte luni din 2020 la 565 de unități, față de 626 în perioada similară din 2019. Lider de piață continuă să fie Cefin Trucks, importatorul Ford Trucks, cu o cotă de 29,4% – față de 28,3% până în iulie 2019 – pe care își propune să o crească la peste 30% până la final de an. Pe fondul cererii mai mici de autotractoare, camioanele de construcții au ajuns să reprezinte mai mult de 22% din vânzările totale de vehicule grele de la noi, față de 19,7% în 2019 și 4-5% în 2017. Si încă mai e loc de creștere pentru acest segment, care în țările vestice ajunge la circa 25% din totalul pieței, în condițiile în care infrastructură din România este mult în urmă, deci cu atât mai mult ar fi nevoie și de noi proiecte, și de un parc auto mai mare.

Cefin Trucks a vândut în primele șapte luni ale anului 166 de camioane Ford Trucks cu basculantă și betonieră, fiind urmat de MAN, cu 128, Mercedes-Benz, cu 120, Volvo Tucks (47), Iveco (44), Scania (26) și Renault Trucks (23), iar 11 din cele 565 de unități aparțin altor mărci. Pe locul al doilea din punct de vedere al cotei de piață este MAN, cu 22,7% (față de 24% în perioada similară din 2019), iar pe al treilea, Mercedes-Benz, cu 21,2%, față de 27,5% în 2019. Cu alte cuvinte, principalii competitori ai Cefin Trucks pe acest segment au scăzut ca pondere comparativ cu 2019, singurii producători care au mai înregistrat plusuri din punct de vedere al cotei de piață fiind Renault Trucks (de la 2,7% la 4,1%), Scania (de la 4,2% la 4,6%) și Volvo Trucks (de la 4,8% la 8,3%).

„Până acum pe segmentul de construcții suntem exact unde ne-am propus la finalul anului trecut“, declară Gabriel Tudor, director național de vânzări Cefin Trucks România, care subliniază faptul că firma a livrat și flote – „nu poți avea volume mari de vânzări dacă nu vinzi și flote“ – și că septembrie urma să fie o lună foarte bună, cu două livrări de câte 20 de unități, două de câte 10 unități și restul de 4-7. Și în octombrie activitatea va fi, în mod normal, foarte intensă, după care, ca de obicei, din noiembrie până în ianuarie piața scade puțin. „E greu de făcut o estimare până la final de an, dar sigur vom depăși ce ne-am propus inițial. Clienții au sigur de lucru, dar important este să fie și bani pentru proiecte.“

Spre deosebire de ultimii doi ani, când cota de piață s-a datorat și contractului cu CNAIR, din care ultimele livrări s-au făcut anul trecut, în 2020 Cefin nu a câștigat licitații. „Și, chiar și așa, tot suntem peste ținta pe care ne-am propus-o anul trecut pentru 2020. În ceea ce privește livrarea către Compania Națională, camioanele sunt tot mai prezente pe șosele și sper ca asta să încurajeze și alți constructori să cumpere de la noi.“

Cei mai mulți clienți sunt implicați în proiecte de infrastructură, dar unii construiesc și clădiri. Gabriel Tudor remarcă faptul că în special companiile consacrate de construcții au avut de lucru inclusiv în perioada stării de urgență, dar că mai există și firme care intră acum pe piață, mai timid, și care într-o primă fază achiziționează camioane rulate, pentru lucrări de mică anvergură. Pentru acestea Cefin are pe stoc și vehicule second-hand de construcții.

Parcul total Ford în România este de 1.600-1.700 de camioane, din care mare parte sunt de construcții. Primii cinci clienți din punct de vedere al flotei totale de Ford Trucks au peste 20 de astfel de camioane, mai ales basculante și betoniere.

Rezultatele foarte bune se datorează faptului că Cefin nu și-a oprit deloc activitatea în perioada stării de urgență, ci, respectând toate cerințele autorităților, a rămas alături de clienți și i-a sprijinit cu tot ce aveau nevoie, mai ales că și Ford Trucks și-a susținut importatorul în aceste demersuri și a găsit soluții de livrare chiar și în luna în care fabrica a fost închisă. Și, dacă nu s-a putut face transportul camioanelor pe roți, s-a făcut cu vaporul până la Constanța și de acolo au fost preluate de angajații Cefin. „Din păcate, băncile nu au fost la fel de dornice să finanțeze, ci fie au finanțat foarte greu, fie au oprit finanțarea de tot, și asta a îngreunat puțin derularea contractelor. Iar după 15 iunie unele au repornit finanțarea pentru firme de construcții, chiar au venit cu produse speciale pentru această industrie, în timp ce altele încă se gândesc.“

Clienții deja câștigați revin întotdeauna

De asemenea, rezultatele bune vin și din faptul că, așa cum declară Gabriel Tudor, clienții care au cumpărat o dată camioane Ford Trucks revin pentru noi achiziții, „tocmai pentru că am răspuns la orice solicitare a lor. Avem service multimarcă de 25 de ani și avem tehnicieni încă de la începutul acestuia, ceea ce ne ajută în relația cu clienții. Și mereu avem și clienți noi, pe care îi «atacăm» și îi câștigăm, deoarece ajung să constate că nu degeaba suntem liderul pieței de construcții din România, ci că avem un camion înalt calitativ, cu un cost total de operare bun, și că suntem alături de ei. Serviciile sunt cele mai importante și apropierea de clienți, pentru că produse bune au toate mărcile.“

Camioanele Ford Trucks beneficiază de garanție completă de doi ani, cu excepția consumabilelor, iar reviziile sunt mai ieftine decât la alte mărci, așa cum declară reprezentanții Cefin, fiind vorba de o sigură intrare în service pe an sau la 2.000 de ore de funcționare, care costă circa 1.000 de euro. Clienții continuă să vină în atelierul companiei și după ieșirea camioanelor din garanție. Ba, mai mult decât atât, vin și cu vehicule aparținând altor mărci decât Ford, inclusiv datorită politicilor de fidelizare.

Cefin are circa 200 de basculante pe stoc în țară sau puse în avans în producție, astfel încât să le poată livra rapid, cum cer clienții din România. Și în funcție de vânzările din perioada imediat următoare va mai lansa, tot în avans, noi comenzi la fabrici. 

Articole similare