Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii sunt încurajați să facă mai repede pasul

Volvo Trucks a organizat un eveniment global online menit să sublinieze importanța de a accelera tranziția spre camioane electrice deoarece, cu toate progresele din ultimii ani, mai sunt încă multe de făcut pentru ca emisiile de CO2 din transport să se reducă vizibil. Printre invitați s-au numărat reprezentanți ai unor companii care angajează volume mari de transport, ca Amazon și IKEA, sau care fac transport, ca DFDS – care a comandat de curând 100 de Volvo FM Electric – și Manhattan Beer Distributors, alături de specialiști Volvo Trucks din diverse departamente. Aceștia au prezentat beneficiile aduse de vehiculele electrice și de serviciile care le însoțesc și au încurajat alte firme să facă rapid pasul spre tehnologia electrică, dar au subliniat și cât de important ar fi ca tot mai multe state să ofere subvenții, pe modelul Germaniei. Trei motive principale îi fac pe transportatori să nu se grăbească să cumpere vehicule electrice – autonomia, infrastructura de încărcare și prețul de achiziție – dar pe fiecare dintre ele participanții la evenimentul online au încercat să le demonteze cu argumente despre care puteți citi în cele ce urmează.

Reamintim că Volvo Trucks a început încă din 2019 să producă în serie camioane electrice și între timp gama s-a extins, incluzând FH, FM, FMX – cu autonomii și sarcini utile mai mari – FE, FL – pentru distribuție urbană, construcții ușoare, salubrizare ș.a. – și Volvo VNR, pentru America de Nord. Acestea constituie un mediu foarte bun de muncă pentru șoferi, sunt silențioase, deci pot lucra și noaptea, și au baterii care costă tot mai puțin, în timp ce motorina se tot scumpește, și oricum utilitarele diesel vor începe să fie excluse din tot mai multe orașe ale Europei.

Autonomia, infrastructura și prețul vor fi impedimente tot mai mici

Jessica Sandström, SVP Global Product management Volvo Trucks, care lucrează în domeniul electromobilității de 15 ani, a declarat în deschiderea evenimentului online că trăim un moment istoric, similar celui în care s-a trecut de la trăsuri la vehicule motorizate, deci un moment în care „se întâmplă multe, și se întâmplă repede. Iar Volvo Trucks este un pionier în domeniu și va continua să facă investiții mari pentru a-și menține poziția fruntașă.“

Compania își propune ca până în 2030 jumătate din vânzările sale globale să fie reprezentate de camioane electrice și ca cel târziu în 2040 toate camioanele sale să meargă fără combustibili fosili.

Un aspect important legat de exploatarea camioanelor electrice îl reprezintă bateriile, care trebuie folosite cât mai eficient pe întreaga durată de viață, la începutul acesteia pe camioane, apoi în alte aplicații, și după aceea trebuie reciclate.

Reprezentanta Volvo Trucks este convinsă că viitorul va fi al camioanelor electrice, deoarece este cel mai eficient mod de a transporta bunuri. Și, deoarece vorbim de un producător cu prezență globală, este mai ușor să găsească soluții pentru toți clienții, indiferent de lungimea curselor și de greutatea totală a vehiculelor, indiferent dacă au sau nu acces la infrastructura electrică – pentru cei care nu au acces sunt propuse pile de combustie.

Încă de acum 50% dintre mărfurile din Europa ar putea fi transportate în vehicule electrice, deoarece un studiu arată că aceasta este cantitatea care merge pe distanțe de cel mult 300 km, cât are autonomie un camion electric. „Dar trebuie ca tehnologia să fie înțeleasă și să demonstrăm că într-adevăr se poate face asta.“ Ce-i determină pe transportatori să fie încă reticenți sunt autonomia vehiculelor, infrastructura de încărcare și prețul. Dar, pentru a-i face să se răzgândească și să fie mai deschiși spre camioanele electrice, Volvo Trucks îi informează că de anul viitor camioanele sale vor avea o autonomie de 300 km, că se pot monta deja stații de încărcare la sediile transportatorilor/clienților și că, în ciuda prețului mai mare decât al vehiculelor similare diesel, valoarea lor totală, inclusiv beneficiile pentru mediu, este și ea mare, și mai există o valoare în a fi pionier într-un domeniu: dacă începi mai devreme, dezvolți competențe despre cum poți folosi tehnologiile respective și vei avea oportunități pe care nu le vor avea concurenții.

