Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Doar firmele cu active proprii nu se confruntă cu o criză de capacitate de transport FTL

Un raport realizat în noiembrie 2020, la cererea asociației poloneze de transport și logistică TLP, de profesorul Peter Klaus, consultant al Institutului Fraunhofer și colaborator al Universității Tehnice din München pentru Singapore, indică faptul că Europa se confruntă și se va confrunta în continuare și pe termen mediu cu o criză de vehicule pentru transport în camioane complete (FTL).

Studiul are la bază un sondaj online compact și realizat în timp scurt, la care au participat experți din industrie, atât dintre furnizorii de transport, cât și dintre firmele care apelează la astfel de servicii.

Participanții la sondaj au răspuns la șase întrebări:

  • Cum estimați capacitatea europeană de transport în camioane complete?
  • Cum vedeți viitorul capacității de transport FTL în Europa?
  • Dacă vedeți o criză a capacității de transport FTL, cât de gravă este aceasta și în ce măsură criza de șoferi este cauza ei principală?
  • Ce alte potențiale motive ale crizei de capacitate de transport FTL vedeți dumneavoastră? Cât de gravă este aceasta și de ce operatorii redirecționează sau retrag intenționat capacitate de pe această piață?
  • Care este răspunsul propriei dumneavoastră companii la situația actuală și viitoare a capacității de pe piața europeană a transportului FTL?
  • Cum evaluați, pentru firma dumneavoastră, cauzele lipsei de capacitate de transport FTL? Care dintre cauzele sugerate este cea mai importantă, în opinia dumneavoastră?

Respondenții au avut posibilitatea să adauge și comentarii detaliate dacă au dorit.

Chestionarul a fost trimis la circa 100 de directori executivi și experți din domeniu, deci, în special din cauza bugetului, studiul nu pretinde că este valid pentru întreaga industrie europeană de transport dacă e să privim situația foarte riguros, ținând cont de faptul că în Europa există peste 200.000 de operatori cu 2,1 milioane de ansambluri care circulă zilnic pe șosele. Dar respondenții au fost aleși foarte bine, bazat pe experiența realizatorului studiului, astfel încât să acopere întreaga piață europeană din punct de vedere al caracteristicilor geografice, naționale și operaționale. Astfel, s-a pus accentul pe transportatori din țările în care cele mai multe operațiuni de transport rutier internațional au baza acasă, mai ales pe transportatori mai mari, cu flote proprii sau cu subcontractori permanenți cu peste 100 de ansambluri, până la câteva mii, pornind de la presupunerea că actorii importanți au o imagine de ansamblu mai bună despre o piață mai largă. S-a mai pus accentul pe expeditori cu volume mari de mărfuri care se transportă în camioane complete, care să acopere geografic cât mai bine cererea de transport din Europa – firme cu bugete anuale de transport de peste 100.000.000 de euro – și cu un raport echilibrat de firme din est și din vest.

51% au completat chestionarul integral, din care 30 de companii cu active proprii și care au în total peste 24.000 de ansambluri: patru foarte mari, de peste 1.000 de unități, 19 de 100-1.000 și șapte cu puțin sub 100. 12 companii sunt expeditori cu active proprii puține și furnizori de servicii logistice, toți cu sediul central în țări din vest, dar lucrând în toată Europa. 10 au venituri anuale ce depășesc un miliard de euro și toți estimează că plătesc către subcontractori peste 100 de milioane de euro pentru servici de transport în camioane complete. Aceste 12 firme angajează împreună circa 48.000 de subcontractori, majoritatea din Europa de Est.

Răspunsuri au mai venit de la 7 expeditori mari pan-europeni, din industria automotive, producția de oțel, bunuri ambalate de consum și industria chimică. Toți au venituri de peste un miliard de euro și bugetul anual pentru transport internațional al fiecăruia este estimat la peste 100 de milioane de euro. Participanții la sondaj sunt responsabili pentru utilizarea a circa 10% din întreaga capacitate europeană de transport, de circa 600.000 de ansambluri pe zi.

27 din 51 de respondenți au spus că ei văd deja (în toamna lui 2020) o criză ușoară sau chiar severă de capacitate de transport în camioane complete, dar 24 spun că nu se confruntă cu așa ceva sau că remarcă doar aceeași criză sezonieră din fiecare an, din ultimul trimestru.

În ceea ce privește disponibilitatea subcontractorilor pentru transport FTL, care este importantă mai ales pentru expeditori și furnizori de servicii 3PL, criza pare mai pronunțată: 30 din 48 au spus că au observat o ușoară lipsă.

Dacă ne uităm la profilul firmelor care au confirmat că există o criză și la profilul celor care nu văd o criză, sau văd doar una temporară, găsim explicația pentru unele răspunsuri aparent contradictorii. Respondenții care au spus că nu văd o criză sunt din două grupuri: expeditori pan-europeni mari și transportatori mari cu flote proprii, care operează mai ales din Europa de Est și care folosesc preponderent propriile flote, dar uneori și subcontractori mici din est.

Aceleași răspunsuri sunt și pentru perioada de până la finalul lui 2020, iar pentru primăvara lui 2021 cinci respondenți cred că va fi o criză mare de capacitate, 16 că va fi o criză ușoară, cinci că nu va fi deloc criză și 22 că va fi doar temporară, de sărbători sau în vacanțe. În ceea ce privește situația de după terminarea pandemiei de Covid-19, când va veni aceasta, 21 de firme estimează o ușoară criză de capacitate, 11 o criză temporară, opt o criză severă și șapte cred că nu va fi nicio criză.

Articole similare

Ad