Asociația rutieră de transport rutier (RHA) din Marea Britanie prezice că situaţia va fi undeva „între dezastru și catastrofă” atunci când perioada de tranziție a Brexit se încheie. RHA arată cu degetul spre guvernul britanic, acuzându-l că a lăsat industria transportului de marfă – și a afacerilor în general – într-o stare de neconformitate cu noul cadru comercial la mai puțin de două săptămâni distanță de termen. “Nu suntem optimiști pentru 1 ianuarie. Nu avem încredere în modul în care guvernul gestionează situația”, a declarat Rod McKenzie, directorul de politici al organismului comercial, într-un interviu acordat Lloyd’s Loading List. „De exemplu, în zona IT, abia pe 23 decembrie vom avea ocazia să vedem cum funcţionează Serviciul de Mișcare a Vehiculelor de Mărfuri (GVMS) – sistemul de tehnologie informațională pentru controlul frontierelor şi coordonarea mișcării vehiculelor -, deci cu numai opt zile înainte de Brexit. De patru ani avertizăm guvernul să pregătească acest sistem IT.”
Guvernul a sugerat că va oferi firmelor o oarecare lejeritate în controalele la frontieră în primele șase luni ale lui 2021, dar McKenzie este îngrijorat de modul în care vor fi „adaptate“ noile reguli în faza inițială şi pe cealaltă parte a Canalului, mai ales într-un scenariu fără acord.
RHA atrage atenţia, de asemenea, că mulţi dintre şoferii din UE nu se vor „deranja” să conducă în Marea Britanie în noul an, temându-se de haos, iar asta va genera o lipsă gravă de capacitate camion / șofer. „Având în vedere că șoferii de naționalitate UE reprezintă între 60% și 80% din totalul celor care operează pe rute către și dinspre Marea Britanie, reticența tot mai mare din partea lor de a traversa Canalul va avea implicații serioase pentru importul și exportul țării“, a mai spus Rod McKenzie.