Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comenzile date în avans, o strategie câștigătoare în 2021

Datorită faptului că vinde mai ales modele specializate, Inter Cargo Grup a avut un an record în 2020 – deși piața de semiremorci din România a scăzut – și apoi un altul în 2021, când a depășit 500 de unități noi și second-hand vândute. În toamnă compania a finalizat construcția noului service de lângă București, a cărui echipare urmează să se încheie în curând, și care va fi operațional din martie 2022.

Cele peste 500 de vehicule vândute se împart în 332 de remorci și semiremorci noi Wielton și Langendorf, 20 de remorci rutiere noi, peste 40 de remorci agricole noi și mai mult de 120 de semiremorci rulate, din toate mărcile, dar mai ales Wielton.

Circa 250 de semiremorci sunt basculabile, împărțite aproape egal între cele pentru transport de cereale și cele pentru materiale de construcții, iar restul sunt majoritar prelate. Inter Cargo a avut și clienți de flote: cele mai mari, dintre care una de 100 de unități, cu livrare în 2021 și în 2022, și una de 30 de unități, sunt de prelate, iar cele de basculante pentru cereale sau construcții au numărat în general 20-25 de unități. Clienții din construcții nu au dat comenzi mari, cu excepția unuia, care a cumpărat 40 de semiremorci, dintre care 15 s-au livrat în 2021 și restul în ianuarie-februarie 2022. Iar unii au împărțit necesarul de vehicule între mai mulți producători, pentru a fi siguri că le vor primi pe toate.

Deoarece Wielton a cumpărat mai demult Langendorf și și-a mutat producția de trailere agabaritice la compania germană, din 2021 Inter Cargo este și importator oficial Langendorf în România, pentru trailere, semiremorci pentru transport de sticlă și unele basculante de nișă pe care Wielton nu le are în portofoliu. Dar în ceea ce-i privește pe ceilalți producători locali cumpărați de-a lungul timpului de compania poloneză – Lawrence David din Marea Britanie, Fruehauf din Franța, Guillén Desarrollos Industriales din Spania – aceștia rămân pe piețele de origine, nu vor fi deocamdată reprezentați în România.

Și cifra de afaceri a Inter Cargo crescut în 2021, cu 20-25% față de 2020, după ce și în 2020 crescuse în aceeași măsură față de 2019.

Alexandru Păunescu, directorul general al companiei, consideră că rezultatele foarte bune din 2021 – un an în care cererea a fost mare și producătorii au fost depășiți de situație – se datorează faptului că Inter Cargo nu a avut termene mari de livrare, deoarece comandă de obicei semiremorci pe un an înainte, „și asta ne ajută când alți producători nu au vehicule pe stoc sau au termene mari de livrare. 2021 însă a fost atipic pentru că cererea a fost mult mai mare decât oferta și toți importatorii, nu numai noi, au pierdut contracte deoarece nu au avut ce vinde.“

Deși punctual au mai lipsit de pe piață anumite componente, Wielton nu a livrat semiremorci incomplete și nici nu a întârziat livrarea cu mai mult de 2-3 săptămâni, ci a găsit furnizori alternativi.

Și pentru 2022 Inter Cargo a comandat dinainte toată producția pe care o poate aloca fabrica Wielton pentru România. Dintre aceste vehicule, un sfert au fost deja vândute, „dar e posibil să nu vindem mai mult decât în 2022, deoarece locurile în producție alocate nouă sunt în cel mai bun caz la nivelul din 2021. Putem crește doar dacă primim realocări, ceea ce ar fi posibil din a doua parte a anului, deoarece Wielton va deschide atunci o nouă fabrică.“

În cazul unor modele mai specializate, care nu se potrivesc cu ce s-a pus în avans în producție, termenul de livrare este de nouă luni, iar pentru cele standard, altele decât cele pre-comandate, dacă s-ar găsi locuri în producție, livrarea s-ar putea face în 3-4 luni.

