Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Intermodalul câștigă teren, dar logistica contractuală rămâne polul de creștere

Contract Logistics, adică segmentele de distribuție și depozitare pentru diferite industrii, continuă să fie locomotiva de creștere pentru furnizorul de servicii logistice 3PL Yusen Logistics (România), care consideră că eComerce, deși pe un trend crescător, nu va fi singurul pariu câștigător, 2020 fiind un an de reașezare a industriilor, marcat de un oarecare grad de incertitudine din acest punct de vedere. La rândul său, intermodalul devine tot mai interesant pentru clienții companiei, piața de importuri pe segmentul feroviar ajungând la un anumit grad de maturitate ce îi conferă o creștere organică.

Raportat la volumele de anul trecut, filiala locală a Yusen Logistics a înregistrat o creștere de 12% a business-ului, în principal datorită operațiunilor de depozitare și transport (Contract Logistics) în domeniul retailului alimentar, acolo unde, explică reprezentanții operatorului, în 2019 au fost începute operațiuni noi, inclusiv distribuție urbană, pentru doi clienți majori, în două locații din Stefăneștii de Jos (Ilfov), în apropiere de A3 București-Ploiești, pe o suprafață de 80.000 m2, și în localitatea Brazi (Prahova), într-un depozit de 30.000 m2. „Acestea au fost operațiuni adiționale parteneriatului pe care îl aveam“, arată Yusen. Membrii echipei mai spun că o creștere a venit și din sectorul de transport intern, o parte dintre volume fiind extensii ale activității de depozitare pentru clienții existenți, în timp ce restul a fost dat de operațiuni de transport.

O bună parte din creștere a venit însă și din serviciul intermodal, acolo unde există clienți mari de retail din fiecare domeniu. Acest serviciu a ajuns la plecări zilnice pe ruta Constanța-București. „80% din volumele transportate pe tren le-am distribuit în zona București-Ilfov, principalul pol de consum la nivelul țării. Per ansamblu, suntem furnizori de transport pentru circa 15% din volumul de containere de import care ajunge în portul Constanța și are ca destinație finală România.“ De altfel, începând din acest an, compania a facilitat și organizarea transportului intermodal pentru containere frigorifice.

Destinația volumelor transportate pe tren este terminalul Internațional Feroviar București (BIRFT), localizat în vestul Capitalei, pe o suprafață de 15.000 m2, ce include și un depozit pentru mărfuri vagonabile, acolo unde opera Tibbett Logistics România, compania achiziționată de către Yusen Logistics în 2018. De altfel, transportul de containere frigorifice a fost unul dintre marile pariuri câștigătoare din acest an, nefiind ușor de gestionat, după cum remarcă sursa citată. „Este un proiect la care noi am lucrat din 2019, dar care s-a concretizat anul acesta. A reprezentat un avantaj pentru noi faptul că respectivul client avea deja experiența transportului intermodal în vestul Europei, organiza un tren Germania-Ungaria tot cu astfel de containere, iar pentru el calitatea și predictibilitatea oferite de acest serviciu pe ruta Constanța-București au fost criterii de departajare importante în selectarea furnizorului de transport.“

Yusen operează într-o suprafață totală de 150.000 m2 de spații logistice clasa A, distribuită în 12 locații în țară, din care două depozite sunt cu temperatură controlată, oferind soluții de supply chain unui portofoliu variat de clienți din retail, automotive, sectorul industrial și FMCG.

Parteneriate cu concurența pentru folosirea forței de muncă

Dacă în ceea ce privește veniturile 2019 poate fi catalogat ca un an de succes, în ceea ce privește costurile membrii echipei Yusen afirmă că a fost provocator, în special în privința forței de muncă: având peste 1.700 de angajați, compania este unul dintre cei mai mari angajatori din logistică. Furnizorul de servicii nu a transferat aceste costuri către clienți și astfel salariile au afectat profitabilitatea, care a scăzut cu 10%, contabilizând 1,75 de milioane de euro. „Când ajungi la o rată de șomaj de 3-4% în București și zona metropolitană, atunci nu prea ai de unde alege și evident că trebuie să crești salariile. Activăm într-o piață în care recrutăm din același bazin și toată lumea se bate pe aceiași oameni.“

