Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Magazinele online din România au printre cele mai rapide creșteri din Europa

Piața locală de e-commerce reprezintă 4,19% din PIB-ul României, de 164 de miliarde de euro, potrivit studiului „eCommerce Europe 2021“, realizat Centrul de Informații despre piață din cadrul Universității pentru Științe Aplicate din Amsterdam, la solicitarea de Ecommerce Europe, asociația europeană care reprezintă comerțul digital în UE. Datele se referă la 2020, un an considerat special pentru retailul online, însă raportul oferă și perspective pentru anul în curs, arătând că 54% dintre utilizatorii de internet au efectuat cumpărături online de bunuri sau servicii, în creștere cu 9% față de perioada similară din 2020.

Investițiile în tehnologie, spații de depozitare și vehicule dedicate e-commerce sunt susținute puternic de aceste cifre din retail, care practic arată nevoia fulfillerilor și a curierilor de a ține pasul cu consumatorii. Deși piața de e-commerce beneficiază de o tendință de creștere în contextul pandemiei de Covid-19, curieratul și logistica dedicată comerțului online au crescut și mai mult din 2020 încoace, chiar și cu diversele fluctuații de la o lună la alta cauzate de restricțiile impuse de autorități și care, evident, influențează tendințele de consum ale românilor. Păstrând același dinamism punctual, anul acesta a continuat pe un trend crescător, însă nu cu aceeași fervoare ca în 2020, mai ales că au fost perioade lungi când măsurile au fost relaxate și consumatorii s-au orientat către retailul tradițional. „Comerțul electronic realizează 10-15% din totalul vânzărilor cu amănuntul din UE. Creșterea robustă din ultimul deceniu s-a accelerat odată cu pandemia, cu mult mai mulți consumatori care au intrat online pentru prima dată: 71% dintre europeni au cumpărat online în 2020, în creștere de la 66% în 2019 și 64% în 2018. Ne așteptăm această tendință să continue pe măsură ce consumatorii au dobândit experiență, văd avantajele vânzărilor online și să se așteaptă la o experiență perfectă, inclusiv un mix între cumpărăturile offline și online“, a declarat Christian Verschueren, director general Ecommerce Europe.

În privința României, rata de creștere a comerțului online a fost anul trecut de 30%, ceea ce ne-a situat în partea superioară a clasamentului din U28, în fața unor țări cu tradiție, precum Spania, Portugalia, Italia, Franța sau Danemarca, dar și a celor din regiune, precum Bulgaria și Serbia. În același timp, valoarea comerțului electronic raportată la PIB (159 de miliarde de euro) s-a ridicat la 3,51%, în timp ce estimările pentru 2021 arată 4,19% din 164 de miliarde de euro.

Crește cross-border-ul

Din punct de vedere al locației retailerilor, datele arată că pe ultimele trei luni ale anului, cele mai puternice din punct de vedere al vânzărilor, 97% din cumpărăturile online au fost efectuate de la magazine care dețin filiale locale, în timp ce 10% au reprezentat livrări cross-border de la selleri din UE, 5% au provenit din alte țări și 8% au fost livrări efectuate în numele altor magazine, atât UE, cât și din afara Uniunii. De altfel, România este unul dintre statele membre în care internetul are cea mai mare rată de penetrare – un posibil succes pentru creșterea exponențială a e-commerce – de 85% în 2020 și o estimare de 87% pentru 2021.

Raportul mai citează și diverși indici, printre care LPI – Indexul performanței logistice (cu ultimele date publicate în 2018) – direct legat de infrastructura rutieră și care arăta că, din 160 de state analizate, România ocupa locul 48, în timp ce Germania era lider global. Un alt indice a fost cel al mediului de afaceri și al ușurinței cu care se pot face afaceri în România – Ease of Doing Business – iar în 2020 ne situam pe locul 55.

La finalul lui 2020, sectorul comerțului electronic a atins 5,6 miliarde de euro, potrivit estimărilor Asociației RMO, cu 30% mai mult decât în 2019. Creșterea a fost cu aproximativ 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pandemiei de Covid-19 care a accelerat ritmul cumpărăturilor online și procentul plăților online prin card. Cu toate acestea, 65% dintre clienți încă aleg plata ramburs. 57% dintre consumatori sunt dispuși să cumpere când au la dispoziție o formă de plată diversificată și adaptată așteptărilor lor. 67% din clienți sunt mai dispuși să ia decizia de cumpărare când livrarea nu implică un cost pentru ei. Din punct de vedere al sectoarelor câștigătoare, în afară de cele „clasice“ precum IT&C, birotică, papetărie și fashion, segmentul de bricolaj și construcții a câștigat foarte mult. Migrarea către cumpărături online s-a văzut și în food delivery și eGroceries, inexistente acum câțiva ani, și care între timp au explodat. În plus, potrivit firmelor de curierat, comenzile din zona rurală au înregistrat anul trecut o accelerare cu 20%.

Achizițiile online își vor continua ritmul de creștere, în ciuda tuturor provocărilor din ultimii doi ani.

Articole similare

Ad