Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noua lege a serviciilor digitale urmează să intre în vigoare. Standarde unice pentru giganții online

Parlamentul European solicită adoptarea unor reguli pentru serviciile digitale, inclusiv de către platformele online și marketplace-urile, și sprijină o posibilă interzicere a reclamelor targetate, dar și un mecanism obligatoriu prin care conținutul ilegal să fie raportat. Utilizatorii ar putea să ceară despăgubiri la un organism înființat la nivel național pentru soluționarea litigiilor.

Deputații europeni au aprobat ieri, 20 octombrie, două rapoarte separate de „inițiativă legislativă“ prin intermediul cărora se solicită Comisiei să abordeze și să rezolve „greșelile“ sau „lipsurile“ actuale din mediul online în pachetul denumit „Actul Legislativ privind Serviciile Digitale“ (DSA), care urmează să fie prezentat în decembrie. Pachetul de legi a fost prezentat în dezbatere publică până pe 8 septembrie, iar consultarea a vizat aspecte relevante pentru economia și societatea digitală cum ar fi siguranța online, libertatea de exprimare, corectitudinea și condițiile de concurență echitabile. Legea serviciilor digitale (DSA) vizează două direcții de acțiune: un set de măsuri „ex-ante“ care să asigure un mediu concurențial adecvat în rândul platformelor online și un set de reguli care să aducă un grad mai mare de integrare la nivelul Pieței Interne pentru serviciile digitale. Actul reprezintă planul ambițios al UE de a reglementa serviciile online și va acoperi domenii de la răspundere pentru conținutul publicat, dominanță pe piață și publicitate, până la siguranță, contracte inteligente, activități independente online și viitoare cadre legislative.

Normele actuale ale UE pentru serviciile digitale au rămas în mare parte neschimbate de la adoptarea directivei privind comerțul electronic în urmă cu douăzeci de ani. Cu viitorul pachet, Uniunea Europeană își propune să modeleze economia digitală la nivelul UE, precum și să stabilească standardele pentru restul lumii, așa cum a făcut cu protecția datelor (GDPR).

Deși rapoartele nu sunt obligatorii din punct de vedere juridic, ele transmit executivului UE un mesaj clar cu privire la poziția Parlamentului cu privire la viitoarea lege a serviciilor digitale (DSA) propusă de Comisia Europeană. Toți furnizorii de servicii digitale din terțe țări trebuie să adere la legislația DSA atunci când serviciile lor sunt îndreptate către consumatorii din UE, explică eurodeputații. Aceștia mai spun că trebuie creat un mecanism obligatoriu de „notificare și acțiune”, astfel încât utilizatorii să poată fi informați că au de-a face cu un conținut potențial ilegal. Acest lucru ar ajuta la o reacție mai rapidă și la transparentizarea acțiunilor pe care intermediarii le-au întreprins cu privire la acest conținut potențial ilegal. Totodată, utilizatorii ar trebui să poată solicita despăgubiri prin intermediul unui organism la nivel național de soluționare a litigiilor.

Parlamentul solicită să fi făcută între cele două tipuri de conținut: ilegal și dăunător. Astfel, răspunderea juridică ar trebui să privească „conținutul ilegal” numai așa cum este definit în legislația UE sau în cea națională. Platformele nu trebuie să utilizeze instrumente automate, filtrarea sau încărcarea conținutului sau orice formă de control ex-ante a conținutului pentru conținut dăunător sau ilegal. Decizia finală în privința ilegalității trebui luată de un organism judiciar independent și nu de întreprinderi private, spun deputații europeni.

Internet mai sigur

Principiul conform căruia „ceea ce este ilegal offline este, de asemenea, ilegal online”, precum și protecția consumatorilor și siguranța utilizatorilor, ar trebui să devină „principiile directoare” ale viitorului pachet DSA, au mai spus eurodeputații.

Piața unică digitală va avea un nou regulament – foto: theitbase.com

În Comisia pentru Piața Internă, deputații europeni au solicitat platformelor să ia măsuri mai bune pentru a detecta și elimina solicitările false de plată și comercianții frauduloși, cum sunt cei care vând echipamente medicale false sau produse produse periculoase online, așa cum s-a întâmplat în în timpul pandemiei COVID-19.

Piețele trebuie deschise și pentru alte companii, cum ar fi start-up-urile sau IMM-urile, astfel că Legea serviciilor digitale trebuie să conțină și reguli specifice pentru a preveni anumite erori pe piață cauzate de marile platforme.

Utilizatorii vor fi mai puțini dependenți de algoritmi

Nu în ultimul rând, oficialii PE doresc să ofere utilizatorilor mai mult control asupra a ceea ce văd online și să scadă gradul de dependență de algoritmi. Publicitatea direcționată trebuie reglementată mai strict și în favoarea unor forme mai puțin intruzive, care necesită mai puține date și care nu depind de interacțiunea anterioară a consumatorului/utilizatorului cu conținutul. Eurodeputații din Comisia pentru Afaceri Juridice solicită Comisiei să continue să evalueze opțiunile pentru reglementarea publicității targetate, inclusiv un plan etapizat care să conducă la o interzicere totală.

În plus, pachetul DSA ar trebui să prevadă, de câte ori este posibil, dreptul de a utiliza serviciile digitale într-un mod anonim.

De respectarea tuturor acestor regulamente ar trebui să se ocupe o nouă entitate europeană, care ar trebui să monitorizeze și să impună amenzi.

În cele din urmă, Comisia pentru Libertăți Civile a găzduit și ea o dezbatere asupra unui al treilea raport, despre drepturile fundamentale, care ar trebui să se regăsească în noua lege DSA, al cărui raportor este deputatul Creștin-Democrat Kris Peeters. Astfel, ca parte a rezoluției non-legislative adoptate marți, 20 octombrie, și în temeiul dreptului privind libertatea de expresie și de informare,  orice eliminare de conținut ar trebui să fie „sârguincioasă, proporțională și non-discriminatorie“.

Raportorii celor două regulamentele adoptate marți, 20 octombrie, sunt:

Comisia pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor (IMCO) – Alex Agius Saliba (S&D)

Comisia pentru Afaceri Juridice (JURI) – Tiemo Wölken (S&D)

Foto: europarl.europa.eu

Articole similare

Ad