Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costul/km al unui transportator român este evaluat de CNR la 0,83 de euro

Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat recent o analiză a transportului românesc de marfă din 2020, analiză în care se remarcă trei aspecte: evoluția importantă a flotei noastre în ultimii trei ani, de la studiul anterior, dublarea salariului minim în acest interval plus transferul contribuțiilor de la angajator la angajat și majorarea diurnelor.

Flota României este una dintre cele mai active din UE în transport internațional, este prezentă mai ales în țările din vest și realizează peste 30% din volumele sale între terțe țări și aproape 7% în operațiuni de cabotaj.

Salariul brut al șoferilor români a ajuns în trei ani de la mai puțin de 400 de euro la 565 de euro, o consecință directă a dublării salariului minim din 2016 până în 2020. Iar indemnizațiile de deplasare erau în 2020 de 68 de euro/zi pentru 22 de zile/lună.

În ceea ce privește kilometrajul atins de un șofer, acesta a scăzut în medie cu 6% de la ultimul studiu, în timp ce costurile cu șoferii au crescut cu 31%. Costul pe ora de condus a ajuns la o medie de 11,81 de euro, cu 31% mai mult decât în 2017, iar venitul net al unui șofer a crescut de la 15.227 la 20.490 de euro/an, deci cu 34,6%.

Dar aceasta nu a fost singura creștere de costuri: taxele de drum ale transportatorilor români sunt cu 37% mai mari decât în 2017, cele de întreținere/reparații cu 16%, iar cele de deținere a vehiculelor cu 12%. De ieftinit s-au ieftinit carburantul, cu 9%, și asigurarea vehiculelor, cu 12%, dar acestea nu pot compensa creșterile celorlalte costuri.

La momentul realizării studiului costul/km pentru un ansamblu românesc de 40 t care face transport internațional, în afară de costurile administrative, era de 0,76 de euro, față de 0,64 de euro în 2017, deci în creștere cu 19%. Iar dacă se adaugă costurile administrative, evaluate la circa 8% din costul/km, se ajunge la un total de 0,83 de euro/km în 2020, dar în condițiile de dinainte de criza sanitară.

Mai multe despre studiul CNR puteți citi în numărul din noiembrie al revistei Tranzit.

Articole similare

Ad