Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Accent pe servicii și pe camioane cu propulsie alternativă

IVECO România a vândut anul trecut 509 autovehicule noi din toate categoriile de greutate, fiind liderul de piață al gamei ușoare – unde și-a consolidat poziția și a obținut o cotă de peste 20% – și al gamei medii – unde deține circa 35% din totalul înmatriculărilor de la noi, care nu se ridică însă la mai mult de 100 de unități. Compania a vândut și 332 de utilitare din gama grea, unde autotractoarele au pierdut 5-6% în favoarea șasiurilor, și se mândrește cu faptul că a livrat deja la noi mai multe loturi de camioane pe LNG și CNG, segment de la care așteaptă o creștere în 2021. Mari speranțe se leagă și de sectorul construcțiilor, private sau finanțate de stat, care a mers bine în 2020 și se așteaptă să continue la fel în 2021, și de transportul internațional cu autovehicule diesel, care a început să se revigoreze în toamna anului trecut.

Fabricile IVECO au fost închise două luni, începând de la jumătatea lui martie, astfel că livrarea autovehiculelor ce urmau să iasă din producție în acea perioadă a întârziat, „dar clienții au fost înțelegători, deoarece era o situație excepțională. În plus, stocul nostru de vehicule noi a fost extrem de bine dimensionat, astfel că am trecut cu bine peste perioada când fabricile au fost închise. Și de acum înainte vom continua să avem un stoc adaptat la cerințele și dinamica pieței. Apoi fabricile au început să lucreze la capacitate și în trimestrele al treilea și al patrulea am recuperat și am ajuns la normal cu termenele de livrare“, prezintă tabloul de ansamblu Andrei Gagea, Business Director IVECO România.

Cea mai slabă perioadă din 2020 pentru companie a fost, atât pentru vânzările de autovehicule, cât și pentru service, în al doilea trimestru al anului, până la jumătatea lui mai, cât a durat starea de urgență, după care lucrurile au mers tot mai bine până în decembrie, „existând deja un portofoliu bun de comenzi, care acoperă primul trimestru din 2021. Iar pentru contractele pe care am început să le semnăm deja în 2021 livrarea se va face în al doilea trimestru.“ Este vorba de configurațiile realizate la comandă, căci pentru cele standard compania are pe stoc camioane care pot fi livrate imediat.

IVECO a livrat în 2020, mai ales spre final de an, și câteva flote importante către Maracana, TransPeco, Treiro, Wise ș.a. Numărul clienților internaționali care înmatriculează în România vehicule ale producătorului italian nu este foarte mare, iar în 2020 lor li s-au datorat mai puțin de 10% din camioanele IVECO ce apar în statisticile DRPCIV. Dar Andrei Gagea este de părere că aceste companii nu își vor reduce interesul pentru piața noastră în 2021 din cauza Pachetului Mobilitate. Și nici transportatorii români nu își mai amână achizițiile, ceea ce se vede din dinamica ultimelor două trimestre din 2020, când comenzile pentru transport internațional, nu doar cele pentru construcții, au tot crescut. „Și vor continua să crească în 2021.“

Această tendință se datorează revigorării transportului și nu are legătură, în opinia lui Andrei Gagea, cu trecerea la Euro 6 Step E în 2021. Reprezentantul IVECO România nu crede că, din cauza comenzilor mari de camioane venite din țările vestice, va exista riscul să se găsească mai greu locuri în producție pentru comenzile clienților români, și deci nu se așteaptă nici la termene mai mari de livrare în prima jumătate a anului.

Circa 30% din vehiculele vândute în România sunt finanțate cu ajutorul IVECO Capital, un procent puțin mai mare decât în 2019.

Mulți clienți au dorit să acceseze granturi, pentru achizițiile care nu erau foarte urgente, și au preferat să se clarifice modalitatea de acordare a acestora, iar la final de an IVECO a făcut numeroase oferte și „acum așteptăm să vedem rezultatele“.

Dealerii IVECO au participat în 2020 la numeroase licitații publice, de la unele mici, pentru un furgon sau un microbuz, la unele pentru mai multe unități din gama grea, și au și câștigat multe dintre ele.

