Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costurile cu șoferii ale unei firme austriece depășesc 50.000 de euro/an

Studiul publicat recent de CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), referitor la activitatea, specificul și costurile de exploatare ale flotei austriece de ansambluri de 40 t pentru transport internațional pe distanțe lungi, studiu pe care l-a realizat la începutul lui 2020, înainte de criza sanitară, include și informații despre condițiile de muncă și de salarizare de care beneficiază șoferii de camion cu contract în această țară.

Condițiile de angajare și de remunerare a conducătorilor auto din în Austria au fost observate de CNR în cursul a două tipuri de întâlniri: cu angajatorii și cu circa 20 de șoferi întâlniți în parcări și spații de odihnă din Austria, de lângă frontierele cu Slovacia și cu Germania. Ca sinteză a informațiilor din aceste surse, CNR a definit un profil tip de condiții de muncă și de plată a șoferilor austrieci care fac transport internațional rutier de marfă.

Contractul de muncă pe durată nedeterminată este cel mai întâlnit în cazul lor, iar perioada de probă este de o lună. Austria a profitat adesea de vecinătatea cu țările estice și de nivelul ridicat de salarizare pe care îl oferă pentru a atrage șoferi din Ungaria, Slovacia sau țările fostei Iugoslavii, dar în prezent și această forță de muncă devine tot mai rară, mai ales că ei au venituri similare în țările de origine.

Numărul de ore de muncă al unui șofer austriac este cuprins între 180 și 238 pe lună, conform declarațiilor celor intervievați, iar CNR a reținut o medie de 205 ore/lună, din care 160 de ore de condus. Pe an se ajunge la 223 de zile, medie obținută deoarece unii șoferi au spus că lucrează 218 zile, iar alții, 240 de zile, în 45 de săptămâni. Numărul de zile de concediu este de 26 pe an, în condițiile unei vârste medii de 38 de ani și unei vechimi medii de nouă ani. Numărul minim de zile plătite de concediu pentru un angajat austriac este de 25 pe an, dar șoferii au adesea zile în plus, mai ales datorită vechimii și/sau pe baza unui acord sau a unei negocieri la semnarea contractului de muncă.

Pentru cei mai mulți șoferi cursele durează 5-6 zile, ceea ce le permite să fie acasă la final de săptămână. Un al doilea profil, dar minoritar, care reprezintă aproape o treime din cazuri, este cel al șoferilor care fac curse de 10-13 zile, deci ajung acasă un week-end din două. Mai există și alte profile, dar mai rare.

Kilometrajul mediu al unui șofer rezultat din interviurile cu managerii este de aproape 112.000 km/an, iar șoferii declară valori identice. CNR a reținut o medie de 111.500 km/an. În aceste condiții, mai mult de jumătate dintre șoferi nu ajung la durata maximă de condus de 90 de ore în două săptămâni prevăzută în reglementările europene. Iar numărul de ore de condus pe an este calculat la 1.720.

Raportul dintre numărul de șoferi și numărul de camioane dintr-o firmă este de 1,09, în media europeană constatată în studiile CNR.

Șoferii cu contract de muncă austriac primesc un salariu fix lunar apropiat de minimul pe țară, iar cei care acceptă curse internaționale cu plecare de acasă peste noapte primesc un salariu fix mai mare cu 15-20% decât cel convențional, adică 2.400 de euro, în loc de 2.084 de euro, în cazul în care au vechime de nouă ani. Acesta este obligatoriu completat de al 13-lea salariu în iunie și de al 14-lea în decembrie. Iar veniturile suplimentare din orele lucrate în plus sau în zilele de sărbătoare sunt rare din cauza mecanismului de compensare.

În plus față de salariul lunar, șoferul austriac primește indemnizații de deplasare internațională a căror valoare pe zi (zi+noapte) este de circa 40 de euro pentru cele mai multe țări europene, iar CNR reține pentru calculele sale o medie de 14 zile de deplasare în străinătate pentru șoferul austriac tip, care are activitatea împărțită 50% la intern și 50% la internațional pe trasee scurte sau medii, cu țări vecine (mai ales Germania și Italia)

Ținând cont de toate aceste detalii, costul cu un șofer calculat de CNR este de 50.440 de euro/an, printre cele mai mari din Europa, iar 85,5% din remunerație este supusă contribuțiilor sociale și impozitului pe venit. Costul/ora de condus este de 29,33 de euro, iar cel pe kilometrul condus este de 0,45 de euro, dublu față de ce se costată în cele mai multe țări din regiune.

Venitul mediu net lunar al unui șofer austriac este de 2.330,61 de euro.

Alăturat aveți o comparație a costurilor cu șoferi pe care le au firmele austriece în 2020 și firmele germane în 2018.

Comparația costurilor cu șoferii în Austria (2020) și Germania (2018):

 AustriaGermania
Salariu brut (prime diverse și ore suplimentare incluse) supuse taxelor sociale și impozitului pe venit34.752 euro/an29.100 euro/an
Indemnizații de deplasare și alte elemente ale remunerației care nu sunt supuse cotizațiilor sociale și impozitului pe venit5.900 euro/an7.392 euro/an
Cotizații angajator (% din salariul brut)28,13%21,5%
Cotizație angajator în valoare absolută9.775,74 euro/an6.264 euro/an
Cost total anual50.440 euro42.756 euro
Număr de zile de muncă efectivă pe an223217
Timp de condus anual (ore)1.7201.720
Kilometraj anual111.500116.000
Costul orei de condus (euro)29,3324,86
Cost/km (euro)0,450,37

Articole similare

Ad