Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața de camioane grele depășește iar 6.000 de unități

În 2021 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform, DRPCIV, 6.319 autovehicule comerciale cu masa totală maxim autorizată mai mare de 16 t, față de 4.679 în 2020. Dar, pentru că 2020 a fost un an atât de atipic încât nu poate fi considerat un bun reper, precizăm că în 2019 au fost 6.981 de unități, deci cu 33%, respectiv cu 9,5% mai multe decât în 2020 și 2021. În ceea ce privește semiremorcile însă, 2021 a adus o creștere nu numai față de 2020, ci și față de 2019: 4.792 de unități noi, față de 2.879 în 2020 și 3.870 în 2019.

Din cele 6.319 autovehicule de peste 16 t, 6.042 sunt autotractoare, față de 4.324 în 2020 și 6.735 în 2019. La această categorie lider de piață este Mercedes-Benz, cu 1.394 de unități (1.008 în 2020 și 1.662 în 2019), urmat de Volvo, cu 927/784/1.112, și MAN, cu 887/800/1.132. La foarte mică distanță este DAF, cu 885 (478 în 2020 și 1.020 în 2019), după care decalajul crește până la Ford (609/402/405), Scania (510/269/649), IVECO (417/304/501), Renault Trucks (311/254/214), ATP Trucks (99/20/10) și Astra, Kamaz și Tatra (câte 1).

Dintre cele 282 de autoșasiuri noi de peste 16 t (în 2020 au fost 355, iar în 2019, 246), 114 sunt Ford (138 în 2020 și 131 în 2019), 48 sunt MAN (85 în 2020 și 35 în 2019), 32 Mercedes-Benz (25 în 2020 și 7 în 2019), 22 sunt IVECO (24 în 2020 și 31 în 2019), 16/7/6 sunt DAF, 14/25/3 sunt Scania 12/20/3 sunt Liebherr, 9 sunt Renault Trucks, 6 sunt Faun Expotec, 4 sunt Volvo, 2 sunt Schwing și câte 1, Demag, Roman și Sisu.

6-16 și 3,5-6 t, două categorii restrânse și stabile

În 2021 s-au înmatriculat pentru prima dată în Româna 354 de autovehicule comerciale de 6-16 t, față de 306 în 2020 și 425 în 2019.

Dintre cele 259 de autoutilitare de 6-16 t (în 2020 au fost 230), IVECO a vândut 156 (49 cu prelată, 32 cu obloane rabatabile, 21 pentru transport de butelii, 14 cu temperatură controlată, 13 basculante, 12 furgoane, 9 pentru transport de vehicule, 3 cu cârlig ridicător, 2 cisterne și 1 platformă), față de 152 în 2020. Producătorul italian este urmat la mare distanță de Mercedes-Benz, cu 53 (40 de basculante, 5 cu prelată, 3 cu temperatură controlată, 2 furgoane, 1 pentru transport de butelii, 1 cu obloane rabatabile și 1 izotermă) față de 23 în 2020, MAN, cu 28 (12 cu prelată, 10 furgoane, 2 cisterne, 2 basculante, 1 cu temperatură controlată și 1 pentru transport de butelii), față de 15, Renault Trucks, cu 10 (4 pentru transport de butelii, 2 furgoane, 2 basculante, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile), față de 15, DAF cu 6 (2 basculante, 1 cu obloane rabatabile, 1 cu prelată, 1 cisternă și 1 cu temperatură controlată), față de 14, Volvo Trucks și AEBI (câte 2) și Isuzu și Junge Fahrzeugbau (câte 1).

Iar dintre autospecialele de 6-16 t s-au înmatriculat 95 de unități, față de 76 în 2020. Lider de piață este IVECO, 45 de unități (28 de gunoiere, 8 vidanje, 2 vehicule Tevor de recuperare, 1 vehicul pentru curățare străzi/canale, 1 vehicul pentru apicultură, 1 autorulotă, 1 dispozitiv de forare, 1 pentru pompieri, 1 platformă ș.a.), față de 27 în 2020, urmat de Mercedes-Benz, cu 16 (2 vehicule pentru curățare străzi/canale, 2 gunoiere, 1 vehicul pentru pompieri, 1 pompă, ș.a.), față de 2, și Renault Trucks, cu 9 (3 vehicule pentru pompieri, 3 gunoiere, 1 vidanjă, 1 vehicul pentru forare și 1 platformă de lucru aeriană), față de 14. DAF a vândut 8 unități (5 gunoiere, 2 vehicule de curățare străzi/canale și 1 vidanjă), față de 3 în 2020, Isuzu 8 gunoiere, față de 14, MAN 5, din care 2 gunoiere, față de 12, iar Hako și Volvo Trucks au vândut câte 2 autospeciale de 6-16 t.

