Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scăderea vânzărilor de prelate, compensată de celelalte activități

Dată fiind scăderea vânzărilor de semiremorci cu prelată pentru transport pe distanțe lungi încă de la jumătatea lui 2019, CTE Trailers s-a pregătit pentru un 2020 care să aducă o nouă scădere, dar din cauza crizei sanitare aceasta a fost mult mai mare, de peste 30%, în ton cu tendințele pieței românești în ansamblu. Compania a compensat însă prin rezultate bune sau foarte bune pe celelalte segmente – vânzări de semiremorci frigorifice și de semiremorci și suprastructuri basculabile Meiller, carosare, vehicule rulate, service, distribuție de piese de schimb – și chiar și pentru prelate cererea a început să crească iar în toamnă, astfel că scăderea cifrei totale de afaceri a fost de numai 4%, iar 2021 este întâmpinat cu optimism.

Industria cea mai afectată de criza din 2020 a fost cea auto, pentru care lucrează transportatori români cu flote mari, înnoite sau extinse substanțial an de an, și care în 2020 nu au mai făcut achiziții de semiremorci Krone mega. În acest domeniu lucrează și numeroase multinaționale cu filiale în România, care au fost la fel de afectate ca și firmele autohtone, astfel că nici ele nu au cumpărat semiremorci decât înainte de carantină. În ceea ce privește modelele cu înălțime standard de cuplare, vânzările au scăzut mai puțin, iar din toamnă se observă, mai evident decât la mega, chiar o revenire, așa cum declară Ovidiu Pintilie, director comercial CTE Trailers.

În 2020 au existat și câteva livrări de flote, dar mai puține decât în alți ani și cu un număr mai mic de unități, astfel că ponderea lor în totalul vânzărilor s-a diminuat mult.

Unii clienți au amânat în primăvară ridicarea semiremorcilor deja comandate, dar cei mai mulți le-au luat până la urmă, cu 2-3 luni întârziere față de termenul convenit inițial, iar cele care au rămas pe stocul CTE Trailers au fost vândute toate, fie în România, fie în alte țări, cu sprijinul producătorului.

Cererea de semiremorci frigorifice Krone a fost la același nivel din 2019, dar CTE stă mai bine decât la finalul anului trecut din punct de vedere al comenzilor pe care le are deja pentru 2021.

Pe fondul scăderii importului de mărfuri containerizate din China, pentru care nici la final de an nu erau semne de revenire, compania nu a vândut decât câteva șasiuri de containere, unor firme ce fac parte din lanțuri logistice care includ terminale Ro-Ro deschise sau în curs de finalizare în România sau în țările vecine. Și nici cutiile mobile nu sunt solicitate la noi, deoarece pentru a fi eficiente ele trebuie integrate într-un sistem mai amplu, care aici nu există.

Vânzările de vehicule rulate Krone au crescut cu 20%

Deoarece divizia de vânzări de vehicule rulate a CTE Trailers este relativ tânără, funcționând de 3-4 ani în forma actuală, acest segment are încă un mare potențial de creștere, ceea ce s-a văzut și în 2020, după carantina din primăvară. Cele mai multe unități provin din importurile de la parteneri externi, inclusiv Krone Used, câtă vreme apetitul redus de achiziții și dorința transportatorilor de a păstra mai mult timp semiremorcile – din cauza incertitudinii legate de ce le va aduce viitorul – au făcut ca tranzacțiile trade in să fie mult mai puține și să reprezinte doar 15% din totalul contractelor.

Un plus pentru Meiller și la semiremorci, și la suprastructuri

Vânzările de semiremorci basculabile Meiller au crescut până la 100 de unități, inclusiv modele de volum mare, pe care CTE Trailers nu le-a mai avut în portofoliu în ultimii doi ani, „astfel că am recuperat din cota de piață pierdută în ultimul timp“, așa cum subliniază Dana Manns, Managing Partner CTE Trailers, „datorită ofertei de finanțare, specificațiilor mai diverse pe care le-am avut pe stoc și atenției mai mari pe care am acordat-o segmentului de construcții“.

După ieșirea din carantină termenul de livrare pentru produsele Meiller a revenit la normal, fiind de 8-12 săptămâni, în funcție de complexitatea modelului. Dar, deoarece clienții din domeniu nu pot aștepta atât de mult, CTE s-a pregătit cu stocuri, iar la jumătatea lui decembrie avea în continuare cereri și vindea din stoc, întrucât nevoia de transport de materiale de construcții încă era mare, datorită vremii bune care a permis ca lucrările să continue până în preajma Crăciunului. Astfel, din cele 100 de semiremorci basculabile Meiller, 90% au fost livrate din stoc.