Cumpărătorii de transport joacă un rol foarte important

Pentru ca trecerea spre vehicule electrice să se facă în cele mai bune condiții, este nevoie ca furnizorii de soluții de transport, transportatorii și cei care cumpără transport să colaboreze, a subliniat reprezentanta IKEA, Angela Hultberg. „Dacă vrem să ne atingem ținta de 100% livrări la domiciliu cu utilitare electrice până în 2025, trebuie să fim alături de cei care fac ca asta să se întâmple. Și am transmis și un semnal către politicieni în care am spus că vrem sustenabilitate, dar avem nevoie de sprijin.“

Pentru IKEA lucrurile sunt foarte clare: dacă nu poate ajunge la ușa cumpărătorului, nu poate vinde online, deci în zonele cu emisii reduse va fi nevoie de vehicule cu propulsii alternative. Sigur că și costurile vor fi mai mari, dar reprezentanta companiei crede că și clienții sunt tot mai conștienți de nevoia de sustenabilitate, mai ales în orașe, și că vor să vadă că firmele de la care cumpără produse sunt responsabile și investesc în această direcție. Altfel nu vor mai cumpăra de la ele.

IKEA este printre pionieri în ceea ce privește reducerea emisiilor poluante din transport și investește în infrastructura de încărcare, în platforme electrice, în vehicule ș.a. „Cel mai important lucru este să nu așteptăm soluția perfectă, ci să folosim soluția cea mai bună de pe piață și să o facem mai bună. Așa s-a procedat în China, unde între timp s-a ajuns ca 90% dintre livrările noastre la domiciliu să fie cu vehicule electrice, dar mai folosim utilitare electrice în alte 19 țări, printre care India, Australia, SUA, și facem tot posibilul pentru a ne atinge țintele cât mai curând. Iar pentru aceasta trebuie să găsim parteneri care să meargă în aceeași direcție.“

Și Amazon are planuri mari legate de electromobilitate, așa cum a declarat directorul de transport pentru Europa, Helder Vehlo, ceea ce „este bine pentru companie, pentru comunitate, pentru angajați și pentru clienți“.

Ca să se treacă însă la soluții sustenabile de transport trebuie să fie cerere, deci cumpărătorii de transport joacă un rol important. În 2019 Amazon și-a stabilit ca ținte să ajungă la zero emisii de CO2 până în 2040, cu 10 ani mai devreme decât prevede acordul climatic. Acum are în Europa mii de vanuri electrice cu emisii scăzute sau zero, iar până în 2030 vrea să ajungă la 100.000. În ceea ce privește camioanele grele, vrea să opereze numai cu cele ecologice și investește deja mult pentru a testa performanțele mai multor sisteme. „Până acum transportul pe distanțe lungi a avut puține tehnologii disponibile și nici investiții în infrastructură nu s-au făcut, dar lucrurile au început să se schimbe în ultimul timp.“

Atât reprezentanții producătorului, cât și cei ai IKEA și Amazon speră ca, inclusiv prin acest eveniment, să inspire cât mai multe companii să meargă în direcția electromobilității.

DFDS, cel mai mare client de camioane electrice Volvo

Evenimentul online a surprins și momentul în care unul dintre cele 100 de camioane FM electrice cumpărate de DFDS, avându-l la volan pe președintele Volvo Trucks, Roger Alm, i-a fost livrat în portul Göteborg firmei de logistică.

