Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comerțul electronic a crescut vânzările cu 47%

Piața echipamentelor de depozit a ajuns în 2021 la aproximativ 8.300 de unități noi vândute, creșterea față de anul anterior fiind de 47%. Motorul a fost dat de gama echipamentelor de depozit, care a reprezentat nu mai puțin de 72% din volumele totale, în contextul dezvoltării uriașe a comerțului electronic. Totuși, pentru 2022 ritmul de creștere se estimează că se va mai tempera, revenind la un „normal” de 15%, asta și din cauza crizei semiconductorilor, care influențează direct timpii de livrare a utilajelor.

2021 a fost un an incredibil din punct de vedere economic. Dezvoltarea galopantă a comerțului electronic în cei doi ani de pandemie a determinat creșterea volumului de spații de depozitare la nivel național, dar și achiziții uriașe de echipamente de manipulat, care s-au concretizat într-o majorare a vânzărilor pe acest segment de nu mai puțin de 47%. Au fost depășite, așadar, chiar și cele mai optimiste scenarii. Nu doar România se poate lăuda însă cu cifre record, și celelalte țări din Europa Centrală și de Est înregistrând creșteri importante ale volumelor în 2021 comparativ cu anul precedent. Polonia a fost de departe „vedeta”, cu o majorare a pieței de echipamente de 68%, dar au crescut foarte mult și Slovacia (+40%), Cehia (+37%) sau Ungaria (35,5%).

Este interesant faptul că și piețele occidentale, unde volumele de vânzări sunt mult mai mari decât în est, au cunoscut creșteri procentuale semnificative, care se traduc în sute de mii de unități absorbite într-un timp relativ scurt: Italia (+66,5%), Germania (+38,8%), Franța (+44,3%) sau Belgia (+62,2%). În aceste condiții, specialiștii se tem de un eventual blocaj pe viitor, generat de creșterea artificială nesustenabilă a pieței.

În România, volumele nu sunt atât de mari încât să creeze probleme, însă entuziasmul după un an de „boom” trebuie temperat. Altfel, cu excepția 2021, creșterea pe gama echipamentelor de depozit a fost constantă în ultimii 5 ani, cota de piață pentru acestea din urmă majorându-se de la 58% în 2016 la 72% în ultimul an. Restul de 28% din piață a fost reprezentat anul trecut de stivuitoarele cu contragreutate – electrice și motostivuitoare. De remarcat inversarea raportului între cele două categorii, electricele reușind să surclaseze utilajele cu motoare cu ardere internă.

Desigur, toți producătorii s-au confruntat cu probleme de-a lungul lanțului de aprovizionare, ceea ce a afectat termenele de livrare, iar criza semiconductorilor nu pare să se rezolve așa curând. Rămâne de văzut cum va fi gestionat acest lucru în 2022.

Echipamentele Li-ion, tot mai căutate pentru contractele LTR

Jungheinrich a încheiat anul trecut cu rezultate foarte bune și chiar cu o ușoară creștere a cotei de piață, cu 1-2 procente. Unul dintre principalele avantaje a fost reprezentat de termenele de livrare bune comparativ cu ceilalți jucători. O parte dintre clienții dedicați Jungheinrich au făcut achiziții importante de flote în 2021, însă au fost câștigate și contracte cu clienți noi.

Gama echipamentelor de depozit a fost, de departe, cea mai căutată, iar modelele cu baterii Li-ion au crescut în continuare ca pondere din totalul vânzărilor, în special la contractele de închiriere pe termen lung. Transpaleții și reach-truck-urile au făcut cele mai mari volume, însă au fost și câteva proiecte interesante cu modele specializate, cum ar fi VNA (pentru operare pe culoare înguste). Se vede astfel o maturizare a pieței românești, cota de piață pentru acest model de utilaje triplându-se în ultimul an.

Închirierea echipamentelor pe termen lung (LTR) rămâne preferată în special de către companiile multinaționale, ponderea între contractele LTR și vânzarea propriu-zisă ajungând la 40-60%. Există deja o stabilitate din acest punct de vedere și, implicit, o mai mare predictibilitate în ceea ce privește înnoirile de flote. În plus, echipamentele aflate în chirie beneficiază de service și mentenanță incluse în contract, astfel că la final sunt într-o stare optimă de funcționare, ce le permite oferirea mai departe în cadrul contractelor de închiriere pe termen scurt (STR) sau chiar spre vânzare.