O ofertă avantajoasă, dar care se poate ajusta în funcție de cerințele pieței

Unul dintre aspectele remarcate de reprezentanții IVECO în discuțiile purtate în 2020 cu clienții și potențialii clienți este atenția tot mai mare acordată costurilor de achiziție sau de exploatare. „Noi suntem avantajați din acest punct de vedere comparativ cu alte mărci, deci nu avem nevoie să lansăm modele mai puțin echipate sau să ne ajustăm oferta. Sigur însă că, în funcție de cum va reacționa piața și de acum înainte la oferta noastră, ne vom adapta, așa cum am făcut și în 2020.“

IVECO nu a vândut anul trecut în România camioane în versiune economică, fără prea multe opționale, ci cu echipare medie sau superioară, iar mulți clienți au apelat și la un pachet de servicii, altul decât cel de bază, oferit gratuit. Printre aceste servicii se numără diagnoză predictivă, realizată de la distanță – pentru reducerea timpilor de imobilizare și pentru determinarea acelor probleme tehnice care se pot remedia fără ca vehiculele să vină în service, prin resetarea unui soft, de exemplu – rapoarte despre parametrii de operare ai camioanelor, pentru managerul de flotă, evaluări ale stilului de condus al șoferilor – datorită unui program care le acordă note în funcție de diverși parametri, le face sugestii de îmbunătățire a stilului în ceea ce privește frânarea, accelerarea, schimbarea treptelor ș.a. – rapoarte despre consum și sugestii despre cum se poate optimiza acesta.

Pachetul CONECTIVITATE va fi inclus și pe viitor în standard în cazul modelului S-Way, „pentru ca operatorii români să fie tot mai conștienți de importanța și de beneficiile acestor servicii“. Camioanele mai vechi pot beneficia și ele de acest pachet, dar în cazul lor, așa cum subliniază Andrei Gagea, trebuie analizat dacă este eficient, deoarece multe flote au adoptat de-a lungul timpului diverse soluții de pe piață.

Vânzările foarte bune au redus mult stocul de vehicule rulate

Piața românească de utilitare rulate a fost foarte dinamică în 2020, este de părere Andrei Gagea, IVECO vânzând 770 de unități, din care peste 200 din gama ușoară și 550 din gama grea, un rezultat bun, comparabil cu cel din 2019.

În cazul utilitarelor ușoare se preferă cele cu vârsta de 2-3 ani, aduse din Europa de Vest, mai ales din Germania și Franța, iar din cele grele se cumpără mai ales modele de 3-5 ani care provin în cea mai mare parte din România, din contracte de buy back ajunse la final sau din trade in. Vehiculele mai vechi sau mai noi de atât constituie doar excepții, la fel și vehiculele altor mărci, care reprezintă cel mult 5% din vânzările IVECO România.

Compania a avut puține camioane rulate de construcții pe stoc și a reușit să importe câteva din alte țări europene, dar și acolo sunt greu de găsit.

După un 2020 atât de dinamic pe piața second-hand, stocul IVECO, din toate gamele de vehicule, a scăzut mult la nivel european și este greu să crească la loc. În ceea ce privește România, „numărul vehiculelor care se vor întoarce la noi din buy back în 2021 nu este mare, noi știm exact numărul acestora“.

Anul trecut compania a încheiat multe contracte de trade in, atât pentru achiziția de camioane noi, cât și rulate, deoarece a avut campanii dedicate, în cadrul cărora finanțarea pentru mașinile second-hand propunea condiții similare cu finanțarea celor noi. În plus, ambele categorii beneficiau la cerere de garanție extinsă și de contracte de service, servicii spre care Andrei Gagea apreciază că se îndreaptă tot mai mulți clienți, din dorința de a avea previzibilitate foarte bună asupra costurilor de operare pe întreaga durată de viață a mașinilor.

Discuții avansate încă din primele zile din 2021 pentru camioane pe LNG

IVECO a anunțat la sfârșitul lui 2020 că propune primele prototipuri de camioane electrice, pentru teste mai ales în SUA, și se așteaptă ca producția să accelereze pe fondul facilităților oferite de guvernele din mai multe țări la achiziția unor astfel de modele ecologice sau datorită faptului că unii clienți le cer deja transportatorilor să aibă un anumit procent din flotă verde.