Prețuri mai mari cu 20-25%

În cazul Wielton prețurile semiremorcilor noi au crescut cu cel puțin 20%, în funcție de gamă – pentru basculante cu 20-25% și pentru prelate cel mai mult, cu 30% – din cauza scumpirii accelerate a materiei prime. Și semiremorcile folosesc cipuri, de exemplu, pentru modulatoarele de frână, și acestea au costat și cu 300% mai mult. „Dar problema cea mai mare nu este creșterea prețurilor“, subliniază Alexandru Păunescu, „ci incertitudinea. Wielton nu ia nici de la noi comenzi pe termen lung cu preț fix, ci își rezervă dreptul de a ajusta trimestrial prețurile chiar pentru produse deja comandate, deoarece nici furnizorii nu acceptă comenzi cu mai mult de trei luni înainte, față de un an în trecut. Desigur, aceste ajustări pot apărea doar la pre-comenzile dealerilor, nicidecum la comenzile ferme date de clienții finali.“

Un an bun, care putea fi și mai bun, pentru semiremorcile rulate

Termenul mare de livrare în cazul semiremorcilor noi este motivul pentru care vânzările de vehicule second-hand au crescut foarte mult, „dar și aici am fi putut vinde mai multe dacă am fi avut. În a doua parte a anului au fost tot mai greu de găsit, numai din trade in – dar aici trebuie să îi poți livra clientului produsul nou, deci e un cerc vicios. Și tendința continuă.“

Unele semiremorci rulate provin de pe piața internațională, Inter Cargo având un angajat care se ocupă de astfel de achiziții – însă și numărul lor a fost limitat.

Prețurile vehiculelor rulate au urmat tendința celor noi, fiind cu 20-25% mai mari decât în urmă cu 6-12 luni.

De la 2022 Alexandru Păunescu se așteaptă la o creștere a vânzărilor de semiremorci second-hand – „piața ne permite asta“ – dar depinde de cum se vor găsi vehicule disponibile. Firmele în general nu mai fac achiziții de semiremorci noi pentru a înlocui altele mai vechi, decât dacă chiar au depășit o anumită vârstă. În rest, își extind flotele, deoarece încep să vadă cât de dificilă este situația cu temenele de livrare.

Inter Cargo caută săși extindă în continuare portofoliul

Alexandru Păunescu declară că este în continuă căutare de produse alternative non-concurente cu Wielton, tocmai pentru a ține vânzătorii ocupați în aceste perioade în care semiremorcile alocate pentru România sunt limitate ca număr, dar și pentru a diversifica portofoliul cu modele de nișă, mai ales cisterne.

Inter Cargo comercializează de mai mulți ani vehicule Dobrowolski, dar numai sărărițe și pluguri, nu și echipamente de salubrizare, deoarece nu are departament care să se ocupe de participarea la licitații publice.

Noul service își așteaptă clienții din martie

În toamna lui 2021, Inter Cargo a finalizat construcția noului său service de lângă București, iar în februarie ar urma să fie gata și finisajele și echiparea lui. Cu această ocazie, firma va începe să vândă și servicii de întreținere/reparații, gândind mai multe pachete, de tip abonament, întâi pentru clienții existenți – „deoarece, fiind un produs nou, preferăm să-l folosim pentru firme cărora le știm specificul activității și comportamentul în service“ – apoi și pentru cei noi și apoi pentru întreaga piață, indiferent de marca de semiremorci deținută, deoarece operațiunile ce țin de garanția semiremorcilor Wielton nu vor ocupa mai mult de 25% din capacitatea atelierului. Acesta va avea și stație ITP și este echipat și pentru a repara camioane, dar pentru început, dată fiind experiența de peste 20 de ani cu semiremorcile, nu se va lucra decât pentru ele.

În noul atelier se pot repara simultan nouă ansambluri autotractor+semiremorcă și se pot face orice fel de operații, în afară de tinichigerie – dar ea se va adăuga pe viitor – existând inclusiv un stand Josam de ultimă generație, pentru îndreptat șasiuri – din care în țară mai sunt, pentru semiremorci, doar 2-3, așa cum declară Alexandru Păunescu – și două poduri rulante pentru când se va face asamblare de suprastructuri Wielton.

Inter Cargo va continua colaborarea cu service-urile din actuala sa rețea de parteneri, dar le va gestiona direct activitatea – până acum ele lucrau pentru Wielton, prin Inter Cargo – ceea ce va duce la o viteză mai mare de reacție. În acest scop firma și-a extins departamentul de garanții. În ceea ce privește echipa de specialiști din service, care ar urma să ajungă la 25 de persoane până în iunie, o parte au fost deja recrutați, iar pentru restul se fac în continuare angajări.

Inter Cargo se ocupa și până acum de vânzarea de piese de schimb și o va face cu atât mai mult după ce va fi funcțional service-ul.

Bugetul alocat noului centru a fost depășit cu circa 50% din cauza scumpirii materialelor de construcții, „dar am avut un sprijin important din partea BCR, care a fost un partener flexibil și a acceptat rapid toate majorările atunci când am depășit plafoanele aprobate inițial“.

Articole similare