Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Chinezii, băieți deștepți, fac bani în perioada asta!“

Ceea ce se observă acum în transportul maritim este doar vârful aisbergului! Expeditorii și transportatorii sunt printre primii care văd semnele. Pe burse, cotațiile materiilor prime – de la cele alimentare și până la minereu – au explodat, ajungând la maximul ultimilor cinci ani. În China, cel mai mare furnizor de bunuri din lume, importurile de minereu de fier au scăzut în iulie cu peste 21% față de aceeași lună din 2020, când erau la nivel record de 112.700.000 t. Pe lângă asta a scăzut și producția de oțel, deoarece – ce să vezi? – guvernul chinez încearcă să impună anumite limite pentru ca industria să fie în acord cu obiectivele globale privind reducerea emisiilor de CO2.

În urmă cu nici două luni, un manager de supply chain pentru o companie producătoare de minerale industriale îmi spunea că știrea zilei este legată de scumpirea „peste noapte“ a polimerilor, materie primă din care este făcut plasticul. Cererea este atât de mare, încât China nu face față, nici ca producție și nici ca transport, iar creșterile de preț însemnau peste 70%. „Prețul crește galopant și nu s-a stabilizat. Chinezii, băieți deștepți, fac bani în perioada asta!“, concluziona amar managerul. La o privire mai atentă, potrivit ICIS, companie care analizează prețurile pentru mai mult de 180 de materii prime acoperind toate piețele și regiunile, tarifele polietilenei și polipropilenei au crescut la 1.500 de euro/t, cel mai înalt nivel din 2015. Iar asta a afectat zeci de mii de producători europeni de ambalaje pentru alimente, dar și pentru industria auto, afectată inclusiv de criza conductorilor.

Rezultatul acestui dezechilibru trebuie însă privit prin prisma crizei provocate de Covid-19, care a închis China într-o primă fază, pentru ca apoi cererea să fie atât de mare, încât lanțurile de aprovizionare pur și simplu nu au mai făcut față. La început au fost măști și tot ce ținea de echipamente medicale sau munca de acasă, inclusiv computere și imprimante. În schimb, importurile Chinei nu au avut același ritm ca exporturile, drept urmare prețurile la export pentru producția chineză au crescut până la final de 2020. Odată cu intrarea în Noul An Chinezesc, când deja starea de urgență se încheiase acolo, producătorii asiatici deja fuseseră asaltați de comenzi din toată lumea, astfel că au fost dispuși să plătească tarife de transport mai mari, și toți proprietarii de containere le-au mutat în porturile chinezești, care au deservit apoi rutele dintre Europa și SUA via China. Dacă la asta adăugăm blocarea Canalului Suez și cazurile de Covid-19 care au dus la închiderea temporară a două dintre cele mai mari hub-uri portuare din lume, Yantian și Ningbo-Zhoushan, avem tabloul complet.

O analiză recentă a Institutului IFW arată că industria germană primește multe comenzi de producție, dar materiile prime și materialele necesare sunt deseori puține. Blocajele apar din cauza lipsei capacităților de producție și de transport pentru cererea în creștere. Containerele sunt încă greu de găsit. Deoarece mai puțini oameni zboară, există și mai puține oportunități de a transporta mărfuri în cala avioanelor de pasageri. Iar restricțiile corona duc la perioade de blocaj al producției.

Și, în timp ce producătorii caută alternative pentru mutarea unor furnizori mai aproape de unitățile de producție din Europa sau America de Nord, transportatorii caută și ei noi trasee. Recent am scris despre DP World și Agenția Rusă pentru Energie Atomică, Rosatom, care dezvoltă Coridorul Nordic de tranzit, peste Arctica, format din porturi și legături rutiere, care ar economisi până la 19 zile între Asia de SE și Europa de NV. Iar transportatorul chinez Orient Overseas Container Line a deschis o nouă linie de intermodal, care pleacă pe tren din China cu destinația Rusia și mai departe pe vapor către coasta de est a SUA.

Din punct de vedere al aprovizionării, mai mult ca oricând este important felul în care departamentul de producție și de vânzări gestionează situația prin anticiparea corectă a volumelor și lansarea unor comenzi cât mai mari pentru a avea suficient stoc și a compensa întârzierile în aprovizionare. Despre preț nu se mai discută, oricum ai pune pe hârtie, concluzia este una singură: Chinezii, băieți deștepți, fac bani în perioada asta!

Articole similare

Ad