Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Listare la bursă și ținte ambițioase de profitabilitate

Înainte de listarea sa la bursa din Frankfurt, de pe 10 decembrie, Daimler a organizat evenimentul online Capital Markets Day, pentru investitori și analiști, în cadrul căruia a anunțat că își propune ca în primul trimestru al anului viitor să se califice la DAX, grupul celor mai valoroase companii germane listate la bursă. Tot cu această ocazie s-a vorbit despre măsurile luate pentru creșterea profitabilității și despre pașii pe care îi va mai face compania în direcția unui transport fără emisii poluante.

Jochen Goetz, CFO-ul Daimler, a confirmat angajamentul Grupului de a crește profitabilitatea și valoarea pentru acționari și faptul că ambiția sa este ca rentabilitatea vânzărilor să depășească 10% până în 2025 dacă vor fi condiții favorabile pe piața vehiculelor comerciale.

Deoarece pornește de la abordarea conform căreia „fiecare segment trebuie să performeze“, conducerea Grupului a anunțat marje de profit curajoase pe care își propune să le atingă pentru fiecare activitate în care este implicat, în funcție și de diferitele condiții macroeconomice. În scenariul favorabil pentru 2025, în condițiile unei piețe puternice, Daimler Trucks North America (DTNA) își propune să aibă o rentabilitate ajustată de 12%, Mercedes-Benz de 10%, Truck Asia de 9%, Daimler Buses de 7,5% și noua entitate Financial Services de 14%.

Dar Daimler își propune să-și îmbunătățească reziliența prin scăderea semnificativă a punctului de rentabilitate, astfel încât, chiar și în condiții nefavorabile de piață, să poată obține cel puțin un randament ajustat al vânzărilor de 6-7% în 2025.

Pentru anul acesta rentabilitatea ajustată se așteaptă să fie între 6% și 8%, în ciuda crizei de semiconductori și a scumpirii materiei prime. Asta în condițiile în care în 2020, cu 522.000 de vehicule comerciale vândute în întreaga lume – în 2021 ar urma să se ajungă la 450.000-470.000 – compania a avut o rentabilitate ajustată de 5,8%. Iar pentru 2022 își propune un randament al vânzărilor din segmentul industrial de 7-9%.

Daimler primește în continuare numeroase comenzi din Europa și America de Nord, și nu sunt semne că asta se va schimba în viitorul apropiat, ci dimpotrivă, cererea va fi mare în următorii ani, dar problema este disponibilitatea pieselor și materiilor prime. În trimestrul al treilea din 2021 au fost numeroase comenzi neonorate, deci în ultima parte a anului vânzările se așteaptă să crească mult prin eliminarea acestui neajuns.

Reducerea cu 15% a costurilor fixe se va face cu doi ani mai devreme

Cu această ocazie, compania a anunțat că, datorită măsurilor luate deja, își va atinge ținta de reducere a costurilor fixe cu 15% față de 2019 încă din 2023, cu doi ani mai devreme decât anunțase în cadrul evenimentului Strategy Day din mai.

Daimler își propune să genereze în continuare fluxuri puternice de numerar prin menținerea disciplinei privind cheltuielile de capital, optimizarea alocării de capital și îmbunătățirea profitabilității, ceea ce va fi o bază solidă pentru investițiile în noile tehnologii și pentru consolidarea în și mai mare măsură a bilanțului contabil. Iar rata de plată a dividendelor pe care și-o propune grupul este de 40%.

Și costurile pentru cercetare și dezvoltare ar urma să scadă tot cu 15% până în 2023.

Următorii pași în direcția unui transport fără emisii

Andreas Gorbach, CTO și șeful Truck Technology Group, a vorbit despre strategia Daimler referitoare la tehnologie, care se bazează pe trei stâlpi. În primul rând, investițiile în motoarele convenționale pe combustie vor fi reduse. În afară de parteneriatul dintre Daimler și Cummins, pentru motoare medii, compania mai caută parteneriate pentru motoare grele, astfel încât să împartă invențiile necesare pentru a trece la noile standarde de emisii.

În al doilea rând, cele mai multe costuri pentru cercetare și dezvoltare vor fi direcționate până în 2025 spre vehiculele cu emisii zero (ZEV), domeniu în care compania se concentrează atât asupra celor cu baterii electrice (BEV), cât și asupra celor cu pilă de combustie (FCEV). În ceea ce privește scopul Daimler de a ajunge la o rețea de 150 de stații de alimentare cu hidrogen și la 5.000 de camioane grele pe hidrogen până în 2030, în plus față de recent anunțata colaborare cu Shell, pentru alimentare cu H2 în Germania și Olanda, a mai încheiat două parteneriate, cu BP, pentru accelerarea dezvoltării infrastructurii de alimentare cu H2 în Marea Britanie, și cu Total Energies, pentru Franța și BeNeLux. Iar cu Linde colaborează pentru alimentarea cu hidrogen lichid. În plus, Daimler are parteneriate cu Traton și Volvo pentru dezvoltarea unei rețele europene de încărcare de mare performanță.

