Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul de containere înregistrează tarife record! Până unde mai pot crește prețurile

Preţurile la containerele maritime au atins un nivel record la 18 luni după pandemia de coronavirus. Ratele pe rutele China-Europa au depășit 10.000 de dolari, în creștere de la 1.600 de dolari anul trecut.

Practic rămânem fără nave şi containere goale. Există un deficit uriaş de containere goale, care sunt în locul nepotrivit, sunt blocate în porturi şi nu în Asia, unde să fie gata pentru a fi încărcate“, a declarat Alan Murphy, preşedintele firmei de consultanţă Sea Intelligence.

Indicele Freightos Baltic Index (FBX) s-a triplat în decurs de un an ajungând la 7.000 de dolari (5.900 de euro) pentru un transport din China spre coasta de vest a SUA, scrie AFP. În același timp, tariful unei călătorii spre Europa a depăşit 10.000 de dolari, comparativ cu doar 1.600 de dolari anul trecut.

Oficialul Sea Intelligence spune că această situaţie fără precedent a agravat necazurile din ultimii zece ani, care în opinia sa au fost „nefavorabili pentru companiile de shipping“. Din cauza supracapacităţii existente în sector, „companiile au pierdut bani de fiecare dată când au transportat un container“.

Pandemia de COVID-19, care iniţial a paralizat practic transportul maritim mondial, a provocat „o scădere fără precedent a cereriiׅ în industria de shipping“, susţine Didier Rabattu, de la Lombard Odier Investment Managers. În rândul consumatorilor americani şi europeni s-a înregistrat, însă, o tendinţă diferită. Blocaţi în case în timpul carantinei aceştia nu încetat să mai cheltuie bani la restaurante şi pentru a merge în vacanţă şi, în schimb, şi-au folosit fondurile pentru a achiziţiona produse manufacturate, majoritatea importate din Asia.

Tendința a fost agravată însă inclusiv de restricțiile COVID și de alte evenimente neprevăzute, așa cum a fost blocarea Canalului Suez în luna martie.

O consecinţă a acestei evoluţii este că proprietarii de nave înregistrează profituri record. De exemplu, compania franceză de shipping CMA CGM a raportat un profit net de peste două miliarde de dolari în primul trimestru al acestui an, de 40 de ori mai mult decât în perioada similară a lui 2020.

Rivalul danez AP Moller-Maersk a raportat, la rândul său, un profit net şi mai mare, de 2,7 miliarde dolari în primele trei luni ale anului.
Jean-Marc Lacave, directorul general de la Asociaţia Armatorilor din Franţa, se aşteaptă ca situaţia să revină la normal abia după primul trimestru din 2022. „Cred că am atins un nivel maxim. Dacă cererea va continua să crească, există un risc semnificativ ca preţurile să înceapă să crească din nou, dar suntem mai mult sau mai puţin în vârful curbei“, a apreciat Lacave.

Articole similare

Ad