Nu în ultimul rând, 2019 a însemnat și investiții în extinderea terminalului BIRFT, dar și în digitalizare (echipamente IT) și modernizare a utilajelor din depozit, parte a procesului de eficientizare – filosofia Kaizen (n.r.: termen japonez, care înseamnă îmbunătățire continuă), aplicabilă în orice situație. De altfel, având în vedere noile locații, resursa umană, deși mai mică numeric în 2020, va avea un cost mai mare raportat la cifrele de anul trecut, compensat însă de eficiență sporită, implicit de o creștere a calității. Dacă la începutul pandemiei peste 60% din partea operațională a fost extrem de ocupată cu livrarea de alimente și produse esențiale, diviziile de automotive și producție au fost destul de afectate, clienții și-au redus activitatea, iar o parte dintre ei au închis temporar. Dar toată această scădere a fost compensată de volumele mari din retailul alimentar, acolo unde operatorul 3PL și-a relocat oamenii, contribuind astfel la păstrarea forței de muncă proprii. Punctual, numărul angajaților a fost suplimentat cu operatori temporari, însă nu cu angajați din retailul tradițional sau HoReCa, așa cum s-ar putea crede, ci printr-o abordare inedită pe piața de logistică din România: colaborarea cu concurența. Adică, acolo unde a fost nevoie, personalul propriu a fost suplimentat din alte surse, inclusiv de la concurență, în baza unui parteneriat la nivel de management. A fost o decizie pe plan local, o colaborare câștigătoare de ambele părți, după cum punctează echipa Yusen Logistics România. „Am colaborat cu o parte din jucătorii de pe piață, cei care au închis parțial și care au redistribuit către noi forța de muncă în baza unui contract de prestări servicii. Ne-am ajutat reciproc.“

eCommerce, un sector atractiv

Focusul companiei continuă să fie comerțul alimentar și bricolajul, acolo unde deja au fost începute noile operațiuni din Stefăneștii de Jos și Brazi și unde se preconizează o dezvoltare odată cu creșterea numărului de magazine din retailul modern pe teritoriul României. Operatorul se va concentra însă și asupra îmbunătățirii și creșterii logisticii de producție și a celei dedicate industriei auto, ramuri în care volumele cresc ușor, apropiindu-se de mediile de dinainte de pandemie. Pe lângă atragerea unor clienți noi, Yusen a început să ofere și servicii de co-packing într-un depozit multiclient pentru unul dintre partenerii săi. În ciuda problemelor generate de pandemie, compania și-a continuat planurile de investiții pentru acest an, îmbunătățindu-și flota proprie de semiremorci, atât frigorifice, cât și cu prelată, dar și șasiuri container. Nu în ultimul rând, în paralel cu segmentele consacrate, operatorul cu origini nipone a atacat și alte segmente de piață, cum ar fi eCommerce, acolo unde a câștigat o licitație și a început deja proiectul de depozitare și distribuție pentru o singură gamă de produs, articole vestimentare, a unui client cu care deja colaborează într-o altă industrie. „Având în vedere baza de clienți existentă, avem mai multe proiecte de dezvoltare și suntem destul de încrezători că la finalul acestui an și începutul anului viitor vom deschide noi locații în care vom opera“, mai spun reprezentanții companiei.

Din punct de vedere al business-ului, 60% este realizat din transport și depozitare (Contract Logistics), restul fiind operațiuni dedicate fie uneia din ramuri, fie transportului intermodal sau diviziei de expediții aeriene și maritime, acolo unde volumele sunt încă mici, ramura fiind relativ nouă pentru Yusen. „Considerăm 2020 un an de așezare, premergător unei noi normalități. Va mai trece o perioadă până când vom avea din nou predictibilitate. Momentan există un oarecare nivel de incertitudine, știm că eCommerce va crește, dar nu este suficient, trebuie să te uiți și la alte sectoare.“

Accent tot mai mare pe verde

Sustenabilitatea și promovarea unui serviciu de transport economic și prietenos cu mediul înconjurător se înscriu deja în țintele asumate, însă reprezentanții Yusen remarcă faptul că acest interes vine și din partea clienților. Exemplul cel mai elocvent este oferit în cadrul serviciului de transport intermodal, acolo unde toți clienții primesc rapoarte detaliate la final de an în care li se comunică, printre altele, și această componentă ecologică. „Le arătăm ce au însemnat cele două moduri de transport, intermodal și rutier, în termeni de emisii de CO2. Diferența dintre ele înseamnă că respectivele noxe nu au mai fost produse.“ Astfel, în 2019, Yusen a economisit 5.000 t de CO2, o cantitate pe care ar fi produs-o circa 8.300 de camioane pe ruta Constanța-București-Constanța și pe care ar fi absorbit-o, de-a lungul anului, 223.000 de copaci.

Componenta este prezentă și în flota de transport domestic, care include un autotractor Scania pe CNG, achiziționat anul acesta, iar planurile de investiții vizează și dezvoltarea unei flote de distribuție tot pe CNG, pentru transportul de proximitate. Este vorba de vanuri între 3,5 și 7,5 t, care vor fi achiziționate în prima parte a anului viitor.

Articole similare

Ad