Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Statele UE au refuzat imbunatatire politicilor privind biocarburantii din culturi alimentare

Ministrii europeni pentru energie au respins in Consiliul de la Bruxelles un acord politic de modificare a politicilor europene privind biocarburantii. Propunerea ar fi limitat la 7% utilizarea biocarburantilor din generatia I (obtinuti din culturi alimentare) care, in amestec cu benzina sau motorina, contribuie la atingerea tintei de 10% de energie regenerabila in transporturi, pana in 2020. Tinta a fost stabilita de UE, care a lasat Statelor Membre posibilitatea de a alege modalitatile de atingere a ei.
 

Cele mai multe au optat pentru biocarburantii de prima generatie. Impactul acestor politici se observa cel mai mult in tarile in curs de dezvoltare, unde cererea din ce in ce mai mare de biocarburanti conduce la defrisari masive, pierderea biodiversitatii, limitarea accesului la hrana si conflicte. Conform estimarilor, amanarea luarii unei decizii va conduce la cresterea cantitatii de emisii de gaze cu efect de sera si a preturilor la alimente.
Introducerea plafonului de 7% a fost considerat de statele europene drept un compromis prea mare, fata de propunerea initiala a Comisiei Europene, de 5%. Diferenta de doua procente reprezinta echivalentul emisiilor a 9 milioane de autoturisme pe drumurile europene, pana in 2020, respectiv 400 de milioane de tone de CO2.
Rezultatul votului determina mentinerea unei cote de utilizare a biocarburantilor de 10% , ce creeaza posibilitatea ca emisiile sa creasca cu 35 – 65 de milioane de tone anual, care echivaleaza cu punerea in circulatie a 14-29 milioane de masini pe drumurile europene, conform Institutului pentru Politici de Mediu Europene (IEEP).
Romania s-a pronuntat in favoarea compromisului. Ministrul delegat pentru Energie, Constantin Nita, a mentionat in cadrul dezbaterilor din Consiliu ca Romania nu isi poate permite un plafon de biocarburanti mai mic de 7%, altfel risca sa nu isi indeplineasca tinta de 10% de energie regenerabila in sectorul de transporturi. Ministrul recunoscuse insa anterior ca exista probleme de natura tehnica si economica ce impiedica introducerea pe piata a benzinei si a motorinei cu un amestec de biocarburanti mai mare de 5%, deoarece in Romania exista peste un milion de autovehicule care nu ar putea utiliza asemenea carburanti.

Articole similare

Ad