Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Traficul generează investiții pe căile ferate moldovenești și cehe

Creșterea traficului din Europa de Est către coridoarele transasiatice ale regiunii Caucaz are drept consecință implicarea unor teritorii care până acum au rămas ușor în urmă din punct de vedere al dezvoltării infrastructurii. Este cazul uneia dintre cele mai sub-dezvoltate rețele de căi ferate din Europa, cea a Republicii Moldova. Pentru a demonstra cum se schimbă scenariul geopolitic în acest domeniu în cazul “podurilor” între Europa de Est și Asia, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a acordat în octombrie 2021 căilor ferate din Moldova o finanțare în valoare de 23,5 milioane de euro. Suma aparent modestă va avea efecte pozitive asupra unei linii de cale ferată, pentru o mare parte a traseului destinat doar traficului de marfă, care din sudul țării – Căușeni – ajunge la granițele cu România și Ucraina în Giurgiulești. Această linie are cel mai important volum de trafic feroviar din Moldova, fiind folosită de transporturile în tranzit către cele două țări vecine.

Împrumutul BERD vine în urma unui împrumut similar oferit în 2017 de 110 milioane de euro care vizează îmbunătățirea infrastructurii și reînnoirea parcului de locomotive diesel ale căilor ferate din Moldova cu unități cu un impact mai mic asupra mediului. Rețeaua națională de căi ferate este administrată de Calea Ferată din Moldova (CFM), o companie cu capital integral de stat, una dintre cele mai puțin dezvoltate din regiune, deoarece este formată exclusiv din linii cu o singură cale și neelectrificate. Rețeaua moldovenească se întinde pe puțin peste 1.200 km, aproape toate cu ecartament larg de tip rusesc de 1.520 mm, în timp ce sunt foarte puțini kilometri de ecartament standard, prezent doar în nodurile de frontieră.

Trecând în Europa Centrală, un pas înainte în modernizarea căilor ferate privește și Republica Cehă, unde au fost finalizate două proiecte de electrificare pentru un total de 38 km. Managerul infrastructurii SŽ a intervenit pe primii 29 km de la Olomouc la Uničov prin adoptarea tracțiunii electrice de curent continuu de 3 kV, dar cu predispoziția de a trece la standardul de 25 kV. Cu o finanțare parțială UE, șinele au fost reînnoite, linia a fost dotată cu semnalizare European Etcs și viteza a crescut la 160 km/h.

Căile ferate SŽ continuă lucrările de electrificare pe următorul tronson de 29 km de la Uničov până la Šumperk, cu așteptarea finalizării lucrărilor în 2022. A doua intervenție a vizat coridorul cu șină dublă de 8,5 km de la Brno la Střelice, electrificat la 25 kV. Dublarea și electrificarea secțiunii vestice de 10,5 km de la Střelice la Zastávka rămâne de finalizat, unde lucrările vor începe în primăvara anului 2022.

Articole similare

Ad