Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

VIDEO: „Cu cât ștatul de plată al șoferului e explicat mai precis, cu atât mai ușor va trece controlul”

Webinarul Tranzit “Clarificări despre detașarea șoferilor și întoarcerea camioanelor“ a încercat să aducă mai multe informații și despre cum calculăm remunerația minima pentru diferitele situații de detașare. Din păcate, nici reprezentanții Ministerului Transporturilor, nici cei ai industriei – UNTRR și Move Expert – nu au putut oferi mai multe clarificări în acest sens, ca urmare a faptului că niciun stat membru al UE nu publicase până la finalul lui ianuarie pe site-urile Ministerelor Muncii nicio informație referitoare la definirea remunerației minime și elementele componente.

Astfel, momentan nu se știe dacă indemnizația de detașare/diurna sau alte indemnizații sunt elemente constitutive ale remunerației, desi directiva detașării specifică clar acest lucru.

Întrebat dacă Move Expert poate face un instrument de calcul automat al remunerației minime în fiecare situație de detașare, Sebastien Schmitt, directorul general al firmei Move Expert, a spus că, “pentru a face o soluție de calcul salarial în Franța, de exemplu, pentru o firmă de transport, ai nevoie de cel puțin 50 de informații diferite. În Spania, e nevoie de 9 sau 10. Sunt țări în care dacă ai orele de lucru ale șoferilor se poate calcula remunerația. Începem să elaborăm un simulator – care nu are pretenția de a face un calcul extrem de precis – dar măcar să dea o indicație asupra sumei de plată. Dar nu poate avea pretenția de a fi exact, pentru că problematica e extrem de complexă: până și pentru Spania sumele sunt diferite de la regiune la regiune. Deci încercăm să simulăm calcule în funcție de situație – detașare sau transport bilateral – pentru remunerația minimă și, în cele din urmă, amenzile pe care le riscă o companie. Pentru că amenzile reprezintă al treilea „pachet” care intervine aici. În același timp, pentru câteva dintre țări, cele care fac cel mai des obiectul detașării, căutăm companii specializate pe salarizare, care să ne dea automat un nivel al remunerației de plată.”

Șoferul nu trebuie să aibă în original, în camion, un număr mare de documente, cum era necesar la Macron de pildă – contract de muncă, contact/contract reprezentant legal în Franța ș.a. – ci îi este necesară doar declarația de detașare, cu un cod QR pe care agentul de control îl poate scana și vedea în sistem toate informațiile:

Șoferul trebuie să mai arate, în caz de control, doar descărcările din cardul tahograf și CMR-ul.

Dacă se dorește verificarea îndeplinirii remunerației minime, statul membru care constată în urma unui control pe șosea sau care vede în IMI că șoferii unei firme au fost declarați detașați în acest stat membru, cere operatorului documente justificative:

  • dovezi ale operațiunilor de transport care au loc în statul membru gazdă, cum ar fi CMR-ul electronic (e-CMR) sau dovezile menționate la articolul 8 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009 (n.r. – numele, adresa și semnătura expeditorului; numele, adresa și semnătura transportatorului; numele și adresa destinatarului, precum și semnătura acestuia și data livrării odată ce mărfurile au fost livrate; locul și data preluării bunurilor și locul destinat livrării; descrierea de uz comun a naturii mărfurilor și a modului de ambalare și, în cazul mărfurilor periculoase, descrierea lor general recunoscută, precum și numărul de pachete și mărcile și numerele lor speciale; masa brută a mărfurilor sau cantitatea acestora exprimată altfel; plăcuțele de înmatriculare ale autovehiculului și ale remorcii.)
  • înregistrările tahografului și, în special, simbolurile de țară ale statelor membre în care șoferul a fost prezent atunci când a desfășurat operațiuni de transport rutier internațional sau operațiuni de cabotaj, în conformitate cu cerințele de înregistrare și de păstrare a evidenței prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 561/2006 și (UE) nr. 165/2014
  • documentația referitoare la remunerația conducătorului auto pentru perioada de detașare;
  • contractul de muncă sau un document echivalent în sensul Articolului 3 din Directiva 91/533/CEE a Consiliului;
  • fișele de pontaj legate de munca șoferului și dovada plăților.

“Cu cât statul de plată este scris mai precis, cu atât va trece mai rapid și mai ușor inspecția. Atunci când fișa de salariu afișează metode neclare de calcul, probabil inspectorul poate cere o dovadă suplimentară a modului în care a fost calculat salariul”, a mai spus Sebastien Schmitt.

Precizăm încă o dată că în cazul operațiunilor de transport cross-border, detașarea începe de la momentul încărcării pe teritoriul unei țări până la ieșirea de pe teritoriul acelei țări și de la intrarea pe teritoriul țării în care descarcă și până la punctul de descărcare. Dacă tranzitează alte țări între încărcare și descărcare, pe teritoriul acelor țări șoferul nu este considerat detașat.

Reamintim că există curse cross-border care nu se supun regimului detașării. Situațiile de exceptare ale curselor cross-border de la detașare pot fi consultate aici:

https://traficmedia.ro/15-scenarii-de-operatiuni-de-transport-pentru-a-sti-cand-se-aplica-detasarea-si-cand-nu/

Articole similare

Ad