Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Studiul de impact pe întoarcerea camionului acasă ar putea fi favorabil Pachetului Mobilitate

Pentru a identifica și evalua impactul obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni asupra climei și mediului, asupra congestionării traficului și a pieței economice și interne, Comisia Europeană a desemnat firma Ricardo Energy & Environment să realizeze un studiu de impact ce are la bază un sondaj al principalelor părți interesate din toate cele 27 de state membre ale UE, inclusiv operatorii de transport rutier, expeditorii de mărfuri și sindicatele naționale / sindicatele lucrătorilor.

Chiar dacă iniţial a promovat activ participarea transportatorilor români la studiu, UNTRR își exprimă acum îngrijorarea cu privire la includerea de către firma Ricardo a unor date distorsionante legate de transportatorii vestici și transporturile internaționale bilaterale care ar putea conduce la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest, în dezavantajul transportatorilor rutieri români. Este foarte probabil ca firma Ricardo  să arate că obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni este deja o facilitate în situația în care din studiu rezultă că acestea se întorc oricum cu o frecvență mai ridicată de 6 ori pe an. Acest aspect va fi posibil prin faptul că respondenții la chestionar sunt și din țările Europei de Vest – ale căror firme nu sunt afectate de această obligație, precum și prin faptul că sondajul include în analiză și camioanele care operează transport internațional bilateral, în condițiile în care, prin definiție, acestea se întorc acasă după fiecare cursă.

Ca urmare, UNTRR face apel la CE să se asigure că studiul realizat de firma Ricardo va evalua corect impactul obligației de întoarcere acasă a camioanelor. „Considerăm că numărul de camioane implicate în transportul bilateral nu este relevant pentru acest studiu care vizează evaluarea impactului obligației de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire. În consecință, studiul ar trebui să se concentreze doar asupra vehiculelor utilizate pentru transportul internațional cross-trade și cabotaj. Altfel, întregul studiu devine irelevant“, arată UNTRR într-un comunicat de presă.

Impactul obligației de întoarcere regulată acasă a vehiculului este semnificativ pentru transportatorii rutieri români și pentru economia României. Conform studiului KPMG „Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă“, solicitat de UNTRR, întoarcerea obligatorie acasă a celor 60.650 de camioane românești implicate în transport internațional cross-trade și cabotaj va duce la curse goale de 9.800 km/camion/an și, în consecință, la costuri suplimentare semnificative pentru companiile românești, generând pierderi anuale de venituri de 524 de milioane de euro. Aceste pierderi de venituri și creșteri ale costurilor vor determina mulți dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-și întrerupă activitatea, fie să își mute operațiunile în alte State Membre, estimându-se că veniturile din transportul rutier internațional de marfă din România vor scădea cu 4,5 miliarde de euro. Pe de altă parte, emisiile suplimentare de CO2 estimate pentru cursele goale se ridică la aproximativ 456.886 t, ceea ce reprezintă o creștere cu 7,7% a emisiilor totale de CO2 provenite din transportul rutier cu camioane și autobuze.

UNTRR a contestat la Curtea Generală a UE prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricționează grav activitatea transportatorilor români în UE, solicitând CJUE anularea prevederilor Regulamentului 1055/2020 privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni.

Articole similare

Ad