Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pachetul Mobilitate, în contradicție cu Strategia pentru Mobilitate și cu Green Deal

Printre cele mai importante inițiative UE din 2021 ce vizează transporturile, în contextul noului buget multianual pentru 2021-2027, se numără Strategia pentru Mobilitate Inteligentă și Sustenabilă, Planul de Contingență și Pachetul Mobilitate.

Strategia pentru Mobilitate Inteligentă și Sustenabilă este un set de politici pentru următorii ani, care însă nu vor fi impuse, ci vor oferi o paletă largă de opțiuni din care țările membre să poată alege, legate mai ales de transformările digitale, protecția mediului și reziliența Pieței Unice, care s-a dovedit atât de vulnerabilă în timpul crizei sanitare. Strategia va fi legată strâns de conceptul de ecosisteme, adică de cele 14 domenii industriale identificate de Comisia Europeană (din care unul este Mobilitate și Automotive), ce acoperă circa 70% din economia Comunității și constituie rețele de legături între companii, sectoare și instituții, nu doar simple lanțuri de valoare.

Abordarea Comisiei intenționează nu doar să sublinieze interdependența dintre statele membre UE, ci și să identifice deficiențele de pe Piața Unică, ce ar trebui să fie mai liberalizată și conectată mai bine. Din nefericire, Pachetul Mobilitate adoptat în 2020 și creat la cererea Comisiei Europene pare să fie împotriva acestor sloganuri și intenții care sună bine teoretic. De aceea asociația poloneză de transport și logistică TLP este de părere că e momentul ca această instituție să arate cum intenționează să îmbunătățească funcționarea Pieței Unice.

În cadrul consultării publice a Comisiei privind Strategia de Mobilitate, BusinessEurope (federația patronală paneuropeană) a avut ocazia să își prezinte poziția, iar TLP, fiind implicată, a solicitat un cadru juridic și financiar adecvat care să le permită firmelor de transport din întreaga UE, inclusiv Polonia, o tranziție lină și treptată spre transformarea digitală și ecologică intenționată de CE.

Reprezentații TLP au atras și cu această ocazie atenția asupra faptului că măsura întoarcerii camioanelor în țara de origine la fiecare opt săptămâni, care va duce la curse fără încărcătură și la emisii poluante mai mari, este în contradicție clară cu așa-numitul New Green Deal, anunțat anterior de CE, iar studiul comandat de CE confirmă acest lucru, și de aceea asociația așteaptă ca CE să vină cu o nouă propunere legislativă înainte ca prevederea referitoare la întoarcerea camioanelor în țara de origine să intre în vigoare. Deci în 2021 CE ar trebui să vină cu linii directoare privind interpretarea dispozițiilor Pachetului și tot în 2012 la Curtea de Justiție a Uniuni Europene va continua lupta câtorva state membre din estul și centrul Europei împotriva unor prevederi din Pachetul Mobilitate.

Articole similare

Ad