În ceea ce privește suprastructurile basculabile, volumul de vânzări a depins direct de stocurile comandate de producătorii de camioane, dintre care 4-5 au avut mereu produse Meiller, astfel că și aici s-a înregistrat o creștere față de 2019, până la 170-180 de unități. „Am fi putut vinde și mai mult, dar am fost afectați de întreruperea producției, care a decalat termenul de livrare pentru comenzi deja existente. Iar în 2021 sperăm să continue creșterea“, declară reprezentanții CTE Trailers.

Cea mai solicitată suprastructură a fost cea pe șasiu cu patru axe și cu basculare pe spate, dar în cadrul anumitor proiecte speciale au existat și configurații mai deosebite: benă pe trei părți cu macara montată pe șasiu, în spatele cabinei, sau suprastructuri pentru exploatare pe timp de vară și care iarna pot fi echipate cu plug de zăpadă ori alte accesorii de deszăpezire. Și în cazul suprastructurilor s-a făcut trade in, dar la scară mult mai mică decât la semiremorci.

Piața echipamentelor de salubritate a fost echilibrată

În ceea ce privește echipamentele de salubritate – oferite, ca și cele de construcții, de CTE Solution – multe proiecte au fost amânate, dar s-au și implementat unele noi, chiar mari, astfel că cifra de afaceri a rămas aproape la nivelul din 2019. Și deja se știe de câteva achiziții care vor avea loc în 2021.

Compania are, ca în fiecare an, stoc de gunoiere, sărărițe, pluguri, măturători de zăpadă ș.a. Pentru acestea din urmă clienții se pregătesc din timp, comenzile începând încă din mai.

În contextul discuțiilor tot mai numeroase despre reducerea emisiilor de CO2 în orașe și al livrării în România a unor camioane pe CNG pentru colectarea deșeurilor, Dana Manns atrage totuși atenția asupra faptului că fără subvenții și fără fonduri europene firmele de salubritate nu pot face astfel de achiziții, nu pot suporta pe cont propriu niște costuri atât de mari decât dacă primăriile sau prefecturile cresc tarifele pentru colectarea gunoiului, deoarece tehnologia este prea scumpă ca să fie compensată doar prin reducerea de impozite sau de RCA. „Deci nu se vor schimba curând specificațiile tehnice impuse gunoierelor la licitații.“ Pe de altă parte, o gunoieră face un traseu pe zi, deci nu emite mult CO2, astfel că eforturile de reducere a emisiilor ar fi mai bine să se concentreze asupra vehiculelor de transport public sau de distribuție urbană, care merg mai mult, deci poluează mai mult.

Cifra de afaceri a CTE Solution înregistrează o scădere cu 10% față de 2019 pe fondul apariției granturilor de fonduri europene, care a mutat multe din proiectele cu utilaje pentru construcții și a translatat proiecte de reciclare pe 2021.

Termenul de livrare a revenit la normal

Unii dintre producătorii pe care îi reprezintă CTE Trailers au închis fabricile o lună, alții 7-8 săptămâni, iar din mai au redeschis, însă nici la final de an nu lucrau toți la capacitate.

Vehiculele comandate la jumătatea lui decembrie ar putea fi livrate la început de martie, indiferent că sunt prelate sau modele mai complexe, deoarece niciunul dintre producători nu a avut după carantină o cerere atât de mare încât să lucreze la capacitate maximă, deci, oricât de mare ar fi numărul comenzilor în perioada următoare, el nu va pune presiune pe fabrici decât poate din punct de vedere al forței de muncă, nu și al capacității.

Un an aproape normal din punct de vedere al finanțării și condimentat cu granturi

În cazul producătorilor pe care îi reprezintă în România CTE Trailers prețurile semiremorcilor au crescut până acum doi ani și de atunci se mențin, dar probabil în 2021 vor cunoaște o nouă creștere.

Compania a avut foarte puțini clienți interesați să facă achiziții și care să fie împiedicați în acest demers de faptul că nu au obținut finanțare. Unele contracte s-au încheiat cu credite IMM Invest – deși într-o măsură mai mică decât se aștepta – sau cu credite bancare independente de ajutorul statului, iar în ceea ce privește granturile, depunerea dosarelor a început abia pe 3 decembrie și se poate face până pe 29 ianuarie, deci abia atunci se va putea ști câte se aprobă dintre ele și dacă cei interesați au și capacitatea de a implementa acele proiecte, pentru că trebuie să contribuie cu 30-40% din valoare.

