Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Spania caută să protejeze drepturile șoferilor care fac livrări la domiciliu

Pe 12 august a intrat în vigoare în Spania „Rider Law“, ce obligă platformele unde se livrează alimente să încheie relații de angajare cu șoferii care fac livrările, pentru a le proteja drepturile.

În ultimele luni au existat numeroase dezbateri despre activitatea de livrare de alimente și alte produse la domiciliu, de către multinaționale care au preluat acest sector de activitate și în multe cazuri și-au impus condițiile economice firmelor mici de pe piață și șoferilor care fac livrările.

Livrările la domiciliu au cunoscut o creștere exponențială în ultimii ani, datorită expansiunii prezenței geografice a acestor platforme, care operează tot mai mult în centre urbane, astfel că în Spania s-a ajuns la peste 4,7 milioane de clienți finali și la mai mult de 36 de milioane de comenzi în ultimul an.

Achiziția de alimente cu livrare la domiciliu este printre primele cinci categorii de cumpărături online făcute de spanioli, fiind folosită de 54% dintre cei ce apelează la internet pentru a face comenzi, așa cum arată studiul Asociației Spaniole a Economiei Digitale. Această creștere importantă a fost susținută și de declararea în mai multe rânduri a stării de alertă în Spania, din cauza crizei sanitare, care a obligat restaurantele să se închidă, iar livrările la domiciliu au fost singura lor modalitate de a continua să-și ofere serviciile.

Alte categorii de produse – farmaceutice și parafarmaceutice, hardware, papetărie ș.a. – au început și ele să se livreze tot mai mult la domiciliu.

Conform estimărilor, în Spania există circa 29.500 de șoferi care fac livrări la domiciliu, pentru platforme din întreaga țară, cei mai mulți bărbați (87%) și tineri (40% între 29 și 39 de ani) fiind din America de Sud (64% din totalul șoferilor) și primind o remunerație brută medie de 1.300 de euro pe lună.

Pentru a îmbunătăți condițiile lor de lucru, guvernul spaniol a aprobat în mai Decretul Regal 9/2021, care instituie o serie de măsuri pentru a proteja drepturile lucrătorilor din distribuția la domiciliu, numiți familiar „rider“ (călăreț), și a stabilit ca dată limită 12 august pentru ca aceștia să încheie o relație de angajare cu companiile de livrări. Totuși, informațiile de la aceste multinaționale despre ce vor face ca să respecte legea indică faptul că ele vor propune alternative care, în loc să îmbunătățească, vor înrăutăți starea economică și condițiile sociale ale angajaților.

De acea federația spaniolă a transportatorilor FENADISMER promovează stabilirea de cooperative de lucru care să permită supraviețuirea șoferilor care fac livrări la domiciliu și care vor fi afectați de noua reglementare, integrându-i într-o structură de marketing și sprijin a activității lor în condiții decente de lucru și păstrând independența și flexibilitatea lor organizațională, care să le permită să-și dezvolte activitatea.

Articole similare

Ad