Reamintim că MB eActros este deja în producția de serie și în 2022 urmează Freightliner Cascadia, astfel că până în 2030 60% și până în 2039 100% din utilitarele Daimler vândute vor avea emisii zero, iar compania anticipează o paritate a costurilor față de vehiculele diesel până în 2025 pentru BEV și până în 2027 pentru FCEV.

În al treilea rând, Daimler va accelera dezvoltarea softurilor cu arhitectură mechatronic și Sistem de Operare dedicat camioanelor. Mechatronics, planificat pentru 2027, le va aduce cumpărătorilor, ca principale beneficii, intrări în service mai puține și mai eficiente și servicii digitale personalizate, iar Grupul va avea vânzări mai mari, își va fideliza clienții și va avea o viteză de dezvoltare mai mare.

Reprezentanții Daimler explică faptul că, în cazul Actros electric și al altor camioane electrice există două aspecte foarte importante, în afară de prețul de achiziție: eficiența și prețul energiei. „Pe prima o avem sub control, pe a doua nu, pentru că este vorba de cum vor fi prețurile la nivel global. Dar pentru vehiculele pe baterii vedem că în multe zone ale lunii costul total de operare este deja bun.“

Măsurile luate de Mercedes-Benz pentru creșterea profitabilității au dat deja roade

Karin Rådström, responsabilă pentru Europa și America Latină și pentru marca Mercedes-Benz, a explicat că, în ciuda provocărilor importante cu care se confruntă industria producătoare de vehicule comerciale, Mercedes-Benz face progrese în direcția redresării: programele de reducere a costurilor cu personalul în valoare de 280 de milioane de euro sunt deja la jumătatea drumului, iar organizația devine din ce în ce mai flexibilă prin reducerea numărului de posturi de conducere. Compania stă bine și la capitolul eficientizării portofoliului existent de produse și al reducerii numărului de modele de bază, de la 140 la 100, iar costurile cu materia primă au fost și ele diminuate cu 15%. Mercedes-Benz se concentrează mai ales asupra segmentului greu, mai profitabil, și asupra creșterii în continuare a satisfacției clienților și a extinderii ofertei de servicii.

Spre deosebire de acum câțiva ani, compania se va concentra mai mult asupra segmentelor profitabile decât a celor cu o cotă mare de piață, și va da o importanță tot mai mare opționalelor care îi vor aduce marje mari de profit și clienților, valoare adăugată.

Stocul de vehicule rulate va fi redus până în 2025 cu peste 50% față de 2019 printr-o politică de buy back restrictivă și volume mai mici și mai sănătoase de buy back, astfel încât EBIT din această activitate ă crească în total cu 100 de milioane de euro.

Numărul de centre proprii de retail și servicii va crește cu 50 până în 2025, disponibilitatea și livrarea pieselor de schimb vor fi îmbunătățite, vor apărea contracte de service noi sau se vor îmbunătăți cele actuale, uptime și mapping vor fi disponibile și pentru camioane electrice, iar pe baza analizelor big data va apărea un algoritm avansat de stabilire a prețului pieselor de schimb.

Karin Rådström a subliniat faptul că MB continuă să fie numărul 1 în Brazilia și în UE 30 pe segmentele camioanelor medii și grele și că a vândut în total în primele nouă luni din 2021 102.000 de unități, față de 118.000 în întregul 2020, 145.000 în 2019 și 149.000 de unități în 2018. În consecință, veniturile au fost de 11,8 miliarde de euro în primele trei trimestre din 2021, față de 13,8 miliarde de euro în 2020, 16,8 miliarde de euro în 2019 și 16,7 miliarde de euro în 2018, iar EBIT ajustat a fost de 534 de milioane de euro în primele nouă luni din 2021, de -232 de milioane de euro în 2020, de 72 de milioane de euro în 2019 și de 524 de milioane de euro în 2018. Creșterea profitabilități din 2021 s-a datorat, așa cum a subliniat încă o dată șefa Mercedes-Benz, inclusiv eforturilor făcute pentru reducerea costurilor.

Camioanele autonome vor fi o componentă importantă a ofertei în șapte ani

Președintele Bordului Daimler Truck AG, Martin Daum, a declarat că prețurile la care se comandă acum camioanele au crescut, atât din cauza crizei de materii prime și a prețurilor mai mari ale acesteia, cât și pentru că vehiculele cu emisii zero au numeroase componente diferite, unele cumpărate de la furnizori, altele realizate in-house. „Dincolo de preț însă, cel mai important este să diferențiem produsele noastre de ale competiției. De exemplu, pe piață există multe sisteme bune de siguranță, dar noi am dezvoltat unul global, foarte bun, care poate fi folosit oriunde în lume.“

Martin Daum nu crede că vor fi schimbări importante în următorii ani în ceea ce privește camioanele autonome, dar în trei ani ele vor începe să fie folosite, în funcție de cât de mature vor fi soluțiile disponibile atunci, iar în șapte ani „ar putea fi o componentă importantă a ofertei noastre“. Deoarece camioanele autonome presupun cerințe diverse, legate de virare, direcție ș.a., la dezvoltarea lor Daimler colaborează cu mai mulți parteneri. Iar pentru operarea lor clientul probabil va plăti un abonament lunar, în afară de prețul camionului propriu-zis.

Articole similare