Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Între simplu și complex: Actros F și L

După lansarea în 2020 a Actros F, pentru a răspunde flotelor care au cerut vehicule simple și funcționale, pentru a se adapta condițiilor de piață din anul pandemic, în această vară Mercedes-Benz Trucks a introdus Actros L, cu mai multe opțiuni deja apreciate la Actros Edition 2, o ediție specială exclusivistă oferită clienților care mai și conduc ei înșiși și celor care aleg să își motiveze șoferii cu astfel de camioane rare. Înainte de a da startul producției de serie, câteva exemplare demo L au fost disponibile pentru a fi testate de presa specializată luna trecută. Cu un sistem MirrorCam înnoit, iluminare pe LED, un scaun mai coborât și mai multe sisteme de asistență în standard, L impresionează prin confortul cabinei GigaSpace cu podea dreaptă. După parcursul foarte silențios cu Actros L, am încercat și noul F, fără bord digitalizat și cu tunel motor de 120 mm. F și L definesc acum extremele ofertei Mercedes-Benz Trucks, între simplu și complex, acestea fiind singurele cabine cu lățime de 2,5 m din portofoliu. În completare, mai sunt disponibile modelele Actros cu cabine de 2,3 m lățime, în variantele S, M și L.

După succesul înregistrat cu Actros F anul acesta, din noiembrie Mercedes-Benz Trucks începe producția Actros L, noul rege al uzinei din Wörth. Peste 50.000 de unități sunt deja comandate, patronii preferând acest model de top pentru a-și arăta aprecierea pentru șoferi, tot mai pretențioși și mai greu de angajat în ultimul an, dar și pentru a-și crește eficiența operațiunilor, grație mai multor sisteme de condus automat menite să înlăture greșelile de condus și să scadă consumul de combustibil: PPC, inclusiv varianta nouă pentru drumuri interjudețene, Active Drive Assist cu Emergency Braking, ABA 5 și multe alte sisteme de asistență pentru șoferi.

Actros L, singura cabină de 2,5 m cu podea plană

Cabina Actros L are 2,5 m lățime și oferă un interior extrem de spațios. Podeaua dreaptă, posibilă grație lipsei tunelului motor, creează o ambianță confortabilă, iar izolația fonică și termică, disponibilă numai pentru această cabină, a fost optimizată.

Poziția de condus a fost coborâtă cu 40 mm, după ce cercetările MB au relevat faptul că șoferii preferă să coboare scaunul cât mai mult, să îl culiseze cât mai în spate și să tragă coloana volanului către ei. Scaunul coborât asigură o vizualizare foarte bună a șoselei, la care contribuie și parbrizul curbat spre lateral și înlocuirea carcaselor voluminoase ale oglinzilor retrovizoare cu monitoare înguste, un pic mai mari decât stâlpii de susținere ai cabinei. Vizibilitatea este crescută și datorită iluminării pe LED atât la interior, cât și la exterior, farurile LED fiind echipare standard pentru Actros L. Iar din aprilie 2022 L va beneficia și de lumini de zi pe LED. De remarcat și noul design al farurilor.

Odată cu cabina L, Mercedes-Benz introduce și alte noutăți: la sistemul MirrorCam s-au păstrat camera și senzorii, însă brațele camerelor sunt mai scurte, pentru un unghi de vizualizare mai bun. De asemenea, s-a făcut un update al softului și s-a crescut rezoluția și contrastul imaginii, astfel încât vizibilitatea este mult mai bună în interiorul unei clădiri. Înainte, dacă vehiculul dădea cu spatele și intra într-un depozit, șoferul nu vedea aproape nimic în monitoare. Noul MirrorCam va fi disponibil din aprilie.

O caracteristică nouă oferită standard pe noul L este indicatorul greutății pe axa față (pe axa spate există un senzor în cuiul de cuplare și se poate aproxima greutatea). Mercedes-Benz a dezvoltat această funcție în urma discuțiilor de la Bruxelles de a introduce obligativitatea măsurării greutății pe axă fie la producătorii de camioane, fie în sarcina instituțiilor de control. În cele din urmă s-a renunțat ca producătorii de camioane să fie obligați să introducă o asemenea funcție, însă producătorul german a introdus-o, totuși, în standard pe noul L, dacă tot a dezvoltat-o.

Saltea suplimentară personală

Scaunele au huse noi, care rezistă la uzură și permit instalarea unor sisteme de ventilație și încălzire. O caracteristică despre care reprezentanții Mercedes-Benz consideră că va fi un punct atractiv pentru șoferi este salteaua suplimentară pentru banchetă, care poate fi luată acasă pentru a fi spălată când șoferul își ia pauza de o săptămână sau când pleacă în concediu. Salteaua suplimentară este oferită momentan doar pentru modelele L cu cabină GigaSpace, pentru cabinele StreamSpace și BigSpace urmând să fie introdusă abia în aprilie anul viitor, ca urmare a dificultății furnizorilor de a face față cererii actuale.

Noul L dispune de bord digitalizat și de toate funcțiile care îl ajută pe șofer să fie relaxat la volan și să conducă eficient și în siguranță.

Sisteme de siguranță și condus autonom

Actros L dispune de o paletă largă de echipări opționale ce include Lane Keeping Assist, Proximity Control Assist, ABA 5 și Active Sideguard Assist S1X, care, în comparație cu sistemul anterior S1R, nu doar că avertizează șoferul cu privire la deplasarea pietonilor sau a bicicliștilor pe partea copilotului, ci e capabil să inițieze manevra automată de frânare la viteze de virare de până la 20 km/oră pentru a opri vehiculul, dacă șoferul nu reușește să răspundă la timp la avertizări.

