Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Accent pe servicii și electrificare

În mai 2021, Daimler Trucks și-a făcut publice, în cadrul evenimentului Strategy Day, obiectivele legate de vehiculele comerciale din portofoliu, iar de curând Gianenrico Griffini, președintele juriului International Truck of the Year, a avut ocazia să afle de la șefa Mercedes-Benz Trucks, Karin Rådström, care sunt pașii făcuți până acum, ce urmează în viitorul apropiat și care sunt principalele puncte ale strategiei ce trebuie urmate pentru a se atinge țintele dorite

Obiectivul Mercedes-Benz la nivel global este să aibă o cotă de piață din două cifre, iar pentru asta trebuie să crească vânzările pe anumite segmente și să îmbunătățească serviciile. Dar printre țintele sale se numără și reducerea costurilor cu personalul și a altor costuri indirecte, de producție sau pentru achiziția de materii prime. „La aceste aspecte se lucrează peste tot în lume și deocamdată rezultatele sunt conform planului. Suntem la jumătatea drumului, mai este de muncă și în Europa și în America de Sud, dar suntem pe calea cea bună.“

Pe ambele continente accentul se pune pe client și pe adaptarea portofoliului la cerințele acestuia. De exemplu, în Europa oferta includea numeroase modele și configurații, iar numărul lor a fost redus deoarece nu exista cerere mare pentru toate. De aici a rezultat o scădere a costurilor cu păstrarea pieselor de schimb pe stoc, cu documentația pentru service-uri ș.a. Pe de altă parte, în modelele de care este nevoie pe piață se investește mai mult. Unele dintre camioanele aflate în centrul atenției sunt noile Actros F și L, care se bucură de numeroase cereri din partea firmelor mici și mijlocii, deci au potențial foarte mare de creștere a cotei de piață. Dar și Actros din Brazilia se bucură de apreciere din partea clienților.

Serviciile au, la rândul lor, potențial de creștere, iar aici se intenționează vânzarea mai multor contracte de service și disponibilitatea mai mare a pieselor de schimb, astfel încât până în 2030 veniturile să fie cu 50% mai mari. Compania analizează, pornind de la un indicator de performanță foarte important, cifra de afaceri din service și vânzare de piese de schimb, care sunt piețele unde are o poziție bună și care sunt piețele unde există potențial de optimizare. „Diferențele regionale sunt uriașe și căutăm să determinăm ce nu facem bine în anumite țări, pentru a ajunge și acolo la nivelul celorlalte.“

Disponibilitatea pieselor de schimb este extrem de importantă pentru camioane, subliniază Karin Rådström, deoarece, spre deosebire de un autoturism, în cazul căruia, dacă se defectează, poți închiria un altul până se comandă piesa de schimb necesară și se face reparația, la camioane totul trebuie să se întâmple foarte repede.

Un mare potențial de creștere au și mobilitatea electrică și pe hidrogen, serviciile digitale – conectivitatea, soluțiile de optimizare a rutelor – întreținerea predictivă și serviciile financiare, și pentru toate Mercedes-Benz Trucks are ținte ambițioase.

Multe necunoscute pe drumul spre un transport fără emisii

Electrificarea – atât vehiculele electrice cu baterii, cât și cele cu pilă de combustie – este unul dintre stâlpii strategiei Daimler Trucks în viitorul apropiat, dar întrebarea este dacă se poate atinge până în 2030 ținta de 60% vehicule electrice din totalul vânzărilor în condițiile perturbărilor de pe piață legate de scumpirea materiilor prime, criza de microprocesoare, inflație, creșteri și scăderi ciclice. Reprezentanta Mercedes-Benz Trucks este de părere că se poate ca 60% dintre clienți să cumpere un camion electric în loc de unul diesel, dar sunt și multe necunoscute când vrei să calculezi costul total de operare: prețul electricității, prețul bateriilor, despre care se fac tot felul de presupuneri ș.a. „Însă important este că noi mergem în continuare în această direcție a electrificării. Acum câteva zile am vorbit cu un client din Turcia care mi-a spus că Nike, pentru care face transport, a propus o creștere de tarif de 20% dacă se lucrează cu vehicule fără emisii. Și mai sunt astfel de firme, Ikea, Procter&Gamble, iar în timp vor fi tot mai multe, deci tranziția s-ar putea face rapid. În plus, vor exista taxe pentru emisiile de CO2 și ele vor descuraja achiziția de camioane mai puțin curate. Este un moment extrem de interesant pentru această industrie, momentul unei tranziții atât de importante.“

În ceea ce privește factorii care ar putea influența cel mai mult transformarea sustenabilă, în opinia șefei Mercedes-Benz Trucks este vorba în primul rând de subvenții – și dacă se acordă subvenții unele aplicații, cum ar fi transportul urban cu autobuze, fac mai rapid trecerea spre un model mai verde. „Noi suntem pregătiți și pentru o creștere înceată în următorii ani, după care să vină o creștere exponențială, dar și pentru o creștere liniară, constantă. Ca inginer mi-ar plăcea o creștere constantă, dar se poate întâmpla orice și noi avem flexibilitate și în ceea ce privește sistemul de producție pentru a ne adapta ritmului pieței.“

Articole similare