Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Peste 1.000.000 de unități în 20 de ani

În 2021 I-Shift de la Volvo Trucks – prima transmisie automatizată concepută pentru camioane grele – împlinește 20 de ani de prezență pe piață. La momentul lansării, aceasta a fost primită cu scepticism, existând ideea că o cutie automată de viteze va fi o alternativă mai puțin fiabilă la cea manuală. Dar producătorul suedez a continuat să creadă în noul sistem și această convingere a fost confirmată de testele și experiențele clienților, care au subliniat beneficiile aduse de folosirea I-Shift în ceea ce privește consumul de carburant, siguranța rutieră și confortul șoferului la volan. Astfel că în prezent toate modelele FH și FM sunt echipate standard cu I-Shift și până la finalul lui 2020 au fost vândute în total în lume peste 1.000.000 de astfel de transmisii, din care mai mult de 10.000 în România.

Cheia succesului de care s-a bucurat I-Shift, și odată cu ea și toți beneficiarii săi, constă în faptul că aceasta a fost dezvoltată in-house, deci funcționează în armonie perfectă cu întregul lanț cinematic Volvo Trucks, fiind, alături de alte tehnologii inovatoare ale producătorului suedez – de exemplu, cruise controlul predictiv I-See – parte a unei soluții complexe ce aduce performanță, manevrabilitate și eficiență îmbunătățite. Transmisia a fost optimizată încontinuu în cei 20 de ani, pentru a satisface nevoile clienților legate de performanță și eficiență, dar și de manevrabilitate, și a beneficiat de tehnologiile avansate dezvoltate în întregul grup Volvo.

Aceasta îmbunătățește performanța șoferilor cu diverse niveluri de experiență, crește siguranța deoarece le permite să se concentreze asupra condițiilor de trafic și le asigură odihna prin faptul că vehiculele astfel echipate au un nivel redus de zgomot și de vibrații.

I-Shift se poate îmbunătăți încontinuu prin actualizări de soft de la distanță, funcțiile sale fiind optimizate prin pachete speciale de soft adaptate pentru o gamă largă de condiții de transport.

  • Pachetul pentru transport pe distanțe lungi (DRM-BE & AVO-BAS) este oferit standard pentru autotractoare.
  • Pachetul pentru distribuție și construcții (DRM-BE & AVO-ENH) oferă o pornire mai bună de pe loc și o manevrabilitate mai ușoară, iar funcția nouă de schimbare a direcției crește productivitatea când se fac manevre repetitive.
  • Pentru transport greu, DRM-BE & AVO-HD îmbunătățește I-Shift pentru combinații de greutate mare, de peste 85 t în ansamblu, și poate fi activat sau dezactivat de șofer, fiind ideal pentru camioane care tractează mai multe trailere.
  • Pentru flote se recomandă DRM-E, un pachet simplificat și personalizat.

Toate cele patru pachete pot fi combinate cu I-See, pentru un consum de combustibil și mai bun, și cu modul Crawler, iar pentru cerințe speciale ale clienților este disponibil un soft suplimentar și un selector de treaptă de viteze în bord. Crawler este o opțiune de hardware pentru I-Shift de bază, prin care se pot adăuga 1-2 trepte crawler pentru mersul în față și mai multe pentru marșarier (Multi Speed Reverse).

Alte avantaje oferite de I-Shift sunt schimbarea lină a treptelor de viteze, care garantează o durată de viață mai mare a transmisiei, și faptul că are hardware compact și robust, cu puține componente, ceea ce sporește fiabilitatea și disponibilitatea camionului.

Trecut…

În 2001 a fost lansată în Europa prima versiune a cutiei de viteze comandate electronic I-Shift, bazată pe o transmisie nouă, nesincronizată, în cazul căreia schimbarea treptelor era controlată de un sistem electronic ce primea informații de la un soft optimizat pentru transport pe distanțe lungi. Aceasta și-a dovedit imediat, în cadrul testelor realizate de clienți, impactul pozitiv asupra consumului de carburant, gradului de oboseală a șoferului și siguranței.

A doua generație I-Shift a fost lansată în 2005, cu secțiuni față și spate modificate pentru a include noul sistem de ambreiaj și unitatea de schimbare a treptelor, având drept beneficiu o capacitate mai mare, pentru greutăți mai mari ale ansamblurilor, astfel încât transmisia să poată fi folosită și în construcții și transport de lemn, dar și să echipeze Volvo FH16.

În 2006, când s-a lansat noua familie de motoare Volvo D11, D13 și D16, concepute pentru a respecta reglementările 2007 US legate de emisii, I-Shift a ajuns și în America de Nord.

Trei ani mai târziu a fost lansată a treia sa generație, având opțiuni noi de personalizare a softului, pentru adaptare la aplicații și mai solicitante. Teoretic, din acest moment orice model Volvo Trucks putea fi echipat cu I-Shift, care oferea o manevrabilitate și o viteză medie și mai mari.