Așteptări mai mari de la after sales în 2021

Creșterea cifrei de afaceri datorită deschiderii noului service nu a fost atât de mare cum s-a estimat inițial, deoarece din cauza pandemiei nu s-a mai investit în personal, iar angajații deja existenți au fost protejați prin măsuri de distanțare fizică. Dar în 2021 se intenționează creșterea cu 20% a activității after sales, deoarece se vor face angajări și se va lucra și sâmbăta – așa cum s-a dorit și pentru 2020 dacă nu ar fi venit criza sanitară.

Iar investițiile aflate încă în derulare în 2020 la noul sediu au fost amânate pentru 2021 și vor fi analizate din nou din perspectiva granturilor și al noilor programe de finanțare prin fonduri europene.

Noul an aduce noi specificații

Printre noutățile aduse de CTE în 2020 pe piața românească se numără creșterea nivelului serviciilor, inclusiv datorită deschiderii noului centru de lângă București, extinderea parteneriatelor pentru finanțarea semiremorcilor, posibilitatea de trade in oferită inclusiv pentru semiremorci basculabile – deși aceasta este încă la scară redusă – și pachetele de vehicule de distribuție urbană, noi și rulate tinere, de 2-4 ani, care pot fi finanțate, și care răspund cerințelor venite de la firmele de distribuție internă ca urmare a creșterii comerțului online.

Pentru 2021 producătorii pe care îi reprezintă vor veni sigur cu noutăți interesante și pentru piața românească, unele dintre ele vizând protecția mediului – deși exploatarea semiremorcilor nu poluează în mod direct, și în cazul lor pot fi aduse îmbunătățiri care să facă transportul mai ecologic.

CTE urmărește să-și consolideze poziția pe segmentele de piață unde este prezentă, dar continuă să fie deschisă, în cazul în care vor apărea astfel de oportunități, spre colaborarea cu firme care produc vehicule pe care încă nu le are în portofoliu și care se pretează la piața românească.

2020 a fost la un nivel care permite intrarea cu optimism în 2021

Făcând o retrospectivă a lui 2020, Ovidiu Pintilie concluzionează că, deși a fost un an total atipic, pentru care nu există niciun termen de comparație în istorie, și deși inițial a existat teama că efectele pandemiei vor fi dezastruoase și pe termen lung, în realitate reluarea activității s-a făcut mai repede decât se estima, iar scăderea vânzărilor de prelate a fost compensată în mare parte datorită celorlalte activități ale companiei. „Astfel că la final de an putem spune că, în pofida tuturor evoluțiilor neprevăzute, suntem la un nivel care ne pregătește să începem noul an mai bine decât am început 2020. Iar la faptul că nu a fost un an atât de slab cum s-ar fi putut a contribuit și consolidarea unei echipe foarte bune de vânzări, carosări și after sales, care ne-a permis să ne adaptăm repede la schimbările de pe piață și la noile provocări. De aceea așteptăm rezultate mai bune în 2021, mai ales că la nivel macroeconomic există premisele că firmele de transport și de construcții își vor continua dezvoltarea și că inclusiv transportul internațional își va reveni măcar parțial după scăderea din 2020 – fără să ajungă însă la nivelul din 2019. Este adevărat că apropierea de termenul intrării în vigoare a Pachetului Mobilitate va mai produce perturbări în 2021, dar rămâne să vedem în ce direcție și cu ce efecte.“

CTE are clienți care își vor reloca firmele într-o țară din vestul Europei sau care au făcut deja demersuri în acest sens, dar reprezentanții companiei declară că nu există restricții ca dealerul din România să le vândă în continuare semiremorci Krone, cu condiția să țină cont de politica producătorului și să nu perturbe piața unde se mută acei clienți. Deci este foarte probabil, mai ales ținând cont de dificultatea de a accesa finanțări fiind la început de drum într-un alt stat, ca achizițiile să se facă tot din România, și poate să se negocieze cu societatea de leasing de aici un contract de subînchiriere.

Din discuțiile purtate de reprezentanții CTE cu clienții reiese că cei mai mulți, „dacă nu cumva toți“, își vor continua activitatea fără probleme după ce se va termina perioada de amânare a ratelor, pentru că au folosit aceste luni ca să se capitalizeze sau să se implice în noi domenii de activitate care să-i ajute să depășească impactul scăderii volumelor de transport internațional. „Însă cu siguranță vor apărea și reposesii și poate chiar falimente.“

Articole similare