A doua generație Active Drive Assist (ADA 2) poate menține automat distanța față de vehiculul din față, poate accelera și poate conduce autonom, dacă sunt îndeplinite condițiile de sistem necesare, cum ar fi o rază de curbă suficientă sau marcaje rutiere clar vizibile. Ca noutate, ADA 2 include funcția de asistență pentru oprirea de urgență, care poate iniția o oprire de urgență, atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic, dacă șoferul nu mai controlează volanul, în ciuda avertismentelor vizuale și sonore. După ce vehiculul se oprește în siguranță, pe partea dreaptă a drumului, sistemul acționează automat noua frână electronică de parcare. În plus, ușile sunt deblocate, astfel încât să se poată ajunge direct la șofer în caz de urgență medicală.

Ca majoritatea sistemelor electronice Mercedes-Benz, ADA se poate personaliza în funcție de preferințele șoferului în ceea ce privește rularea între benzile de demarcație. Eu, spre exemplu, prefer să mențin camionul mai aproape de linia din dreapta drumului. Șoferul care a condus înaintea mea și-a setat ADA să mențină camionul mai aproape de linia din stânga. După ce am obosit trăgând de volan spre dreapta, iar camionul se ducea mereu înspre stânga, am realizat că de fapt șoferul își poate seta preferințele în privința rulării camionului între benzile de demarcație – la distanță egală de cele două benzi, mai aproape de banda din stânga sau mai aproape de banda din dreapta – făcându-și viața mai ușoară.

De asemenea, noul afișaj Eco-Support din Multimedia Cockpit Interactive (tot opțional) îl ajută pe șofer să adopte un stil de conducere cât mai economic posibil. Special pentru Actros L sunt incluse afișaje pentru greutatea totală a vehiculului, a semiremorcii și a sarcinii pe puntea față, chiar și pentru camioanele cu semiremorcă având suspensie pneumatică parțială. Odată cu achiziția Multimedia Cockpit Interactive se oferă acces și la Mercedes-Benz Truck App Portal, care le permite companiilor de transport să profite de noile oportunități de conectivitate și să-și echipeze vehiculele cu aplicații ce îmbunătățesc eficiența și confortul, cum ar fi serviciile telematice de la FleetBoard (Time Management, Mapping, Driver Card sau Mass Memory Download).

Un alt sistem automat, cu multiple posibilități de personalizare, este sistemul inteligent de control al vitezei – Predictive Powertrain Control (PPC) – care ia în considerare topografia, condițiile de trafic și restricțiile de circulație, optimizând consumul de carburant cu 3-5%. Noul PPC pentru transport interurban este o bijuterie care îi oferă șoferului facilitatea de a ține doar mâinile pe volan, timp în care sistemul încetinește singur înainte de intersecție sau de un semafor. Dacă ai norocul ca, la intrarea într-un sens giratoriu, să nu vină niciun autovehicul pe prioritate, camionul poate intra în sensul giratoriu și ieși apoi fără să fie nevoie să intervii în vreun fel. Comenzile se iau automat. Șoferul poate preseta un anumit nivel al vitezei cu care să ia curba și cu care să abordeze intersecțiile. Chiar dacă par cam multe presetări de făcut, important de precizat este că acestea se fac o singură data, deoarece PPC recunoaște preferințele șoferului de îndată ce introduce cardul tahograf. Totul este să te obișnuiești întâi cu sistemul. Am încercat la o intersecție unde trebuia să virez la stânga să aștept sistemul să reducă singur viteza și când am decis să frânez singură, până să apuc levierul retarderului, camionul deja începuse să frâneze, ceea ce arată că sistemul acționează destul de apropiat de reacția șoferului. Fără multă experiență în condus camioane și fără a recunoaște ruta din apropierea uzinei Wörth, eu aș fi frânat puțin mai devreme decât a făcut-o PPC, însă până la urmă sistemul a acționat extrem de eficient și în siguranță.

Pe de altă parte, funcțiile automate nu exclud intervenția șoferului, care trebuie să fie atent în permanență, pentru că există situații în care se introduc sensuri unice sau se închide o bandă de mers pentru lucrări sau se închide o porțiune de drum, iar actualizarea sistemului de hărți a PPC nu se face instant, astfel că vehiculul poate face acțiuni greșite, raportate la situația de fapt modificată „în teren”, așa cum am experimentat și noi chiar la testul de conducere cu noul Actros L.

Actros F: funcționalitate și preț atractiv

Actros F a fost lansat în 2020, în plină pandemie, când operatorii de transport erau foarte atenți la costuri, și este destinat în special firmelor care fac transport regional – cutii mobile, gunoiere, cisterne ș.a. – deci aplicații în care șoferii nu petrec luni de zile în camion și nu au neapărat nevoie de toate sistemele inovatoare din dotarea noii generații Actros. Totuși, sistemele de siguranță de bază – ABA5, Lane Keeping Assist și, la cerere cu Sideguard Assist – sunt disponibile, la fel și PPC.

Actros F introduce o cabină nouă în portofoliul producătorului german, în versiuni StreamSpace sau BigSpace cu lățime de 2,5 m și tunel motor înalt de 120 mm, deci cu spațiu interior generos pentru clasa sa, și cu o intrare/ieșire joasă, cu numai trei trepte. Interiorul este mult diferit față de L, având bord clasic și oglinzi laterale convenționale în echiparea standard. Camionul este dotat cu sistem de navigație, control al climatizării, monitor multimedia de 10″ și volan multifuncțional de la actuala generație Actros. Mai puțin silențios decât L, F se axează pe consum redus și eficiență în operare. Camionul este propus alături de aceleași servicii Mercedes-Benz Trucks cunoscute, precum finanțare, service și conectivitate (Uptime și Fleetboard Manager App).

Articole similare