Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Taxe și accize specifice pentru Ungaria

CNR (Comitetul Național Rutier din Franța) și cabinetul Visemont au realizat în 2019/2020 un studiu referitor la activitatea și costurile flotei maghiare de camioane de 40 t folosite la transport internațional, pentru a actualiza informațiile din monografia similară din 2013.

CNR a analizat și condițiile economice și sociale din 2019, bazându-se pentru asta și pe studiile sale anterioare, și pe informații de la experții cu care colaborează, și pe interviurile cu managerii a 15 firme care fac transport pe distanțe lungi, mai ales internațional.

Cele 15 firme au între cinci și 285 de camioane, între cinci și 320 de semiremorci, între cinci și 310 șoferi, cifre de afaceri între 680.000 și 42 de milioane de euro, merg mai ales în Germania, Austria, BeNeLux, dar și în țările vecine Ungariei, și apelează frecvent la subcontractori.

În Ungaria, câteva companii multinaționale cunoscute își adjudecă o mare parte din piață și derulează contracte importante în străinătate, iar firmele mici sunt adesea subcontractori pentru ele. CNR atrage atenția asupra faptului că rezultatele acestor interviuri nu pot avea valoare statistică, dar că ele aduc totuși clarificări în ceea ce privește cifrele și informațiile obținute din alte surse.

De la 1 ianuarie 2013 este în vigoare în Ungaria „taxa pe performanța vehiculelor cu motor“, din care se finanțează municipalitățile din localitatea de înmatriculare a acestora, care se ocupă și de colectarea banilor respectivi. Conform legislației în vigoare, plata taxei este obligatorie pentru orice vehicul înmatriculat în Ungaria, inclusiv pentru remorci, dar și pentru cele înmatriculate în străinătate și folosite exclusiv în Ungaria. Valoarea acestei taxe depinde de vârsta vehiculului, de norma Euro, de greutatea totală și de puterea motorului (dacă se aplică toate aceste criterii), este în tranșe de câte 100 kg din greutatea proprie a vehiculului și în cazul semiremorcilor și remorcilor se adaugă 50% din sarcina autorizată. De exemplu, pentru un camion de 40 t, Euro 6, cu cinci axe, suspensie pneumatică și puterea motorului cea mai întâlnită în Ungaria taxa este de aproape 550 de euro/an.

Sistemul de taxare electronică înlocuiește, de la 1 iulie 2013, vinieta maghiară veche, și privește doar vehiculele comerciale de peste 3,5 t atunci când circulă pe o mare parte din autostrăzile și drumurile naționale din Ungaria. Vinieta maghiară se poate plăti la stațiile de alimentare sau prin telefon, folosind o aplicație dedicată, iar pentru camioane aceasta este în funcție de distanța parcursă, de categoria vehiculului după numărul de axe și de clasa Euro. De pe 15 martie 2020 taxa este cuprinsă între 0,059 de euro/km pentru Euro 5 și peste, cu două axe, care circulă pe drumuri naționale, și 0,427 de euro/km pentru Euro 0-1, cu 5 axe sau peste, care circulă pe autostradă. În caz de incidente de plată există amenzi substanțiale, în funcție de categoria vehiculului, motivul infracțiunii și durata în care vehiculul a folosit rețeaua rutieră fără să achite taxa, fiind de la 80 la 500 de euro/incident.

Ungaria are un sistem de accize prin care aplică minimum prevăzut de Comisia Europeană, 330 de euro/1.000 l, convertit în moneda națională o dată pe an, conform recomandărilor CE, dar care pentru anul ce urmează nu evoluează nici chiar dacă moneda locală se depreciază, ceea ce uneori – în cazul Ungariei s-a întâmplat în 2018 și 2020 – creează o situație de nerespectare a reglementărilor comunitare în vigoare. Sistemul de calcul al accizei a fost modificat recent pentru a se adapta mai bine la volatilitatea prețului carburantului pe piața internațională, astfel că acum Ungaria aplică două tipuri de taxare: când cursul oficial internațional este mai mare de 50 de dolari/barilul taxa a fost de 340,1625 de euro/1.000 l la 1 octombrie 2019, iar când cursul oficial internațional este mai mic sau cel mult egal cu 50 de dolari/barilul taxa a fost, la 1 octombrie 2019, de 371,0774 de euro/1.000 l. Rambursarea parțială a accizei pentru camioanele de peste 7,5 t există în Ungaria de la 1 ianuarie 2011, fără plafon de volum, și se face trimestrial. Pentru ultimele două trimestre din 2020 valoarea este de 0,039 euro/l.

Articole similare

Ad