Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noua generație Citea, dezvoltată în jurul electro-mobilității

VDL Bus & Coach a prezentat noua generație de autobuze Citea, care are la bază o platformă inovatoare, construită având în centru sistemul de propulsie electric. Gama de modele include autobuze cu podea coborâtă – solo și articulate – și trei versiuni interurbane, pe două și trei axe. Integrarea bateriilor în podea, tehnologia de construcție modulară, optimizarea greutății proprii a vehiculului și încorporarea celor mai noi sisteme de siguranță și conectivitate sunt doar câteva dintre noutățile VDL Citea, care va intra în producția de serie la finele acestui an.

VDL Bus & Coach a prezentat în premieră, la sfârșitul lui mai, noua generație de autobuze Citea, în cadrul unui eveniment de presă organizat online, ce va fi urmat de o ceremonie oficială de lansare, anunțată pentru noiembrie. Conceptul noii familii de autobuze are la bază o platformă modulară inovatoare, ce integrează tehnologia electrică de propulsie. Cu alte cuvinte, nu mai vorbim de o adaptare a autobuzului diesel – cum era în cazul vechii generații Citea – pe care s-au instalat motorul electric și bateriile, ci de un model complet nou, dezvoltat special pentru a încorpora greutatea suplimentară a pachetului de baterii, cu menținerea, în același timp, a unei capacități de transport comparabile cu cea a vehiculelor convenționale.

Astfel, dacă în urmă cu 8 ani autobuzul Citea electric a fost lansat sub sloganul „Zero emisii”, motto-ul pentru noua generație este acum „Zero compromisuri”, pentru a marca proiectarea vehiculului de la zero.

Noua platforma electrică a fost gândită pentru o gamă completă, ce va include autobuze cu podea coborâtă (LF) – solo și articulate – dar și 3 versiuni low-entry (LE) pentru aplicații inteurbane. Acestea vor avea 12,2, 13,5 și 14,9 m lungime, dintre care primele două pe două axe și ultima pe trei axe. Grație construcției pe module, diferența dintre versiunile LF și LE constă doar în secțiunea din spate. Acest sistem de producție este foarte eficient, întrucât este redus numărul de părți componente.

Baterii în podea și o autonomie de 500 km

Producătorul olandez rămâne fidel ADN-ului său de carosier, astfel că în dezvoltarea noii familii de autobuze se regăsesc câteva idei foarte ingenioase, menite să sporească autonomia, capacitatea de transport și performanțele la rulare. Astfel, pachetele de baterii au fost integrate în podea, ceea ce a determinat coborârea centrului de greutate și, în plus, a permis utilizarea unor pereți laterali dintr-o singură bucată, realizați din material compozit, mai subțiri și mai ușori cu 15% decât cei utilizați pe actuala gamă Citea. S-a reușit astfel nu doar reducerea zgomotului și a vibrațiilor, ci și scăderea greutății proprii a vehiculului, beneficiul direct fiind creșterea capacității de transport. Desigur, montarea bateriilor în podea a fost astfel proiectată încât acestea să nu fie expuse în caz de accident.

În ceea ce privește autonomia, VDL promite că autobuzul său va putea parcurge între 500 și 600 km cu o singură încărcare, grație instalării unui pachet de baterii de 490 kWh, disponibil inclusiv pe modelul de 12 m lungime, dar și unui sistem performant de management al bateriilor. Sistemul de climă asigură un consum redus de energie, grație posibilității reglării pe zone a temperaturii la interior, iar pentru încălzire a fost dezvoltat un sistem propriu, în care 60% din căldură vine dinspre podea. Nu în ultimul rând, folosirea geamurilor duble asigură o izolație suplimentară, ce determină diminuarea consumului de energie cu 10%.

Postul de lucru al șoferului a fost optimizat, fiind introdus un bord nou, cu afișaj digital și sistem de camere video în locul oglinzilor retrovizoare convenționale (echipare opțională). Acestea din urmă sunt recomandate în special pentru variantele interurbane, întrucât au o aerodinamică mai mare, dar se așteaptă că vor câștiga teren pe toate versiunile, grație acurateței imaginii și creșterii siguranței la rulare.

Producția de serie pentru noua generație Citea va începe la finalul acestui an, modele urmând să fie introduse gradual în fabricație.

2020, un an de cumpănă

Încasările VDL au scăzut semnificativ în 2020, în contextul prăbușirii pieței de autocare, noroc că achizițiile pentru transport urban au mers mai departe conform planificărilor, iar pe acest segment se menține o tendință de creștere și în 2021, a declarat Henk Coppens, CEO VDL Bus & Coach.

Întregul plan pentru anul trecut a fost dat peste cap de pandemie și s-a impus găsirea rapidă a unei strategii noi. Aceasta a inclus reevaluarea tuturor proiectelor și a cheltuielilor, în paralel cu reîncadrarea personalului care a rămas fără activitate în anumite fabrici din grup. Au fost redefinite obiectivele pe termen scurt, cu păstrarea priorităților în ceea ce privește reducerea amprentei de carbon. Nu în ultimul rând, fabricile din grup au devenit multibrand, astfel că în aceeași locație se produc acum mai multe game din portofoliu.

Proiectul de construcție a unei fabrici noi în Roeselare, neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon, merge mai departe, a precizat Henk Coppens.

În ciuda perioadei extrem de dificile, VDL și-a respectat toate angajamentele pe termen scurt și mediu și și-a menținut prezența pe toate piețele, prin propriile filiale sau prin colaborare cu dealeri locali.

Flota de autobuze electrice VDL Citea aflate în operare a depășit 100.000.000 km, oferind informații importante ce au contribuit la dezvoltarea noii generații. Toate autobuzele și autocarele VDL rămân produse în Olanda și Belgia.    

Articole similare