În ceea ce privește camioanele pe gaz, IVECO a avut numeroase cereri din vestul Europei, dar și câteva livrări în România – 10 camioane pe LNG la o firmă bănățeană, cinci la Maracana și altele aduse în țară de multinaționale cu filială la noi, și câteva pe CNG – și a organizat la final de an un eveniment online prin care și-a propus să sublinieze beneficiile pe care le aduc aceste tehnologii atât pentru mediu, cât și pentru eficiența transportatorilor. Problema la noi, așa cum am subliniat de fiecare dată când a fost vorba de propulsiile alternative, este lipsa unei rețele de alimentare cu LNG – cea mai apropiată stație este la Budapesta, deci camioanele operatorilor din vestul țării pot ajunge la sediu la întoarcere din curse internaționale – și rețeaua încă insuficient dezvoltată de alimentare cu CNG, pentru cei care folosesc vehiculele pe piața locală.

2021 a început în forță din punctul de vedere al autovehiculelor cu propulsii alternative, existând încă din prima decadă a lui ianuarie discuții avansate, aproape de concretizare, cu mai mulți clienți, pentru flote de camioane alimentate cu LNG. Achizițiile se fac fie în urma testelor cu vehiculele demo din flota IVECO, fie după un prim lot cumpărat, „și vrem să accelerăm activitatea pe acest segment“.

Prețurile camioanelor pe LNG nu s-au modificat în 2020 față de 2019, după cum și cele ale camioanelor diesel au rămas cam la fel.

Andrei Gagea speră ca după reluarea activității în noul an să primească din partea autorităților un punct de vedere referitor la cele discutate în cadrul evenimentului dedicat propulsiilor alternative și chiar o decizie legată de măsuri de sprijinire a achizițiilor de vehicule mai puțin poluante. Oricum IVECO își propune ca evenimentul realizat în decembrie să nu fie singular, ci evenimente similare să devină repetitive pentru promovarea noilor tehnologii, și continuă dialogul cu firmele interesate să dezvolte rețele de distribuție a gazului pe teritoriul României.

Piesele de schimb, la nivelul din 2019

Vânzarea de piese de schimb a suferit în martie-mai, dar apoi situația a revenit la normal și pe acest segment, iar pe întregul an volumul a fost similar celui din 2019, „fapt care a fost posibil pentru că ne-am schimbat din mers strategia, pentru a ne adapta la noile condiții de pe piață, și campaniile ce au vizat service-ul și piesele de schimb au mers foarte bine“. Numărul orelor de manoperă facturate a fost similar cu cel din în 2019, din cauza celor două luni în care s-a lucrat la capacitate redusă.

Noul an va aduce o creștere a vânzărilor de camioane noi

În 2021 IVECO România va continua să organizeze campanii de trade in și buy back, să ofere posibilitatea de a închiria pe termen scurt vehicule rulate – deocamdată doar pentru transport internațional, inclusiv pe gaz, și chiar de a le cumpăra ulterior – și să dezvolte serviciile conexe de întreținere și reparații, pentru care cererea este foarte mare. În ceea ce privește camioanele second-hand, va introduce în portofoliu modele mai noi, ca S-Way sau cele pe gaz – deocamdată doar CNG, și din gama ușoară, și grea.

Compania pariază în noul an pe construcții – domeniu în care vânzările au fost constante în 2020 și în care a avut inclusiv în primele zile din ianuarie câteva livrări, dar a și încheiat noi contracte – pe camioanele pe gaz și pe cele diesel pentru transport pe distanțe lungi, unde estimează să aibă vânzări mai mari decât în 2020.

Andrei Gagea nu crede că Pachetul Mobilitate va avea în 2021 un impact mai mare decât în 2020. „Se vor mai schimba anumite lucruri, transportatorii vor înțelege mai bine noile reglementări și cum se aplică ele, dar nu ne așteptăm la efecte majore.“ În ceea ce privește relația cu clienții care se vor muta în țări din vestul Europei sau își vor deschide filiale acolo, ea va depinde de strategia pe care o va avea fiecare: pot cumpăra mașinile de acolo sau din România, pot fi finanțați de acolo sau prin firma-mamă din România. Deocamdată reprezentanții IVECO nu au avut prea multe discuții în acest sens, însă antreprenorii cu care au vorbit preferă să aibă filiale în vest finanțate de firmele românești.

Compania nu a avut clienți care au returnat în 2020 vehiculele înainte de terminarea contractului, nici care au întârziat cu plata ratelor, și nu se așteaptă să fie probleme nici în 2021, deși în a doua parte a anului nu este exclus să apară și imposibilități de plată. „Sper totuși ca transportatorii să-și fi făcut calculele bine și amânarea plății ratelor din 2020 să fi fost doar o gură de oxigen până să depășească perioada mai dificilă.“      

Articole similare