Jungheinrich deține la nivel național o flotă de peste 2.000 de echipamente aflate în contracte LTR. Vârsta medie a echipamentelor oferite spre închiriere se menține la 4-5 ani, grație înnoirii permanente a flotei și respectiv vânzării ca second-hand a unităților pentru care se poate oferi un raport optim între preț și numărul de ore de funcționare/vârstă.

Separat, clienții au și opțiunea testării echipamentelor, în flota demo fiind aduse în 2021 cu precădere noile modele de depozit cu baterii Li-ion integrate, dar și utilajele specializate. Se constată un interes crescut pentru noile tehnologii și inclusiv pentru automatizare, Jungheinrich fiind în discuții concrete pentru mai multe posibile proiecte de acest fel. De altfel, achiziția arculus de către grupul german reprezintă o mișcare strategică pe piața europeană, care ar putea să impacteze, pe viitor, și piața de depozitare din România.

Pe segmentul stivuitoarelor cu contragreutate se vede o creștere semnificativă a cererilor pentru modelele electrice, în timp ce utilajele cu motoare cu ardere internă (diesel și gaz) au crescut mai modest.

Segmentul second-hand a crescut direct proporțional cu volumele totale ale pieței. Și aici cele mai solicitate au fost echipamentele electrice – stivuitoarele cu contragreutate, dar și utilajele de depozit cu un nivel mediu de complexitate. Stocul de echipamente second-hand aflat în România se schimbă continuu, însă pentru orice solicitare se găsește modelul potrivit, fie în stocul propriu, fie în rețeaua europeană a producătorului german.

Unul dintre proiectele cheie legate de digitalizare din 2021 a fost regândirea strategiei de e-commerce, pentru ca produsele Jungheinrich să fie cât mai ușor accesibile pentru clienți. Astfel, magazinul online a fost complet revizuit, portofoliul de echipamente s-a extins și s-au implementat mai multe opțiuni de piață, pentru o achiziție rapidă și sigură.

Mitsubishi și-a adjudecat 4 procente din piață în doar 2 ani

Mitsubishi, reprezentat în țara noastră de Wylze Logistik, a cunoscut o creștere a vânzărilor concomitent cu piața și și-a păstrat cota de 4% după cel de-al doilea an de prezență în România. Gama echipamentelor de depozit a avut, bineînțeles, cea mai mare căutare, mai ales pe segmentul transpaletelor electrice și reach-truck-urilor, urmată de stivuitoarele electrice cu contragreutate (în special pe gama de 2 t).

Asta nu înseamnă că nu au fost cereri și pe gama moto, dimpotrivă, mai ales că din trimestrul al treilea al 2021 Mitsubishi furnizează deja propriile motoare cu nivel de emisii Stage V. Cu toate acestea, în ultimii ani s-a observat o schimbare a raportului între utilajele electrice și cele moto. „Nici măcar gazul nu mai este atât de atractiv încât să mențină supremația motoarelor cu ardere internă, iar stivuitoarele electrice își fac tot mai mult loc pe piață, reușind să depășească pentru prima dată gama moto. În plus, este îmbucurător faptul că bateriile Li-ion câștigă tot mai mult teren, tehnologia fiind mult mai performantă, dar și mai accesibilă la preț comparativ cu acum câțiva ani. Echipamentele Mitsubishi se remarcă prin fiabilitate și costuri reduse de operare, intervalele de service fiind la 1.000 de ore de funcționare. Garanția standard este de 2 ani, iar contra cost se poate extinde până la 5 ani”, a declarat Wilhelm Molitor, administratorul Wylze Logistik.

Termenele de livrare la Mitsubishi nu au crescut cu mai mult de 30% în contextul crizei semiconductorilor, în timp ce la alți producători chiar s-a dublat. Acest lucru a reprezentat un avantaj important în 2021, când furnizorii au ajuns să se „lupte” nu doar în prețuri, ci și în termene de livrare.

60% dintre vânzările de echipamente noi Mitsubishi de anul trecut au fost prin contracte de închiriere pe termen lung, un sistem pe care Wylze Logistik l-a oferit încă din primul an de reprezentare. Achiziția în sistem LTR este preferată de foarte mulți operatori logistici, care își doresc flexibilitate și echipamente noi, fără a-și bate capul cu mentenanța și costurile adiacente deținerii unei flote proprii de utilaje.