Din categoria autovehiculelor comerciale de 3,5-6 t au fost înmatriculate 76 de unități noi, față de 53 în 2020 și 91 în 2019.

Dintre acestea, 33 sunt autoutilitare de 3,5-6 t (42 în 2020), categorie unde lider de piață este IVECO, 16 unități (6 stropitoare, 5 cu prelată, 2 cu obloane rabatabile, 1 basculantă, 1 furgon și 1 cu transport de butelii), față de 8. Îl urmează Volkswagen (2 basculante, 2 furgoane, 1 pentru transport de vehicule și 1 pentru transport de butelii), Renault (4 cu temperatură controlată și 1 basculantă), Mercedes-Benz (2 furgoane, 1 cu prelată și 1 pentru transport de vehicule) și MAN (1 basculantă și 1 furgon). În 2020 liderul acestei categorii fusese Renault, cu 15 furgoane.

Iar dintre cele 43 de autospeciale de 3,5-6 t (în 2020 au fost 11), 29 sunt Mercedes-Benz (15 blindate, 2 ambulanțe, 1 autorulotă ș.a.), față de 1, câte 3 sunt Hako și IVECO, 2 au vândut Volkswagen, Hymer și Movilvetta Design și câte 1 Carthago și Toyota. În 2020 lider de piață la această categorie atât de restrânsă a fost IVECO (4 autospeciale de 3,5-6 t).

Ford, lider de piață la categoria ușoară, la mare luptă cu Dacia

În 2021 s-au înmatriculat pentru prima dată în România 17.161 de autoutilitare noi de până la 3,5 t, față de 13.921 în 2020 și 17.178 în 2019. Liderul pieței la această categorie, după mai multe schimbări de locuri cu Dacia, este Ford, cu 3.239 de unități (1.737 de furgoane, 765 de suprastructuri deschise, 239 cu temperatură controlată, 174 cu obloane rabatabile, 135 cu prelată, 121 de basculante, 48 de izoterme, 17 camionete pick-up, 2 pentru transport de vehicule și 1 platformă), față de 2.607 în 2020. Dacia a vândut 3.107 unități (2.886 de furgoane, 190 de camionete pick-up, 27 cu temperatură controlată, 2 izoterme și 2 pentru transport de animale), față de 2.408 în 2020. Podiumul este completat de IVECO, 1.920 de unități, față de 1.299.

Peste 1.000 de unități au mai vândut Renault (1.859, față de 1.395 în 2020), Mercedes-Benz (1.359/1.187), Volkswagen (1.076/1.182) și Fiat (1.002/1.135). Peste 500 de unități au vândut Toyota (842/482) și Peugeot (579/494). Mai mult de 100 de unități au vândut Citroën (474/260), Opel (440/1.021), Mitsubishi (209/165), Nissan (174/165) și Isuzu (108/75).

Au mai vândut autoutilitare de până la 3,5 t MAN (37), Dodge (18), Suzuki (17), Ssangyong (14), Jeep (8), Ram (7), Piaggio și GMC (câte 4), Chevrolet (3), Paragan și STX (câte 2) și Ameline, Plandex, Spier și Zappdesign (câte 1).

Din categoria autospecialelor de până la 3,5 t au fost înmatriculate 653 de unități, față de 572 în 2020 și 1.113 în 2019. Lider de piață este Benimar, cu 83 de autorulote, față de 32 în 2020, urmat de Renault, cu 81 (41 de vehicule blindate, 26 de ambulanțe, 2 platforme de lucru la înălțime, 2 magazine, 1 electro ș.a.), față de 135, și IVECO, 53 (42 de platforme de lucru aeriene, 3 magazine, 2 vehicule pentru apicultură, 2 gunoiere, 2 vidanje ș.a.), față de 15. Urmează în clasament Ford (39), XGO (34), Rimor (33), Volkswagen (32), Ahorn (29), Chausson (28), Nobel Art și Roller Team (câte 23), Weinsberg și Oil& Steel (câte 15), P.LA (12), Mercedes-Benz și Poessl (câte 11), Dacia (10), Bergadana, Hymer și Toth Es Fiai (câte 8), McLouis (7), Capron (6), GSR, Illusion, Knaus, Pilote și Palfinger (câte 5), Dethleffs, Fiat, Mobilvetta și Socage (câte 4), Challenger, Movex, Notin și Opel (câte 3), Autostar, Burstner, Chausson, Hobby, Piaggio, Sun Living, Toyota și Westfalia (câte 2) și Adria, Carthago, Elnagh, Eura Mobil, Font Vendome, Giotti Victoria, Isuzu, Karmann Mobil, Laika, Les Dauphins, MAN, Nissan, Peugeot, Rema și Veicoli Blindati Nom (câte 1).