Această comandă este cea mai mare primită până acum de producătorul suedez și una dintre cele mai mari din lume pentru camioane electrice, dovedind că vehiculele grele electrificate sunt deja o soluție viabilă de transport și încurajând și alte firme să ia această decizie. Primele livrări vor avea loc în al patrulea trimestru din 2022, întreaga comandă va ajunge la client în 2023, iar camioanele vor fi folosite pentru transport pe distanțe scurte și lungi în rețeaua logistică a DFDS din Europa.

FM Electric are o greutate totală maxim autorizată de 44 t și o autonomie de 300 km, care poate fi extinsă printr-o sesiune de încărcare în timpul prânzului. Vehiculele pot fi încărcate și noaptea, la infrastructura depozitelor, deoarece vin toate cu încărcător AC, și pe drum cu încărcătoare de mare putere (DC).

În 2021 în Europa au fost înmatriculate câteva sute de camioane electrice de peste 16 t, din care circa 40% sunt Volvo, așa cum declară Roger Alm, care a mai spus totuși că volumele sunt mici față de cum ar trebui să fie, atât în Europa, cât și în America de Nord. Ținta pentru 2030 a Volvo Trucks este ca jumătate din vânzările sale globale să fie reprezentate de camioane electrice.

Și în America de Nord a avut loc recent o nouă livrare, constând din două camioane electrice Volvo VNR care vor transporta zilnic piese de schimb către fabrica de asamblare Volvo din Dublin (Virginia), astfel încât și rețeaua proprie Volvo Trucks să reducă emisiile și să facă un pas înainte în direcția sustenabilității și atingerii obiectivului de a avea zero emisii de gaze cu efect de seră până în 2040. Cele două camioane vor fi livrate înainte de finalul acestui an și vor face 10-12 curse pe zi de la depozitul local de piese până la centrul de asamblare Volvo Trucks, încărcarea lor realizând-se pe timpul nopții, la sediul firmelor de logistică. Bateria le permite o autonomie de până la 240 km, iar frânarea regenerativă poate crește această valoare cu până la 15%, în funcție de tipul curselor efectuate.

Rămânând în Statele Unite, Manhatan Beer Distributors, al patrulea mare distribuitor de bere din New York, a cumpărat acum câteva luni patru camioane Volvo VNR. Compania are 400 de camioane, din care 140 pe CNG, tehnologie pe care o folosește de mult timp, și încă 50 tot pe CNG sunt pe drum, dar vrea să treacă la electric. Fiind o firmă de familie, aceasta este cunoscută pentru mișcările îndrăznețe și pentru preocuparea pentru sustenabilitate, iar achiziția camioanelor electrice de la Volvo este o continuare a investițiilor făcute în ultimele două decenii. „Cu cât începi mai devreme, cu atât pregătești mai devreme oamenii“, declară și reprezentanții acestei companii. „Sfatul pe care îl dăm altor firme este să înceapă acum, pentru că electrificarea va fi o parte a viitorului, deci nu are sens să mai amâne.“

Servicii adaptate, care sporesc eficiența camioanelor electrice

Înainte de a cumpăra un camion electric, clienții vor să știe cât mai multe informații despre el: unde se poate alimenta cu energie, dacă operarea zilnică este la fel de ușoară ca în cazul modelelor diesel, cum afectează vremea și sarcina utilă autonomia ș.a. Pentru a răspunde la acestea, Volvo Trucks are echipe de tehnicieni bine pregătiți, care îi sfătuiesc inclusiv în alegerea celei mai potrivite versiuni, iar eficiența și ușurința în exploatare sunt garantate de diverse pachete de servicii, cum ar fi contracte de service adaptate la vehiculele electrice, planificator de rute, training onboard și offboard pentru șoferi, monitorizare de la distanță a camioanelor, astfel încât să se știe unde e cel mai bine să alimenteze, noaptea la sediu sau și ziua pe traseu, pentru a evita imobilizările nedorite,

În plus, deoarece multe firme preferă să folosească vehiculele electrice înainte să ia decizia de achiziție, sunt disponibile oferte de închiriere pe termen scurt. În Europa camioanele electrice Volvo vin cu încărcătoare, iar în America echipamentul de încărcare poate face obiectul contractului de finanțare pentru vehicul.