Până în momentul în care se vor întoarce primele echipamente din contractele LTR, Wlyze Logistik și-a alcătuit o flotă de utilaje de închiriat pe termen scurt complet nouă. Cererile au fost numeroase în special în primul an de pandemie, când incertitudinea care plana pe piață a determinat mai mulți clienți să fie prudenți în ceea ce privește investițiile. Foarte important, toate solicitările de STR au fost onorate. Separat s-a investit în modele demo, care au fost oferite spre testare la clienții interesați.

Au fost cereri și pentru achiziția de modele second-hand, însă aici au fost aduse unități la cerere din flotele dealerilor Mitsubishi din alte țări. În paralel, s-a investit și în departamentul de service, 8 echipe mobile noi fiind adăugate în 2021, astfel încât timpul de răspuns la intervenție să fie în aceeași zi sau cel mult în ziua următoare.

Wylze Logistik reprezintă pe piața românească și brandul irlandez de echipamente specializate Combilift. Vânzările pentru acesta din urmă s-au menținut la un nivel constant în 2021, cu o ușoară creștere față de 2020. Termenele de livrare sunt însă mari, în contextul crizei componentelor. Cel mai solicitat model Combilift rămâne C-5000 XL, cu sarcină utilă de 5 t.

Crește interesul pentru soluții automatizate și semi-automatizate

Still România a încheiat 2021 cu o creștere a numărului de echipamente furnizate, precum și a cotei de piață. În consecință, s-au majorat și flotele din contractele de închiriere, atât LTR, cât și STR. Pentru contractele de închiriere pe termen scurt, vârsta medie a utilajelor din flotă este de 4 ani. Activitatea de închiriere pe termen scurt a mers destul de slab în prima parte a 2021, chiar contrar așteptărilor – au arătat reprezentanții Still România – pentru a-și reveni în semestrul al doilea. O dinamică similară este estimată și pentru acest an.

În paralel cu vânzarea echipamentelor noi, Still dispune și de un stoc foarte bun de utilaje second-hand, cu disponibilitate pentru toate modelele cerute, iar ce nu se găsește imediat poate fi adus din stocurile celorlalți dealeri din rețea. Toate echipamentele second-hand oferite beneficiază de revizie tehnică, iar ca reacție pro-activă la creșterea volumelor de piață, echipa de service a fost extinsă, cu 20% în cazul atelierelor mobile și cu 100% la nivelul echipei workshop/recondiționări.

Modelele electrice au fost preferate în 2021 de clienții din diferite industrii și în special de către cei din retail și logistică, pentru care producătorul german oferă o gamă de utilaje cu tehnologie Li-ion de ultimă generație, pentru aplicații cu focus pe rapiditate și costuri de exploatare reduse. Astfel, anul trecut, Still România a lansat pe piața locală noi modelele de transpaleți cu operare la mică înălțime, ECH 12C și respectiv 15C. De asemenea, noul stivuitor electric compact SXV-CB a fost apreciat pentru versatilitate și manevrabilitate.

În 2022 vor fi disponibile și noi echipamente pe gama AMR (Autonomous Mobile Robot), cu o capacitate de ridicare de până la 1,5 t, care vor putea fi integrate în sisteme de automatizare noi sau existente. Tot pentru anul acesta a fost anunțată și extinderea gamei Still pe segmentul echipamentelor electrice de interior, dar și pe segmentul stivuitoarelor grele.

„Constatăm un interes crescut pentru sisteme semi-automatizate pentru depozite, aplicații pentru management flotă și cost control, dar și pentru aplicații legate de siguranță, conectată la software-ul de management flotă”, au mai precizat reprezentanții Still România.

Achiziții online de stivuitoare Toyota Material Handling

Toyota Material Handling Romania s-a adaptat rapid noilor condiții de piață și oferă posibilitatea de achiziționare online a anumitor modele de echipamente, pentru cei care își cunosc bine nevoile și vor să plaseze comanda din doar câteva click-uri.