În total din cele patru categorii de greutate s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform datelor DRPCIV, 23.031 de autovehicule noi și 52.254 rulate, iar 97.182 au fost reînmatriculate, față de 18.763, 54.086, respectiv 81.083 în 2020 și 24.925, 54.799, respectiv 81.077 în 2019. Iar conform calculelor noastre, care le includ la categoria autovehiculelor noi și pe cele ce în statistici apar ca fiind rulate la prima înmatriculare în România, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult șase luni înainte de data înmatriculării în România, sunt 24.008 unități noi în 2021, 19.487 în 2020 și 25.812 în 2019.

Cu peste 1.000 de semiremorci noi mai mult decât în 2019

În 2021 s-au înmatriculat pentru prima dată în România, conform DRPCIV, 4.116 semiremorci noiși 7.147 rulate, iar 12.445 au fost reînmatriculate, față de 2.306, 6.993, respectiv 10.341 în 2020 și 3.303, 6.035, respectiv 10.003 în 2019. Iar conform calculelor noastre este vorba de 4.792 de semiremorci noi, față de 2.879 în 2020 și 3.870 în 2019.

Lider de piață este Schmitz Cargobull, cu 1.823 de semiremorci noi înmatriculate (916 prelate, 594 de basculante, 199 cu temperatură controlată, 54 de furgoane, 37 pentru transport de containere și 23 de izoterme), față de 981 în 2020 și 1.404 în 2019. Urmează în clasament Krone, cu 806 (709 prelate, 44 cu temperatură controlată, 22 pentru transport de containere, 20 cu obloane rabatabile, 9 furgoane, 1 suprastructură deschisă și 1 DA99 pentru transport de încărcături lungi), față de în 531 în 2020 și 851 în 2019, și Kögel, cu 362 (350 de prelate, 7 basculante, 3 cisterne, 1 cu obloane rabatabile și 1 platformă), față de 130 în 2020 și 146 în 2019.

Wielton a vândut 304 semiremorci noi (247 de basculante, 54 de suprastructuri deschise, 2 prelate și 1 cu podea coborâtă), față de 272 în 2020 și 250 în 2019, iar Schwarzmüller 269 (128 de basculante, 102 prelate, 15 cu obloane rabatabile, 13 pentru transport de lemn, 7 platformă, 2 pentru transport de butelii și 2 pentru transport de vehicule), față de 192 în 2020 și 218 în 2019,

Mega a vândut 253 de basculante și 2 pentru transport de lemn, față de 125 de semiremorci în 2020 și 146 în 2019, Kässbohrer a vândut 124 de semiremorci noi (51 de basculante, 26 de cisterne – din care 19 ADR – 23 pentru încărcături lungi DA99, 11 prelate, 10 pentru transport de containere, 2 platforme și 1 pentru transport de lemn), față de 137 în 2020 și 192 în 2019, iar Meiller a vândut 117 basculante, față de 99 în 2020.

Peste 50 de semiremorci noi au vândut Magyar (54 de cisterne ADR), Zaslaw (49 de basculante și 5 pentru transport de lemn) și D-Tec (51 pentru transport de containere).

Peste 10 unități au vândut Spitzer (35 de cisterne), Berger (32 de prelate și 1 suprastructură deschisă), Stas (19 DA99 și 12 basculante), Ardor (30 de cisterne), Max Trailer (27 cu podea coborâtă și 2 platforme), Bodex (28, dintre care 21 de basculante, 4 cisterne – 3 ADR – 2 pentru transport de furaje și 1 DA99), Benalu (19 basculante), Lider Lowbed (15 SK pentru încărcături excepționale și 1 platformă), Asam (15 cisterne ADR), Broshuis (14 pentru transport de containere și 1 platformă), Fliegl (10 prelate, 2 pentru transport de containere și 1 pentru transport de vehicule), Pezzaioli (11 pentru transport de animale) și Faymonville (3 cu podea coborâtă, 3 pentru transport de geamuri, 2 DA99 și 2 platforme).

