Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Criza sanitară și-a pus serios amprenta pe industrie

Efectele negative ale pandemiei asupra industriei de transport de călători sunt evidente și ele sunt confirmate și de rezultatele statisticii pieței naționale comparativ cu anul trecut: numărul de operatori de transport este în scădere, și la fel și flota națională. De asemenea, s-au cumpărat mult mai puține autobuze, atât noi, cât și second-hand, iar previziunile pentru perioada următoare sunt în continuare rezervate.

La 15 octombrie 2020 figurau în evidențele Autorității Rutiere Române (ARR) 26.610 de vehicule licențiate pentru transportul de persoane, în scădere cu aproape 2.200 de unități față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, numărul operatorilor de transport este de 3.654, în scădere cu aproape 200 de companii.

Cei mai mulți operatori licențiați sunt în București (252), Prahova (175), Constanța (145), Suceava (137) și Iași (135). Totuși, chiar și în județele „fruntașe“, numărul companiilor de profil este în scădere comparativ cu anul trecut. La polul opus, județele cu cei mai puțini operatori de transport persoane sunt Covasna (38), Tulcea (39), Teleorman (39), Harghita (42) și Bistrița-Năsăud (46). Și în cazul acestora evoluția este similară.

Vârsta medie a flotei, ridicată de transportul urban

În ceea ce privește structura flotei naționale în funcție de vârstă, un sfert din parcul auto licențiat este reprezentat de vehicule de până la 5 ani vechime, iar 15 procente sunt vehicule având între 6 și 10 ani. Cea mai mare pondere o are segmentul autobuzelor de 11-15 ani vechime, respectiv 30%, în timp de vehiculele de 16-20 de ani și cele de peste 21 de ani vechime reprezintă 19% și respectiv 10% din totalul flotei.

Motivul pentru care statistica se prezintă destul de bine – având în vedere condițiile actuale – este numărul mare de autobuze urbane achiziționate în ultimii ani de numeroase municipalități din țară, care au crescut procentul la categoria 0-5 ani. În același timp, deși se cumpără anual un număr mare de autobuze și autocare second-hand, transportatorii se orientează către vehicule cu o vârstă medie de aproximativ 10 ani, care să înlocuiască cele mai vechi mașini din flotă. Și, tocmai de aceea, segmentul 11-15 ani este cel mai mare la nivel național.

Puțin peste 8.000 de vehicule la nivel național sunt neclasificate, odată cu eliminarea acestei obligativități mulți operatori renunțând să mai cheltuie suplimentar cu acest lucru. Avem, apoi, 5.609 vehicule de categoria I, 3.147 de categoria a II-a, 5.052 de categoria a III-a și 2.491 categoria a IV-a și alte 2.187 de vehicule încadrate la „urban”. Separat, doar 4 mașini mai figurează cu clasificare pe stele.

Înmatriculările de vehicule noi au scăzut cu peste 60%

Înmatriculările de microbuze, autobuze și autocare noi au scăzut cu peste 60% în primele 9 luni ale anului comparativ cu perioada similară a anului trecut. Astfel, în intervalul ianuarie-septembrie 2020 figurează în evidențele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) un total de 295 de autobuze și autocare noi, cu 64% mai puțin față de primele 3 trimestre din 2019. Dintre acestea, 110 sunt autobuzele Citaro hibrid livrate de Mercedes-Benz către Primăria Capitalei. Alte flote mai mari sunt cele de 26 de autobuze electrice SOR, 26 Granton (fabricate în China), 20 Euro Bus Dimond, 17 BMC și 15 Isuzu.

Și pe segmentul second-hand, unde în ultimii ani s-au înregistrat creșteri impresionante, în 2020 piața a scăzut cu 40%. Astfel, 650 de vehicule aflate la prima înmatriculare în România au fot înmatriculate în primele 3 trimestre, cele mai multe, în perioada ianuarie-martie. Mărcile preferate, la fel ca în anii trecuți, sunt Mercedes-Benz, Setra, MAN, Irisbus, Volvo și VDL. Separat, 541 de autobuze și autocare rulate au fost tranzacționate intern, cu 24% mai puține comparativ cu 2019.

Pe segmentul microbuzelor evoluția este similară, în perioada ianuarie-septembrie 2020 fiind înmatriculate 314 unități noi, cu 63% mai puțin față de aceeași perioadă a anului trecut. La second-hand vorbim în special de microbuze achiziționate intern: 734 de unități, cu 28,5 procente sub nivelul din 2019. Acestora li se adaugă și 69 de vehicule aflate la prima înmatriculare în țara noastră (-17%).

Articole similare