Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Karsan Atak, primul autobuz autonom de 8 m

Karsan a lansat autobuzul Atak electric autonom, cu nivel 4 de conducere autonomă, în cadrul unui eveniment desfășurat în mediul online. Acesta este primul autobuz de 8 m lungime care se poate deplasa fără șofer, pe o rută prestabilită, la o viteză dată, grație sistemului de senzori LiDAR și camerelor RGB de înaltă rezoluție, și este gata pentru producția de serie, pentru livrări în Europa și Statele Unite. Atak autonom are la bază platforma modelului Atak electric, propulsat de motorul BMW TM4, cu putere maximă de 230 kW, iar softul sistemului autonom este dezvoltat de compania americană Adastec.

Karsan a prezentat în premieră, la sfârșitul lui februarie, primul autobuz electric autonom de pe segmentul vehiculelor de 8 m lungime, destinat piețelor din Europa și Statele Unite ale Americii. Evenimentul s-a desfășurat în mediul virtual, fiind transmis în direct de la fabrica din Bursa a constructorului turc.

Autobuzul autonom are la bază platforma modelului Atak electric, propulsat de motorul BMW TM4, care are o putere maximă de 230 kW și un cuplu maxim de 2.500 Nm. Vehiculul, cu nivel 4 de conducere autonomă, este dotat cu senzori LiDAR, care au o rază de acoperire de până la 120 m și permit detectarea tridimensională a obiectelor din jur, cu o precizie de ordinul centrimetrilor. Radarul identifică obiectele în mișcare pe o distanță de 160 m în fața autobuzului, iar sistemul de 6 camere video RGB de rezoluție înaltă asigură monitorizarea la 360O, indiferent de condițiile meteo și de luminozitate. Foarte important, acestea din urmă au și senzor de temperatură, pentru a recunoaște cu precădere ființele.

Informațiile din trafic sunt colectate în permanență, fiind date comenzi cu privire la oprirea în stații, la semafor sau la trecerile de pietoni. Datele despre toate obiectele aflate în mișcare în apropierea vehiculului sunt analizate cu o frecvență de 20 de ori pe secundă. Nu în ultimul rând, hărțile eletronice de mare rezoluție permit poziționarea cu acuratețe prin GNSS.

Atak autonom se poate deplasa în orice situații de trafic, pe rute prestabilite, inclusiv în sensuri giratorii, fără a fi necesară asistența șoferului. Acesta din urmă poate să fie însă prezent la bord și să intervină dacă dorește. Viteza maximă atinsă în modul autonom este de 50 km/oră.

Softul sistemului de conducere autonomă a fost dezvoltat de compania americană Adastec și – în colaborare cu inginerii Karsan – armonizat cu sistemele electronice de propulsie și de control ale Atak.

Karsan Atak are dimensiunile 8.315×2.436×3.090 mm (Lxlxh), iar ampatamentul are 4.580 mm. Înălțimea interioară utilă este de 2.370 mm. În funcție de configurația salonului, capacitatea poate varia între 47 și 52 de locuri.

Pachetul de baterii Li-Ion, cu capacitate totală de 220 kWh, asigură o autonomie de până la 300 km. Aceasta poate fi diferită însă în funcție de factorii de mediu, temperatură, grad de încărcare, stil de lucru al șoferului, utilizarea sau nu a aerului condiționat etc. Încărcarea bateriei de la 0 la 80%, de la o sursă DC Combo 2, se face în doar trei ore.

Urbanul are toate premisele pentru a deveni autonom

Okan Bas, CEO Karsan, a declarat, cu prilejul evenimentului de lansare, că transportul urban are cele mai bune premise pentru a deveni autonom în viitorul apropiat, contribuind astfel la creșterea siguranței traficului în interiorul orașelor și la reducerea costurilor cu personalul ale operatorilor publici. „Costul cu forța de muncă reprezintă 50% din cheltuielile companiilor de transport urban. Acestea din urmă ar putea economisi sume considerabile dacă ar trece la operarea de autobuze autonome, mai ales că rutele de transport în interiorul orașelor sunt prestabilite și pot fi ușor de configurat. Transportul autonom va progresa cu 15-20 de ani înaintea celorlalte tipuri de transport tocmai grație predictibilității și potențialului enorm de reducere a costurilor. În același timp, nu trebuie omis faptul că, deși urbanizarea este acum de 50%, în viitor ponderea va crește, cu efecte negative asupra congestiilor de trafic și poluare. Pe de altă parte, 90% dintre accidentele rutiere din lume au la bază erori umane. Se recomandă, așadar, utilizarea sistemelor tehnologice pentru reducerea accidentelor, iar vehiculele electrice și autonome reprezintă viitorul”, a declarat Okan Bas.

Karsan își propune să fie un pionier pe drumul implementării conducerii autonome, astfel că toate autobuzele lansate de acum înainte de producătorul turc vor fi compatibile cu nivelul 4 de conducere autonomă, inclusiv versiunile de 12 și 18 m lungime.

În ultimii doi ani, producătorul turc a vândut peste 200 de autobuze electrice (Jest electric și Atak electric) în aproximativ 30 de țări.

Articole similare