Partenerii care fac comerț electronic au cunoscut un business susținut în pandemie. Cum cele mai multe cereri de echipamente au venit din zona de depozitare, volumele au fost făcute în special din vânzarea modelelor mici. Și tocmai de aceea producătorul japonez s-a focusat pe îmbunătățirea gamei existente, pentru a avea utilaje mai eficiente, mai compacte și mai ușor de operat. Astfel, cele două transpalete electrice BT Tyro, lansate în 2021, au fost foarte bine vândute, iar pentru anul acesta a fost anunțată lansarea unor modele noi de reach-truck-uri și stivuitoare electrice. În același timp, se constată un interes crescut pentru bateriile Li-ion de producție proprie. „Există, într-adevăr, o cerere mai mare spre final de an, dar asta pentru că apare presiunea de finalizare a proiectelor deschise în timpul anului. Acest lucru s-a reflectat și în vânzări. Black Friday și perioada sărbătorilor de iarnă nu mai pot lua pe cineva prin surprindere. Suntem pregătiți mereu pentru vârfurile pe care partenerii noștri le au în activitate, mai ales în aceste două perioade din an”, a declarat Daniel Preda, CEO Toyota Material Handling Romania.

Concomitent cu creșterea vânzărilor, numărul echipelor și al atelierelor mobile este în permanentă creștere, până la finalul lui 2022 fiind estimată o creștere de 15% a acestora comparativ cu 2020.

Toyota Material Handling este în curs de implementare a unui proiect pentru soluții automatizate, în contextul în care se poartă tot mai multe discuții pe acest subiect. „Ne bucurăm să aplicăm și «acasă» ceea ce echipa noastră specializată în proiecte de automatizare a testat și implementat în alte depozite din Europa. Deja mulți dintre partenerii noștri nu își mai pun întrebarea «dacă», ci «când» să dea startul implementării de soluții automatizate.”

Motostivuitoarele au trecut la standardul Stage V

Util SPC, importator pe piața românească al mărcilor Hyundai, Crown și Hangcha, încheie 2021 cu o creștere de aproximativ 10% a livrărilor de utilaje și a cifrei de afaceri. În aceste condiții, cota de piață deținută de companie rămâne la 8-9%. De la an la an crește și flota echipamentelor aflate în contracte de închiriere pe termen lung, iar în 2021 aceasta s-a ridicat la 500 de unități. Alte aproximativ 40 de utilaje fac parte din flota STR, vârsta medie a acestora fiind de cel mult 3-4 ani.

Raportat la portofoliul de produse al Util SPC, de cel mai mare interes s-au bucurat anul trecut motostivuitoarele diesel cu capacități de operare de 2-3 t. „Aici se încadrează cel mai bine modelele Hyundai 25/30 D9-E, apeciate în mod deosebit de clienți. Și în ceea ce privește stivuitoarele electrice lucrurile au stat la fel, în general capacitățile mici fiind cele mai căutate (pe gama 1,5-2,5 t)”, a explicat Dan Voinea, general manager Util SPC. Este adevărat că din 2018-2019 se observă o stagnare pe segmentul moto, după aproape un deceniu de creștere susținută. „Probabil s-a ajuns și la o oarecare saturație, plus că ultimii 2 ani au fost extraordinar de complicați. Totul depinde de felul în care va evolua situația sanitară. Dacă guvernele vor lua măsuri care să lase în pace economia și să încurajeze investițiile, probabil din a doua jumătate a lui 2022 se va reveni la normal. Dacă se va continua cu măsuri de tip «lockdown» evident că nu putem aștepta nimic bun.”

În 2021 nu au fost lansate modele noi pe gamele Hyundai, Crown și Hangcha, însă echipamentele existente au beneficiat de numeroase îmbunătățiri tehnice. Marea noutate a fost, desigur, implementarea standardului european de emisii „Stage V”. Noile stivuitoare Hyundai de mare capacitate (peste 10 t) vor fi livrate de anul acesta pe piața românească. În același timp, Crown a anunțat pentru 2022 lansarea unei serii de echipamente semiautomatizate.

Util SPC dispune și de un stoc de echipamente second-hand, chiar dacă aceasta nu este principala linie de business. Compania românească se mândrește însă cu rețeaua proprie de atelierele service unde se pot face și recondiționări, inclusiv vopsire electrostatică.

Pentru 2022, furnizorii de echipamente de manipulat se așteaptă la o temperare a vânzărilor și o creștere moderată a pieței, de circa 15%, pe de o parte din cauza majorării timpilor de livrare în general, la toate vehiculele, echipamentele și utilajele, iar, pe de altă parte, din nevoia unei normalizări a pieței. Cheia rămâne creșterea economică sănătoasă și probabil că în următorii ani vom asista la mai multe investiții în soluții automatizate și semiautomatizate.

Articole similare

Ad