Mai puțin de 10 unități au vândut Langendorf (5 cu podea coborâtă, 2 pentru transport de geamuri și 1 basculantă), Santi (8 cu temperatură controlată), BC-LDS (7 cisterne ADR), Meusburger (4 platforme, 2 pentru transport de vehicule și 1 prelată), Yhan Unsal (4 cu podea coborâtă și 2 platforme), Chéreau (5 pentru temperatură controlată), Indox (5 cisterne ADR), Menci (3 basculante și 2 cisterne), Ameridac (3 platforme și 1 pentru transport de vehicule), Doll (2 pentru transport de materiale lungi și 2 pentru transport de lemn), Eroglu (4 pentru transport de vehicule), Peischl (4 pentru încărcături lungi), Goldhofer (2 pentru încărcături excepționale, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu podea coborâtă), Stu (4 basculante), Feldbinder (3 cisterne ADR), FGM (3 pentru transport de vehicule), Talson (3 furgoane), Trneka (2 pentru transport de lemn și 1 basculantă), Alim (1 pentru transport de containere și 1 basculantă), Alite (2 DA99), Gofa (2 cisterne ADR), Grapar (2 pentru încărcături excepționale), Hiarom (2 cu podea coborâtă), Kalepar (2 pentru transport de vehicule), Knapen (2 furgoane), Legras (2 furgoane), Schrader (2 cisterne ADR), Tecknocar (2 basculante), VPS (2 cisterne ADR) și Yalcin (2 cu podea coborâtă).

Iar câte o unitate au vândut Alm Damper, Ceylan Treyler, Demarko Special Trailers, General Service și Komodo (SK), Fruehauf, Janmil, Kempf și Tabarrini (basculante), Bertoja și GVN Trailer (cu podea coborâtă), Lintrailers și Vega (1 pentru transport de vehicule), Sahin Tanker și Stokota (cisterne ADR), Dogan Yildiz (pentru transport de ciment), Finkl (pentru transport de animale), Gsodam (1 pentru transport de lemn), Lamberet (cu temperatură controlată) și Seyit Usta (1 pentru transport de containere).

La acestea se adaugă 18.564 de remorci noi și 10.578 rulate la prima înmatriculare și 17.308 reînmatriculate, față de 15.147, 10.018, respectiv 13.488 în 2020.

Aproape de nivelul din 2019 al radierilor, dar mult mai puține exporturi

În 2021 au fost radiate 136.878 de vehicule, din care 101.645 au fost dezmembrate, iar 35.233 au mers la export, față de 110.609, 80.555, respectiv 30.054 în 2020 și 137.875, 95.103, respectiv 42.812 în 2019.

Lunile cu cele mai multe radieri au fost septembrie (16.025) – care a fost și luna cu al doilea cel mai mare număr de dezmembrări (13.155) și cu al doilea cel mai mic număr de exporturi (1.476) – și iulie (15.935), iar la polul opus se află ianuarie (6.833) și februarie (6.156). Numărul cel mai mare de vehicule dezmembrate s-a înregistrat în mai (16.858), iar lunile cele mai slabe au fost martie (2.996) și februarie (2.854). În sfârșit, vârfurile exporturilor s-au înregistrat în martie (5.371) și aprilie (4.840), iar luna cea mai slabă a fost octombrie (1.322).

Printre vehiculele comerciale radiate se numără 11.007 autoutilitare, față de 9.445 în 2020 (dintre care 4.818, respectiv 5.345 exportate), 1.032/921 de semiremorci (697/676 exportate), 497/355 de remorci (299/202 exportate), 450/336 de autovehicule speciale (85/71 exportate), 332/318 de autospecializate (8/12 exportate), 319/429 de autobuze (45/67 exportate), 289/244 de microbuze (41/63 exportate), 236/275 de autotractoare (101/149 la export), 127/123 de autospeciale (2/0), 42/36 de remorci speciale (26/18 exportate), 17 semiremorci speciale, toate exportate, față de 9, din care 8 exportate în 2020, și 1 remorcă lentă, care a mers la export.

Articole similare