În ceea ce privește infrastructura de încărcare, mai ales pentru transport cross border este nevoie de extinderea ei. Atât UE, cât și Volvo Trucks au inițiative în acest sens, intenția fiind să existe cel puțin 1.700 de puncte de încărcare pe autostrăzile din Europa, la principalele centre de distribuție și la toți dealerii producătorului suedez.

Acestea vor deservi mai bine camioanele cu baterii electrice care vor circula pe continent în anii următori, și al căror număr se așteaptă să ajungă la 40.000 până în 2025 și la 270.000 până în 2030.

Discuțiile cu principalii actori din domeniu au continuat

Pe 16 noiembrie, Volvo Trucks a sponsorizat, împreună cu cel mai mare ziar politic din Europa, Politico, un eveniment cu tema „Transportul fără combustibil fosil până în 2050: de la vorbe la acțiune“, care a avut loc la Bruxelles.

La discuții au participat factori de decizie politică, lobby-iști, jurnaliști și asociații din această industrie, iar reprezentații producătorului suedez de camioane au arătat care sunt, în opinia lor, principalele măsuri ce trebuie luate pentru a accelera tranziția către un transport fără combustibili fosili: investițiile mai mari în producerea și distribuirea de energie verde, extinderea rapidă a infrastructurii de alimentare cu energie și alți combustibili alternativi pentru vehicule grele și acordarea de subvenții și alte forme de sprijin care să le permită transportatorilor să cumpere trenuri de rulare alternative.

Președintele Volvo Trucks a amintit și cu această ocazie că, indiferent cât de mare este cota companiei pe care o reprezintă pe piața camioanelor electrice din Europa și din întreaga lume, această piață nu crește suficient de repede și tranziția spre transportul electric se face prea încet. Deci în afară de cele 1.700 de stații de alimentare de mare performanță pe care Volvo Trucks vrea să le implementeze în Europa în următorii ani este nevoie de mult mai multe astfel de puncte.

Ministrul francez de transport, Jean-Baptiste Djebbari, a declarat că se dorește impunerea noilor reglementări abia când piața este matură din punct de vedere al ofertei, deci „sunt foarte încântat să văd că Volvo Trucks stă bine în dezvoltarea gamei sale“.

Iar Ovarith Troeung, director pentru mobilitate verde în cadru ENGIE, a subliniat faptul că, deși se vorbește mult despre electricitate și hidrogen, nu trebuie să uităm că biogazul este deja disponibil, că se folosește și că prețul său este competitiv.

La eveniment a participat și Marco Digioia, din partea Asociației Transportatorilor Rutieri Europeni (UETR), care a adăugat că nu este suficient să fie extinsă infrastructura de alimentare cu energie și cu alți combustibili alternativi, ci trebuie ca și prețurile să fie bune, și că este nevoie de reglementări foarte clare referitoare la tranziția energetică din partea factorilor de decizie din UE.

Existând atât de mulți actori interesați de evoluția transportului, și atât de multe perspective diferite, Volvo Trucks continuă să dezvolte cooperări strânse cu toți aceia care influențează deciziile legate de sistemele de propulsie ale viitorului,

Compania își propune ca până în 2040 să scadă cu 100% emisiile de CO2 ale camioanelor vândute și pentru aceasta vrea să ajungă la o reducere de 20% până în 2025. Drept pentru care se va concentra în paralele asupra a trei tipuri de trenuri de rulare: baterie electrică, pilă de combustie (lansarea acestor vehicule este planificată pentru a doua jumătate a acestei decade) și motoare cu ardere internă (biocombustibili). Dealerii săi vor fi certificați în vânzări de soluții de electromobilitate, service și reparații, iar dezvoltarea de vehicule pe pilă de combustie va necesita o colaborare cu diverși actori din domeniu, segment cu segment, regiune cu regiune, piață cu piață.

Articole similare