Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Studiu: 65% din incendiile de camioane apar din cauza sistemului de frânare

În dimineața zilei de 24 martie 1999, un camion încărcat cu făină și margarină lua foc în tunelul Mont Blanc, incendiu care a provocat în lanț moartea a 39 de persoane și închiderea tunelului timp de trei ani. Acesta este cel mai izbitor și dramatic caz de incendiu de camion, însă acest fenomen nu este unul izolat pe drumurile Europei.

Un studiu realizat de TT Club asupra accidentelor de acest tip care au avut loc în 2019 vine să explice cauzele cel mai des întâlnite care stau la baza unor astfel de evenimente.

Cercetarea a relevat că, în 65% din cazuri, flăcările apar din cauza supraîncălzirii frânelor, a rulmenților sau a defecțiunilor butucului. Supraîncălzirea poate duce la arderea lubrifiantului pentru rulmenți, răspândind flăcările pe anvelope. Acestea din urmă nu iau foc cu ușurință, dar atunci când se întâmplă sunt greu de stins. Cercetările subliniază, de asemenea, că frânele cu tambur transferă căldura anvelopei mai ușor decât frânele cu disc. Un factor de risc este și încărcarea excesivă.

Un alt caz este frâna care rămâne parțial cuplată după eliberarea pedalei, fenomen care poate apărea în special la frânele remorcii, din cauza presiunii reduse a sistemului pneumatic. Fricțiunea crește temperatura, până când provoacă flăcări.

O altă componentă critică este rulmentul care leagă roata de osie. Uzura sau strângerea excesivă, combinată cu o lubrifiere slabă, pot crea căldură care poate aprinde lubrifiantul sau alte materiale inflamabile.

Focul poate fi favorizat și în cazul anvelopelor neumflate corespunzător, aducându-le prin deformare în contact cu zonele fierbinți ale cadrului. În plus, deformarea mărește temperatura anvelopei din cauza fricțiunii și ar putea declanșa un incendiu atunci când vehiculul este staționat. Flăcările pot fi aprinse și de resturile de pe șosea care se blochează în roți, producând scântei.

Pentru a preveni aceste incendii, studiul recomandă efectuarea de verificări vizuale la început de cursă în jurul apărătorilor de noroi (care pot lua foc), la orice scurgeri de lichide și la umflarea anvelopelor.

Articole similare

Ad