Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Strategia UE de mobilitate va limita potenţialul de decarbonizare și va distruge transportul cu autocarul

Comisia Europeană (CE) a publicat pe 9 decembrie 2020 „Pachetul de mobilitate durabilă și inteligentă”, anunţată de comisarul Adina Vălean încă de acum câteva luni. Noua strategie nu va reuși însă să atingă obiectivele de neutralitate a emisiilor de carbon până în 2050, aşa cum este prevăzut în Pactul Verde European, deoarece se bazează pe o abordare greşită, care ia în calcul doar emisiile produse de vehiculele comerciale, fără a ţine cont de toţi ceilalţi factori adiţionali din sistemul de transport ori de sursele de producere a combustibilului, în cazul carburanţilor alternativi, ecologici, se arată într-un comunicat de presă al Uniunii Internaţionale a Transportului Rutier (IRU).

Din păcate, această viziune va limita sever potențialul de decarbonizare al transportului rutier, atât de mărfuri, cât mai ales de pasageri. Astfel, planurile Comisiei ar trebui să includă o abordare mai cuprinzătoare, de tipul „well-to-wheel” în loc de „tank-to-wheel”, pentru a ghida mai bine investițiile publice și private făcute în vederea reducerii emisiile. În caz contrar, se riscă o direcţionare eronată şi mult prea scumpă a investiţiilor, cu rezultate sub aşteptări.

În special la transportul de pasageri, obiectivul strategic potrivit căruia până în 2030 toate serviciile de transport public pe distanţe de până la 500 km să fie neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon, pe baza abordării „tank-to-wheel”, vor distruge clar transportul cu autocarul, care, în fapt, este, de departe, cea mai verde și mai incluzivă formă de transport.

Strategia va afecta cetățenii vulnerabili, cum ar fi cei foarte tineri, vârstnicii și persoanele cu dizabilități, care se bazează pe transportul cu autocarul, precum și eliminarea serviciilor eficiente din punct de vedere al costurilor, care îndepărtează oamenii de mașinile lor private, se arată în comunicatul IRU. „Acest plan distorsionat pentru neutralitatea carbonului va muta doar emisiile de CO2 de la un autocar verde, cu emisii foarte scăzute, la un tren electric, a cărui energie provine din termocentrale şi este, în fapt, mult mai poluantă. Nu înțelegem de ce Comisia continuă să ignore contribuția de neegalat a transportului public rutier de călători, ecologic şi la preţuri accesibile. Această viziune greșită de a viza doar emisiile de CO2 ale vehiculelor, fără a include sursa de energie, înseamnă că planurile CE sunt puternic distorsionate și vor fi ineficiente”, a declarat Raluca Marian, delegatul general al IRU la Uniunea Europeană.

Industria de transport alocă anual aproape 61 de miliarde de euro pentru cercetare şi dezvoltare, în vederea decarbonizării transportului rutier. Totuşi, Pachetul de mobilitate sustenabilă şi inteligentă prevede ca până în 2030 la nivel european să fie în exploatare nu mai puţin de 30 de milioane de vehicule cu zero emisii. Din păcate, acest obiectiv este complet irealist, apreciază şi preşedintele Asociaţiei Constructorilor Europeni de Autovehicule (ACEA).

Potrivit unui studiu ACEA, din cele 243 de milioane de autoturisme care s-au achiziţionat în UE în ultumul an, puţin sub 615.000 sunt vehicule cu zero emisii, ceea ce reprezintă doar 0,25% din total. Astfel, în ciuda investiţiilor care se fac în această direcţie, nu toate condiţiile sunt îndeplinite pentru ca achiziţia de maşini electrice – în special vehicule comerciale – să se facă pe scară largă, astfel încât obiectivul impus de Comisie să fie atins. Iar principala problemă o reprezintă infrastructura de alimentare. În plus, trebuie gândite scheme de încurajare a trecerii la vehicule cu zero emisii pentru consumatorilor şi, în acelaşi timp, preţuri descurajante de achiziţie a combustibililor fosili.

Articole similare

Ad