În 2011 a fost prezentată o versiune versatilă care avea aplicații pentru cele mai multe tipuri de transport și motoare având cuplu înalt, și avea partea din spate modificată și scurtată, pentru ca întreaga transmisie să fie mai ușoară și mai compactă, dar și mai ușor de întreținut, mai fiabilă și mai eficientă din punct de vedere al consumului de carburant. Numărul de configurații de axe care puteau funcționa cu I-Shift era atunci complet, exceptând vehiculele cu tracțiune integrală.

În anul imediat următor Volvo Trucks a dezvoltat I-See, un soft nou pentru I-Shift, care analizează și memorează relieful șoselelor și folosește aceste informații pentru a menține camioanele în treapta de viteză cea mai bună, pentru a avea un consum cât mai eficient.

În 2014 producătorul suedez a lansat I-Shift Dual Clutch, cu ambreiaj dublu, care păstrează cuplul în timpul schimbării treptelor de viteză. Este vorba de primul ambreiaj de acest fel din lume de pe piața de transport greu, iar avantajele pe care le aduce sunt un mers mai lin, o viteză medie considerabil mai mare și niveluri superioare de confort și eficiență. Beneficiile aduse de noua transmisie – confortul, eficiența și manevrabilitatea sporite – erau vizibile mai ales în aplicații care necesitau schimbarea deasă a vitezelor.

Echipat cu I-Shift Dual Clutch, modelul cu grad înalt de personalizare Volvo Iron Knight bate în 2016 două recorduri de viteză și devine cel mai rapid camion din lume. Tot în 2016 se lansează I-Shift cu Crawler Gears, care permite unui camion ce transportă până la 325 t să pornească de pe loc, de pe un drum drept, deoarece oferă cuplu suplimentar, capacitate ridicată de pornire și manevrabilitate precisă la viteze mici. De fapt, camionul putea face asta și cu o încărcătură de 750 t, așa cum a dovedit suedezul Magnus Samuelsson în încercarea de a doborî un record mondial. Treptele necesare pentru pornirea de pe loc necesită o turație mică, ceea ce reduce consumul de carburant și uzura trenului de rulare. Raportul de transmisie îi permite camionului să se „târască“, la viteze de până la 0,5 km/h, pentru a efectua manevre de precizie pe șantiere sau la transportul de lemn.

… prezent…

În 2017 I-Shift a fost îmbunătățit, incluzând hărți bazate pe cloud care optimizează funcționalitatea și manevrabilitatea sistemului – prin faptul că selectarea treptei de viteză este mai previzibilă, deci este mai multă rulare liberă – și reduce consumul de carburant. De fapt, I-See este o combinație unică de I-Shift și Predictive Cruise Control și îi comunică I-Shift când este momentul optim pentru a schimba treapta de viteze la urcarea sau coborârea unui deal, pentru a economisi energie, deci și combustibil. Actualizările recente ale softului permit ca I-See să colecteze date și atunci când cruise controlul este dezactivat, iar pentru noua gamă de camioane, lansată în 2020, I-See se activează la o viteză mai mică, de minimum 40 km/h, pentru a îmbunătăți folosirea cruise controlului și a spori eficiența. I-Shift și I-See sunt parte integrantă a pachetului I-Save, care își propune în primul rând scăderea consumului de carburant.

În 2018 Volvo Trucks renunță la transmisiile manuale și I-Shift devine standard pentru întreaga sa gamă de camioane.

În 2019 este lansat cel mai eficient camion Volvo pentru transport pe distanțe lungi, FH cu I-Save și cu alte tehnologii ce reduc consumul de carburant mai mult decât oricând, dar mai ales cu motor D13TC cu tehnologie turbo compound, care refolosește căldura și energia pentru a oferi un propulsor puternic și foarte eficient.

Iar anul trecut s-a lansat noua gamă grea a producătorului suedez și odată cu ea funcția unică de schimbare a direcției, disponibilă pentru AVO-ENH, ce elimină nevoia de a folosi pedala de frână când se schimbă direcția, aspect benefic mai ales în construcții, minerit și aplicații forestiere, unde permite mai multă productivitate la manevrele rapide și repetitive de mers cu fața sau cu spatele, dar reduce și consumul de carburant. De altfel, ideea a venit de la Volvo Construction Equipment și clienților acestei companii chiar le place această soluție, ceea ce subliniază cât de benefică este colaborarea în cadrul grupului Volvo și cât de apreciată este reacția utilizatorilor diverselor sisteme. Când șoferul selectează mersul cu spatele și apoi accelerează, camionul se oprește automat și își schimbă direcția, deci direcția se poate schimba din mers, chiar și la accelerație maximă, deoarece poți folosi acceleratorul pentru a alege cât de repede să te oprești.

… și viitor

Din 2021 încolo funcționalitatea sistemului va fi îmbunătățită în continuare pentru camioane diesel datorită pachetelor de softuri speciale, care îl vor face pe I-Shift și mai practic și mai economic pentru diverse aplicații de transport.

Pe viitor I-Shift va fi adaptat pentru vehicule Volvo Trucks electrice, cu baterii, iar ca tehnologie automată va avea capacitatea de a contribui la dezvoltarea de soluții de transport complet autonome, cum ar fi cea folosită de compania minieră norvegiană Brønnøy Kalk AS.

Articole similare